ممکن است برداشت اولیه نسبت به عملکردی از شما خوب نباشد و انتقاداتی را به همراه داشته باشد ولی با استفاده از روش های زیر می توانید پس از یک انتقاد و بازخورد منفی ، اعتباری حتی بیشتر از قبل برای خود کسب کنید.

مورد انتقاد قرار گرفتن هیچگاه خوشایند نیست. وقتی بازخورد منفی دریافت می کنید ، بیشتر مواقع می خواهید خودتان را پنهان کنید.

و وقتی از لاک خود بیرون آمدید ، احتمالا دوست دارید طرف مقابل را سرزنش کنید. ولی احتمال اینکه پاسخ هایتان شما را به دردسر بیشتر بیاندازد زیاد است.

این موضوع به ویژه در شبکه های اجتماعی و به طور کلی در فضای مجازی زیاد اتفاق می افتد.

مهمترین دلیل آن نیز این است که منتقدان صرفا نتیجه عملکرد شما و اتفاقی که افتاده را مورد قضاوت قرار می دهند.

پس قبل ازینکه هر عکس العملی داشته باشید ، یک نفس عمیق بکشید و این مطلب را تا آخر بخوانید:

دوست دارید بگویید: “تو واقعا احمقی که اینطور فکر می کنی”

بعضی مواقع انتقادات به نظر می آیند که بدون هیچ پشتوانه منطقی ابراز می شوند. اولین عکس العمل شما این خواهد بود که به طرف مقابل بگویید اشتباه می کند. چرا؟ چون اگر درست بود ، قطعا زودتر و از طرف دیگران هم باید می شنیدید. با این حال این استدلال همیشه صادق نیست ، پس سریعا این نتیجه گیری را نداشته باشید.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
گزارش صنعت بازاریابی شبکه های اجتماعی سال ۲۰۱۷

در عوض بگویید: “برای من عجیبه که این را می شنوم. میشه مثال بزنی تا بهتر متوجه بشم”

ضمنا نگران نباشید که به مسائل مانند دیگران نگاه نمی کنید. بعضی اوقات شنیدن فرآیند فکری آنان می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که دقیقا کجای کار می لنگد یا کمک کند تا سوتفاهم ها را برطرف کنید. مستقل از موضوع ، سعی کنید طوری وانمود کنید که قبول دارید ممکن است اشتباه کرده باشید.

دوست دارید بگویید: “چرا زودتر به من نگفتی؟”

حتی اگر خیلی هم مخالف انتقاد مطرح شده نباشید ، بازهم این احساس را دارید که انتقاد منطقی و سازنده نیست. در یک دنیای ایده آل ، در همان لحظه که موضوعی پیش می آید بازخورد ها را می شنوید. ولی در واقعیت این موضوع اتفاق نمی افتد.

مضاف بر اینکه ، ممکن است شما عادت های غیر ارادی داشته باشید که باعث می شود دیگران نخواهند در همان زمان انتقاد یا نظرشان را در مورد شما بیان کنند. مانند بد خلقی کردن زمانی که کسی اشتباه شما را تصحیح می کند یا عصبانی شدن در زمانی که همکارتان در جلسه ای با شما مخالفت می کند.

در عوض بگویید: “امیدوار بودم این انتقاد را زودتر بشنوم. آیا من کاری کرده ام که باعث شده اینطور به نظر برسم که انتقاد پذیر نیستم؟”

هیچ کس حاضر نیست قبول کند که زندگی را برای دیگری دشوار کرده. ولی همانقدر که برای شما سخت است که این حرف را بشنوید ، ممکن است برای دیگری شنیدن انتقاد و بازخورد منفی به مراتب سخت تر باشد.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
عمر نرخ مشارکت به پایان رسیده؛ معیار جدید، توجه مخاطب است!

پس بررسی کنید که آیا زبان بدن ، رفتار یا حتی مدل کار کردن خاصی دارید که رو راست بودن با شما را برای دیگران چالش بر انگیز کرده باشد؟

دوست دارید بگویید: “دیگر هرگز تکرار نخواهد شد”

به نظر می رسد این جمله اولین چیزی است که وقتی قبول دارید اشتباه کرده اید می توانید بگویید و بهترین راهی است که نشان دهد شما متوجه اشتباه خود شده اید و آن را قبول دارید. درسته؟

متاسفانه پاسخ منفی است.

من مطمئنم که شما عالی هستید ، ولی حتی بهترین انسان های روی کره زمین هم نمی توانند قول دهند که هیچوقت اشتباه نمی کنند ، حتی اشتباهی که قبلا انجام داده اند. و ایجاد همچین انتظاری جز اینکه زندگی را برای خودتان سخت تر خواهد کرد چیزی برای شما به همراه نخواهد داشت.

در عوض بگویید: “برنامه من برای جلوگیری از تکرار این اتفاق در آینده این است که…”

این نوع بیان نشان دهنده آن است که شما دوست دارید تا کاری بیشتر از اذعان به اشتباه خود انجام دهید. شما باید به دیگران نشان دهید که متوجه شده اید علت اشتباه چه بوده و برای جلوگیری از آن در آینده چه برنامه ای دارید. با این کار به رئیس ، همکار ، مشتری و حتی همسر خود نشان می دهید که چقدر برای اصلاح اشتباه خود مصمم هستید بدون آنکه خودتان را معرض شکست دوباره با ایجاد انتظار غیر منطقی قرار دهید.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
ابزاری قدرتمند برای مدیریت زمان و اولویت ها

 

آیا برای چنین مکالمه ای آماده اید؟ پس قدم بعدی پاسخ دادن به بازخورد منفی است ، ولی نه با آن ادبیاتی که از ابتدا در ذهن داشتید.

 

مراحل پاسخ دادن به انتقاد:

  1. همواره سعی کنید پاسختان را با یک تشکر آغاز کنید.

    1. تشکر بابت انتقاد
    2. تشکر بابت زمانی که برای شما اختصاص داده اند
    3. تشکر بابت همراهی و دنبال کردن شما
    4. تشکر بابت اهمیت دادن به شما و….
  1. به شیوه ذکر شده، از انگیزه ها و دلایل انتقاد اطلاع پیدا کنید.

  2. همواره به منتقد برای دلایلش ارزش قائل باشید و به اون حق دهید. حتی اگر فکر می کنید اشتباه می کند.

  3. در صورتی که سوتفاهمی به وجود آمده آن را رفع کنید و اگر واقعا اشتباهی از شما سر زده بود ، برنامه خود را برای کسب رضایت وی و عدم تکرار در آینده شرح دهید.

منبع: inc-asean.com

اگر به نظر شما این مطلب مفید بود ، با دوستانی که فکر می کنید در پاسخ به انتقاد ها ضعیف هستند با استفاده از دکمه های زیر به اشتراک بگذارید.

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • با سلام
    مطلب عنوان شد خیلی دم دستی و کاربردی چیزی که ممکنه همه ما تو زندگی روزمره و ارتباط با افراد از جمله دوستان خونواده و حتی تو محل کاربا رییس و همکار باهاش مواجه بشیم و چه بهتر که آگاهی داشته باشیم و بدونیم تو اینجور شرایط ناخوشایند چطوری گلیم خودمونو از آب بیرون بکشیم…
    ممنون از مطالب خوبتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.