این روزها با به وجود آمدن تکنولوژی ها، متدها و ابزارهای جدید، بسیاری از عناوین شغلی منسوخ و عناوین شغلی جدیدی به وجود آمده است.

اگر دیگر شغل هایی مانند دلاک و گیوه دوز و پینه دوز و آب حوض کش و شهر فرنگی و … وجود ندارند، بجای آن شغل هایی مثل طراح وبسایت، دیجیتال مارکتر، دولوپر، سئوکار و … داریم.

یکی از این عناوین که اینروزها زیاد هم به گوش میخورد و البته تا حدودی هم دهان پرکن است، استراتژیست است.

واژه استراتژیست به تنهایی به معنی کسی است که استراتژی تدوین و اجرا می نماید.

از آنجایی که استراتژی مفهومی کلی است، آن را باید به بخش های کوچکتر تقسیم نمود. در زیر بعضی از عنوان شغلی بر پایه استراتژیست را آورده ام:

  • استراتژیست کسب و کار
  • استراتژیست بازاریابی
  • استراتژیست کسب و کارهای دیجیتال
  • استراتژیست بازاریابی دیجیتال
  • استراتژیست سئو
  • استراتژیست شبکه های اجتماعی و….

یعنی تقریبا به ازای هر حوزه و زیر حوزه در کسب و کارها و اکوسیستم استارتاپی، یک استراتژیست داریم.

اما نوع خاصی از استراتژیست که در این مطلب می خواهم به آن بپردازم: استراتژیست بازاریابی محتوا است.

فرآیند استراتژی محتوا

استراتژیست بازاریابی محتوا چه کسی است؟

با اینکه در هر سازمانی استراتژیست بازاریابی محتوا وظایف منحصر بفردی دارد. در زیر لیستی تهیه کرده کرده ام که وظایف اصلی و ثابت یک استراتژیست محتوا را نشان می دهد.

  • تعیین مشخصات محتوای مناسب براساس جامعه هدف برند
  • تعیین استراتژی و بهبود دادن شرایط تولید و پخش محتوا
  • پشتیبانی از استراتژی بازاریابی محتوا در سازمان
  • تعیین دستورالعمل برای تمام محتوای تولیدی سازمان
  • تعیین استراتژی نشر و اصلاح محتواهای تولیدی. به نحوی که تمام محتواهای خروجی سازمان از ساختاری یک­سان و متقاعدکننده برخوردار باشند.
  • ارزیابی و تحلیل بازخورد محتواهای خروجی با در نظر گیری اصول بازاریابی محتوای برند سازمان
مقاله مرتبط را از دست ندهید:
گیم اف ترونز: درس هایی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا

برای استراتژیست محتوا شدن باید حداقل پنج سال تجربه کار در فضای دیجیتال به عنوان تولید کننده محتوا و ویراستار محتوا داشته باشید. داشتن مدرک کارشناسی نیز از ملزومات است. استراتژیست محتوا می­تواند در رشته­‌هایی مانند ادبیات، نویسندگی، روزنامه‌­نگاری، علوم ارتباطات، مارکتینگ و مدیریت اطلاعات تحصیل کرده باشد.

با اینکه تجربه لازمه این عنوان شغلی است، اما در کشور ما عملا افرادی که سمت استراتژیست بازاریابی محتوا دارند، کسانی هستند که کمی دست به قلم هستند یا مهارت ترجمه کردن دارند و اندک تجربه ای در یک استارتاپ به عنوان تولید کننده محتوا یا بازاریاب دیجیتال دارند.

بدیهیه که این موضوع برای همه شرکت ها صادق نیست، ولی عمدتا در استارتاپ ها و شرکت هایی که تازه قدم در این راه گذاشته اند، این افراد وظیفه تدوین استراتژی بازاریابی محتوا را به عهده دارند.

 

استراتژی محتوا

مهارت های پایه ای که یک استراتژیست بازاریابی محتوا باید داشته باشد

در اینجا مهارت هایی که یک استراتژیست بازاریابی نحتوا باید داشته باشد را تنها به صورت تیتر آورده ام، ولی در آینده مطلبی برای توضیحات تکمیلی ارائه خواهم داد.

مهارت های ضروری که یک استراتژیست محتوا به آنها نیاز دارد:

  • مهارت کپی رایتینگ
  • مهارت در تشخیص نوع ارائه برای محتوای تولید شده
  • مهارت در اتشار محتوا
  • تجربه و مهارت راه اندازی و مدیریت کمپین
  • مهارت در کسب درآمد از تولید محتوا
  • مهارت های سازمانی و مدیریتی
  • مهارت ویراستاری
  • ذهن تحلیلگر
  • مهارت متقاعدسازی
مقاله مرتبط را از دست ندهید:
استراتژیست بازاریابی محتوا کیست؟ چه مهارت ها و چه درآمدی دارد؟
”]

ویژگی های شخصیتی مورد نیاز برای استراتژیست بازاریابی محتوا

مهارت ها را می توان آموخت، اما برای یک استراتژیست محتوای خوب بودن، ویژگی های شخصیتی نیز مورد نیاز است. این ویژگی ها شامل:

به برند و اهداف آن متعهد باشد

استراتژیست بازاریابی محتوا که دغدغه برند را نداشته باشد و اصطلاحا دلسوز سازمان نباشد، نمی تواند به خوبی برای سازمان استراتژی تدوین نماید.

ریزبین و نکته سنج باشد

استراتژیست محتوا باید توانایی منحصر به فرد دیدن تصویر کلی در عین توجه به کوچک ­ترین جزئیات را داشته باشد. استراتژیست محتوا نیاز دارد که تمام پروژه­ها بر طبق زمان­بندی جلو ببرد بدون این که از کیفیت آن­ها کاسته شود. این ویژگی شخصی چندان اکتسابی نیست.

توانایی کار زیر فشار

استراتژیست محتوا بودن کار بدون فشار و دغدغه نیست. مدیریت پروژه­های استراتژیک تحت زمان­بندی فشرده می­تواند کاری طاقت ­فرسا باشد. آموختن خون­سرد و آرام ماندن زیر فشار کاری بالا و اجرای منظم کمپین­ها با وجود سختی­ها موجود توانایی فردی هست که ارزش بسیار بالایی دارد. انعطاف­پذیری در شرایط سخت و غیرقابل پیش­بینی بسیار مهم است.

روحیه رهبری

یک استراتژیست بازاریابی محتوا باید روحیه رهبری داشته باشد تا بتواند، اعضای تیم خود را برای رسیدن به بهترین نتیجه به ویژه در زمان های پر فشار کمپین ها مدیریت و رهبری نماید.

کار تیمی

توانایی کار تیمی از آن دست ویژگی های پایه ای است که هر استراتژیست محتوا به آنها نیاز دارد. تیم محتوا معمولا شامل کپی رایترها، طراحان گرافیک، تولید کنندگان محتوا و… می باشد.

استراتژیست محتوا باید بتواند با تیم خود ارتباط و همکاری موثری داشته باشد تا بتواند به اهداف بازاریابی محتوایی خود برسد.

 

استراتژیست بازاریابی محتوا چقدر درآمد دارد؟

بر اساس گزارش موسسه PayScale در آمریکا متوسط حقوق یک استراتژیست محتوا در سال 2017 مبلغ 46853 دلار برای یک سال بوده که مبلغ ماهیانه آن حدود 3900 دلار می باشد. این مبلغ را اگر با دلار 15000 تومان محاسبه کنیم مبلغ 58.500.000 تومان می باشد.

یعنی یک استراتژیست بازاریابی محتوا در کشور آمریکا نزدیک به 59 میلیون تومان حقوق ماهیانه دریافت می کند.

اما موضوع درآمد از آن دست، مباحثی است که در کشور ما معمولا هیچ مرجعی برای تعیین و آمارگیری آن وجود ندارد و عملا تفاوت های بسیار زیاد است.

در ایران بسته به اینکه در چه شرکت یا استارتاپی سمت استراتژیست بازاریابی محتوا داشته باشید، درآمدتان زمین تا آسمان تفاوت می کند.

مهمترین دلیل آن هم عدم درک درست از اهمیت محتوا در کسب و کارهای سنتی است که بخش عمده ای از اقتصاد ما را نیز تشکیل داده اند. در عمل می توان گفت این شغل تنها در استارتاپ ها و شرکت های نوپا جایگاه خود را یافته و کسب و کارهای سنتی اعتقاد چندانی به محتوا و اهمیت آن در بازاریابی ندارند.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
محتوا پادشاه است - یادداشت بیل گیتس در مورد اهمیت محتوا در سال ۱۹۹۶

بنا به دلایل فوق، در ایران یک استراتژیست محتوا از حداقل حقوق اداره کار که مبلغ حدود 1.200.000 تومان است می تواند درآمد داشته باشد تا آمارهای غیر موثقی که حاکی از حقوق های نجومی 20.000.000- 30.000.000 میلیون تومان در ماه برای این سمت در شرکت هایی مانند دیجیکالا و اینترنت گروپ است.

بدیهی است که تعداد این شرکت ها بسیار کم بوده ولی رنج متوسط بر اساس شنیده ها (و نه آمارهای رسمی) مبلغی حدود 3-4 میلیون تومان در ماه درآمد یک استراتژیست بازاریابی محتوا در ایران است.

استراتژی محتوا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.