اگر بخواهید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد کنید، از کجا شروع می‌کنید؟ از آنجاییکه بسیاری از شرکت‌ها امروزه به اهمیت کانال‌های دیجیتال و تلفن همراه برای دستیابی و حفظ مشتریان واقفند این حوزه تبدیل به یک چالش شده است. اما ممکن است بسیاری از آنها هنوز هم یک طرح یکپارچه برای رشد و حضور موثر مخاطبانشان نداشته باشند. آنها با ۱۰ مشکلی که در ادامه به آن می‌پردازیم مواجهند و همین موارد می‌توانند باعث شکستشان در عرصه رقابت شود.

 

چالش ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال

تجربه ثابت کرده شروع برنامه ریزی طرح بازاریابی دیجیتال یک چالش مشترک است. همیشه در ابتدا ترس از لزوم دریافت گزارش عملکرد وجود دارد، اما با یک برنامه ریزی منظم می‌توان به بهترین شکل پیش رفت. طرح شما نیاز به گزارش‌دهی خاصی ندارد، برنامه یک استراتژی دقیق را می‌توان در دو یا سه برگه A4 بوسیله یک جدول ترکیب استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال با اهداف هوشمند در چارچوب مشخص نوشت. توصیه می‌شود طرح بازاریابی دیجیتال خود را بر اساس یک الگوی برنامه‌ریزی ۹۰ روزه به منظور دستیابی سریع‌تر به اهداف کاری اجرا کنید.

 

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
چرا بازاریابی دیجیتال ؟ ۱۰ دلیل اجتناب ناپذیر که به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید

 

چالش دیگر دامنه و مقیاس بازاریابی دیجیتال است. تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال مختلفی برای بهبود تجربه دیجیتال وب سایت شما وجود دارد. در هر تکنیک بازاریابی دیجیتال، تاکتیک‌های مختلفی وجود دارد که برای موفقیت شما مهم هستند، پس هر یک از آنها، از محتوای پویا برای اتوماسیون ایمیل و شخصی سازی وب سایت گرفته تا برنامه نویسی، هدفسازی و لینک سازی برای جستجوی ارگانیک باید ارزیابی و اولویت بندی شوند.

 

رویکرد توصیه شده برای ایجاد استراتژی دیجیتال

از رویکرد “فرصت، استراتژی، اقدام” بمنظور بهبود استراتژی بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید. این روش معیاری است برای مقایسه جایگاه فعلی شما در ارزیابی پتانسیل موجود نسبت به آنچه در آینده نیاز خواهید داشت.

فرصت، استراتژی، اقدام

اما اگر از آن دسته شرکت‌هایی هستید که هنوز استراتژی بازاریابی دیجیتال ندارید، دو گزینه ساده برای ایجاد طرح اولیه پیش رویتان است:

  • با یک برنامه بازاریابی دیجیتال جداگانه شروع کنید که در آن تغییرات مورد نیاز و نکات مربوط به سرمایه گذاری بصورت جداگانه مشخص شود.
  • بعد از تعیین این موارد، یک طرح دیجیتال یکپارچه ایجاد کنید که بخشی از طرح کلی بازاریابی باشد- یادتان باشد دنیای دیجیتال به طور کامل هماهنگ و بخشی از کسب و کار معمول امروز شده است.

 

اقداماتی که باید در ادامه انجام شوند عبارتند از:

  • استفاده از بازاریابی دیجیتالی بدون یک رویکرد استراتژیک چندان غیر عادی نیست. بسیاری از شرکت‌ها بهمین شیوه به طور موثر پیش می‌روند و از نتایج جستجو، ایمیل یا بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود نتایج خوبی هم بدست میاورند. اما مطمئنا به همان اندازه بسیاری از فرصت‌ها برای هدفمند سازی یا بهینه سازی را از دست می‌دهند، یا با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند. مشکلاتی که در ادامه به آنها می‌پردازیم مربوط به سازمان‌های بزرگتر می‌شود که باید به سرعت حل و فصل شوند.
  • اکثر شرکت‌ها از یک رویکرد استراتژیک در امور دیجیتال استفاده می‌کنند. ایجاد طرح‌های دیجیتال اغلب در دو مرحله انجام می‌شود. اول، یک طرح بازاریابی دیجیتال جداگانه خلق می‌شود. این کار برای مشخص شدن توافقات و خریدها با توجه به فرصت‌ها و مشکلات، و تعیین مسیر طبق اهداف و راهکارهای خاص از جمله نحوه ترکیب بازاریابی دیجیتال با دیگر فعالیت‌های کسب و کار بسیار مفید است. دوم، فعالیت اصلی ادغام بازاریابی دیجیتال با دیگر استراتژی‌های بازاریابی است، اما برای پیشبرد کار نیاز به تاکتیک‌های متفاوتی است.

 

اگر استراتژی مشخصی ندارید یا در حال بررسی این نکته هستید که کدام مسائل مربوط به کسب و کار در بازبینی استراتژیک مهمند، بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید تا در عرصه رقابت موفق عمل کنید.

آیا استراتژی مشخصی برای بازاریابی دیجیتال دارید؟

از سال ۲۰۱۲ یک نظرسنجی غیر رسمی برای بررسی گستردگی کاربرد استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال انجام شد. نتایج نشاندهنده پیشرفت‌های بزرگی طی این سال‌ها بودند. چند سال پیش حدود دو سوم تا سه چهارم شرکت‌ها برنامه بازاریابی دیجیتالی نداشتند. در حال حاضر این تعداد در آخرین نظرسنجی به ۴۹ درصد کاهش یافته، البته این مقدار هنوز هم به نسبت زیاد است و بدین معناست که تقریبا نیمی از آنها هنوز هم امور دیجیتالی خود را بدون هیچ استراتژی خاصی پیش می‌برند.

 

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
۱۱ دلیل که چرا کسب و کار های کوچک به بازاریابی دیجیتال نیاز دارند؟

 

طبق بررسی‌ها سطح پذیرش بازاریابی دیجیتال به شکل زیر بوده:

سطح پذیرش بازاریابی دیجیتال

 

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، کمی کمتر از نصف شرکت‌ها بدون استراتژی دیجیتال عمل می‌کنند. اگر جزو این گروه هستید، با کمک ده نکته‌ای که در ادامه به آنها می‌پردازیم هرچه سریعتر دست به کار شوید.

 

۱ ٫ شما سردرگم هستید

شرکت‌های بدون استراتژی بازاریابی دیجیتال (که تعدادشان کم نیست) هیچ هدف استراتژیک مشخصی برای آنچه می‌خواهند ازطریق فعالیت آنلاینشان بدست آورند مثل دستیابی به مشتریان جدید و یا ایجاد ارتباط عمیق‌تر با آنها ندارند. اگر اهداف بازاریابی دیجیتال را با مدل SMART مشخص نکرده باشید، پس احتمالا منابع کافی هم صرف رسیدن به اهدافتان نکرده و حتی چگونگی دستیابی به آن اهداف را ارزیابی نکرده‌اید. پس بدون داشتن برنامه ریزی استراتژیک کاملا سردرگم پیش می‌روید.

 

۲ ٫ قادر به شناخت مخاطب آنلاین یا سهم بازارتان نخواهید بود

اگر استراتژی مشخصی نداشته باشید ممکن است تقاضای مشتری برای خدمات آنلاین نادیده گرفته شود. مهمتر از آن، شاید قادر به درک صحیح بازار آنلاین نباشید: پویایی بازار برای کانال‌های سنتی با مشخصات و رفتارهای متفاوت مشتریان، رقبا، پیشنهادات بازار و ارتباطات بازاریابی همراه است. ابزار بسیار خوبی در پلتفرم‌های دیجیتال وجود دارد که از طریق آنها می‌توان سطح تقاضای مشتری را بهتر درک کرد، مثل ابزارهای موجود در Google برای یافتن لغات کلیدی و تجزیه و تحلیل اهداف مشتریان برای جذب بیشتر آنها.

 

۳ ٫ رقبای موجود و تازه کار سهم بازار را بدست میاورند

اگر منابع کافی به بازاریابی دیجیتال اختصاص ندهید یا یک رویکرد ساده بدون استراتژی مشخص تعریف کنید، رقبا سهم شما را از سود دنیای دیجیتال براحتی از چنگتان در می‌آورند!

 

۴ ٫ ارزش پیشنهاد آنلاین خوبی نخواهید داشت

ارزش پیشنهادی آنلاین بر طبق مشخصات و خواسته‌های مشتریان مختلف به شما در متمایز کردن خدمات آنلاین، تشویق مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید کمک خواهد کرد. ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوای رقابتی برای بسیاری از سازمان‌ها اهمیت بسیاری دارد، چراکه محتوا راهکاریست برای ایجاد ارتباط شما از طریق کانال‌های مختلف با مشتری.

 

۵ ٫ امکان شناخت صحیح مشتریان آنلاین خود را نخواهید داشت

اکنون اعتقاد بر آنست که دنیای دیجیتال “بهترین محدوده قابل ارزیابی” است. اما Google Analytics و ابزارهای مشابه آن فقط به شما حجم بازدید را نشان می‌دهند، نه احساسات بازدید کنندگان را و اینکه در ذهنشان چه می‌گذرد. پس بهتر است از دیگر ابزارهای دریافت بازخورد وب سایت برای شناسایی نقاط ضعف خود و ارتقای آنها استفاده کنید.

 

۶ ٫ یکپارچگی خود را از دست می‌دهید

این روزها برخی از شرکت‌ها فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود را برون سپاری می‌کنند یا به یک بازاریاب دیجیتال تخصصی جداگانه می‌سپارند. سپردن بخش بازاریابی دیجیتال به یک بخش کاملا مجزا به تنهایی ایرادی ندارد، اما دلیل اینکه تاثیر کمتری دارند، عدم تطابق و هماهنگی با دیگر کانال های بازاریابی است. رسانه‌های دیجیتال زمانی بهترین کارکرد را خواهند داشت که با رسانه‌های سنتی و کانال‌های بازخورد ادغام شوند. پس توصیه می‌شود یک استراتژی بازاریابی دیجیتال یکپارچه داشته باشید که هم راستای سایر فعالیت‌های بازاریابی و بخشی از برنامه بازاریابی کلی کسب و کار شما باشد.

 

۷ ٫ بخش بازاریابی دیجیتال با توجه به اهمیتی که دارد، بودجه یا کارکنان زیادی لازم ندارد

منابع کافی به برنامه ریزی و اجرای بازاریابی دیجیتال اختصاص دهید. از یک متخصص بازاریابی در زمینه بازاریابی دیجیتال استفاده کنید تا به طور موثر پاسخگوی شرایط رقابتی شما باشد.

 

۸ ٫ عدم هماهنگی باعث هدر رفتن پول و زمانتان خواهد شد

گاها منابع کافی وجود دارد، اما همان هم ممکن است هدر برود. به ویژه در شرکت‌های بزرگ دیده شده بخش‌های مختلف سازمان ابزارهای مشابهی خریداری می‌کنند و یا بدون هماهنگی مشغول به انجام وظایف بازاریابی آنلاین مشابهی هستند. استراتژی بازاریابی شما باید شامل راهکارهای نظارتی باشد.

 

۹ ٫ قرار نیست یک شبه ره صد ساله را پیش بروید

به برندهای معروف اینترنتی مانند آمازون، دل، گوگل، تسکو، زاپوس و غیره نگاه کنید، همه آنها مدتهاست به روشی جدید و پویا بدنبال کسب و یا حفظ مخاطبان آنلاینشان هستند.

 

۱۰ ٫ بهینه سازی نمی‌ کنید

هر شرکتی که یک وب‌سایت داشته باشد، تجزیه و تحلیل بازدید آن را دریافت می‌کند، اما بسیاری از مدیران ارشد مطمئن نیستند که تیم بازاریابی‌شان زمان لازم برای بررسی و اقدام نسبت به آن را داشته باشند. با داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مناسب قادر به اجرای صحیح اصول اولیه خواهید بود، و در ادامه می‌توانید به بهبود مستمر جنبه‌های کلیدی مانند بازاریابی موتورهای جستجو، تجربه کاربران سایت، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بپردازید.

 

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
دیجیتال مارکتینگ | هر آنچه باید در مورد بازاریابی دیجیتال بدانید

 

نتیجه گیری

بنابراین، دلایل قدرتمندی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال و تغییر فرآیند بازاریابی‌تان وجود دارد. بعلاوه در حال حاضر می‌توانید از تجارب کسب و کارهای دیگر در زمینه بازاریابی دیجیتالی در فعالیت‌های‌شان به خوبی استفاده کنید، و از نحوه ادغام برنامه ریزی‌های دیجیتال با بهترین شیوه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.