پر واضح است که مسئله کتاب و کتابخوانی در کشور معضلی است که نه نیاز به آمار و ارقام دارد و نه تحقیقات عجیب و غریب می طلبد.

تنها کافی است به اطرافمان نگاهی بیاندازیم.

چند نفر از دوستان ، آشنایان و نزدیکانمان بیش از ۱۵ دقیقه در روز مطالعه می کنند؟

در ماه چقدر برای غذا و چه قدر برای کتاب هزینه می کنیم؟

از لیست ۱۰۰۰ کتابی که باید پیش از مرگ خواند ، چند عنوان را مطالعه کرده ایم؟

این موضوع همواره دستخوش طنازی هایی هم بوده و لطیفه ها در این باب کم نیست.

از بعضی دوستان که می پرسم چرا مطالعه نمی کنند ، بهانه هایی چون وقت نداشتن ، هزینه های کتاب و اینکه نمیدانم چه کتابی بخوانم می آورند.

در مورد وقت نداشتن باید بگویم طبق آمارها؛ متوسط زمان حضور ما ایرانی ها در شبکه های اجتماعی ۴ برابر میانگین جهانی است ، پس بعید است وقت نداشته باشیم.

در مورد هزینه باید گفت ایران یکی از ارزانترین کشورها در زمینه کتاب است. یک مقایسه ساده می تواند گویای این مسئله باشد که کتاب “قورباغه را قورت بده” نسخه ترجمه شده در سایت آدینه بوک از حداقل قیمت ۳۵۰۰ تومان تا حداکثر ۱۲۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

و این در حالی است که ، قیمت این کتاب در سایت آمازون ۲۷٫۴۲$ معادل تقریبا ۱۰۷۰۰۰ تومان (با احتساب دلار ۳۹۰۰ تومان) به فروش می رسد.

در مقایسه ای دیگر، قیمت یک پیتزا یا یک دست چلوکباب با کیفیت معمولی با حداقل مخلفات برای یک وعده غذایی ، متوسط قیمتی در حدود ۲۰۰۰۰ تومان دارد و این در حالی است که بر اساس آمار “موسسه خانه کتاب” متوسط قیمت کتاب در دی ماه سال ۱۳۹۵ مبلغ ۱۶۵۴۹ تومان بوده است.

سوال اینجاست که در هفته یا ماه چند دست چلوکباب یا پیتزا می خوریم؟

شاید توجیه پذیر ترین بهانه این باشد که نمی دانم چه کتابی بخوانم. هرچند که مهم نفس مطالعه کردن است.

لذا بر آن شدم که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی ، بهترین کتاب هایی که در حوزه مدیریت و کسب و کار است را برای شما به اشتراک بگذارم تا این بهانه نیز حداقل برای فعالان حوزه کسب و کار غیر قابل توجیه باشد.

و در مطلبی دیگر ، کتاب هایی که پیش از مرگ باید خواند را در اختیار شما قرار دهم.

 

هنر جنگ

۲۵۰۰ سال پیش مردی به نام “سان تزو” تصمیم میگیرد تمام تعالیم جنگی اش را مکتوب کند. او کتابی مینویسد و به پادشاه وقت پیشکش میکند و نام اش را “هنر جنگ” مینامد و این کتاب تبدیل به کتاب شماره یک تاریخی در حوزه جنگاوری دنیا میشود که حتی در حوزه موفقیت, کسب و کار و تجارت نیز بسط داده میشود . کتاب هنر جنگ یک کتاب کوچک و ساده با ۱۳ فصل است. در هر فصلی استراتژی و تاکتیک های جنگی گنجانده شده است که باید فرمانده نیروی زمینی از آن پیروی کند تا بر دشمن پیروز شود. این کتاب برای اولین بار از چینی به فرانسوی ترجمه شد و سپس توجه فرماندهان انگلیسی را جلب کرد و در سال ۱۹۰۵ به انگلیسی نیز ترجمه شد. سان تزو معتقد بود جنگ باعث ضرر اقتصادی میشود و حد الامکان نباید وارد جنگ شد مگر برای پیروزی و به گفته خودش ” پادشاهی که در ۱۰۰ جنگ ۱۰۰ بار پیروز شده کاری مضحک انجام داده. هر فرماندهی باید قبل ازینکه دشمن برایش تهدیدی به حساب بیاید نابودش کند .

کتاب تاریخی Art Of War علارغم نامش توانست قشر وسیعی از خوانندگان را به خود اختصاص دهد. اگر از معرفی در سریال های تلوزیونی بگذریم این کتاب یکی از کتاب های کارآفرینان و تاجران بزرگ دنیا است. این کتاب حاوی استراتژی هایی برای پیروزی است؛ پیروزی در هر جایی. پیروزی فقط مختص به جنگ های انسانی نیست. در هر عرصه ای از زندگی باید پیروز باشیم؛ زندگی, ورزش, درس ,تجارت و … این کتاب اصول پیروزی را می آموزد. این کتاب چنان اصول حرفه ای و دقیقی در خود دارد که سخنگوی سازمان دفاع آمریکا در ایراد هایش درباره چگونگی دفاع از کشورشان از “سان تزو” و کتاب هنر جنگ نقل قول میکند. اولین آموزه از ۱۳ آموزه ی سان تزو : “اگر چیزی را میخواهید بدست آورید و آن چیز برای شما ارزش زیادی دارد؛ هرگز بر رویش ریسک نکنید.

 

پدر پولدار، پدر بی‌پول

در این کتاب رابرت کیوساکی دربارهٔ روشهای زندگی افراد پولدار و افراد بی‌پول صحبت می‌کند. او از کودکی خود می‌نویسد و اینکه زندگی در کنار پدر واقعی او که یک معلم باهوش و بسیار محبوب اما فقیر بوده و زندگی در کنار پدر بهترین دوستش که او دوستش را دربارهٔ پول و قواعد آن آموزش می‌داد و بسیار ثروتمند. کیوساکی می‌گوید: یکی از پدرانم برای به دست آوردن چند دلار جان می‌کند و دیگری مشت مشت پول درمی‌آورد. یکی از پدرانم به من یاد می‌داد که سوابق تحصیلی و کارم را چه طور بنویسم که بتوانم شغل خوبی به دست آورم و دیگری به من می‌آموخت که چه طور طرحهای قوی مالی و بازرگانی را خلق کنم، تا بتوانم برای دیگران شغل ایجاد کنم.

فرزند دو پدر قوی بودن این امکان را برای من فراهم آورد تا با مقایسه آرای آنها با یکدیگر تأثیر تفکراتشان را بر زندگیشان بررسی کنم، در این جریان فهمیدم که انسانها زندگیشان را براساس افکارشان تنظیم می‌کنند. پدر بی پولم دائماً می‌گفت: من هیچ وقت پولدار نمی‌شوم و این پیشگویی واقعیت یافت، ولی پدر پولدارم معتقد بود که آدم پولداریست، حتی یک بار پس از ورشکستگیی که افسرده اش کرده بود، باز ادعا کرد آدم ثروتمندی است و می‌گفت بین فقیر بودن و ورشکسته بودن یک اختلاف بزرگ است و آن این که ورشکستگی موقتی، ولی فقر دائمی است.

 

کتاب تفکر، سریع و کند

کتاب پرفروش تفکر، سریع و کند دانیل کانمن، روانشناس و برنده نوبل اقتصاد، خلاصه تحقیق اوست که با همکاری آموس تورسکی بیش از چند دهه به آن مشغول بوده است.

این کتاب شامل سه بخش از مراحل کاری اوست: کارهای اولیه، یعنی سویه گری های شناختی، سپس نظریه چشم انداز و پس از آن پژوهش هایی در زمینه شادی است. محور اصلی کتاب دوگانگی میان حالت اندیشه است: سیستم دو آهسته تر، خودخواسته تر و منطقی تر است، در حالی که سیستم یک سریع، غریزی و احساسی است. این کتاب ترسیم سویه گیری های شناختی در ارتباط با هر نوع تفکر است که با پژوهش های خود کانمن درباره نفرت از باخت آغاز می شود. این کتاب، با پشتوانه چند دهه پژوهش های دانشگاهی، نشان می دهد که افراد، با تغییر چارچوب پرسش و جایگزین کردن پرسش های ساده تر، در حقیقت به قضاوت های انسانی اهمیتی بیش از حد می دهند. کانمن، با شرح کارکرد دو سیستم، تلاش می کند نشان دهد که چه وقت می توانیم در تصمیم گیری های مربوط به زندگی و تجارت به بینش و شهودیات خود اطمینان کنیم و چه زمانی از آن بپرهیزیم و با شیوه شناخت سویه گری های ذهنی چگونه می توانیم از اشتباهات اجتناب کنیم. این کتاب برنده جایزه بهترین کتاب آکادمی ملی علوم و جایزه کتاب لس آنجلس تایمز و برگزیده منتقدان کتاب نیویورک تایمز به عنوان یکی از ده کتاب سال ۲۰۱۱ شناخته شده است.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
روز اول کاری: بایدها و نبایدهایی برای کارمندان و کارفرمایان

 

کتاب هنر شفاف اندیشیدن

هنر شفاف اندیشیدنکتاب «هنر شفاف اندیشیدن» توسط نویسنده‌ی مطرح سویسی، «رولف دوبلی» (Rolf Dobelli) نوشته شده است. عادل فردوسی پور یکی از مترجمان کتاب در مقدمه بر ترجمه فارسی این کتاب می‌گوید: «تصور کنید در زمین هیچ خطایی اتفاق نمی‌افتاد. آن وقت واژه‌ای به نام پنالتی، اخطار و اخراج هم‌معنا نداشت. اشک‌ها و لبخندها محو می‌شدند و زیبایی فوتبال هم‌رنگ می‌باخت. آدم‌ها شبیه ربات‌های برنامه‌ریزی‌شده بودند که وظیفه‌شان بردن بدون کوچک‌ترین اشتباه بود.

حالا تصور کنید که در این جهان پهناور که هزاران زمین فوتبال را در خود جای داده، قرار می‌شد هیچ انسانی دچار خطا و اشتباهی نشود؛ آیا جهان بهتری داشتیم؟ جنگ‌افروزی‌ها به پایان می‌رسید؟ جرم و جنایت از صحنه‌ی روزگار محو می‌شد؟ انسان‌ها با یکدیگر روابط بهتری برقرار می‌کردند؟ پاسخ به این پرسش‌ها و پیش‌بینی جهانی که هرگز تجربه‌اش نکرده‌ایم، کار دشواری است. اما آنچه قابل پیش‌بینی است، آن است که هر چه بیشتر خطاهای خود را بشناسیم، رویکرد بهتری به زندگی خود خواهیم داشت. از آنجا که خطاهای بشری در طول حیاتش از الگوهای مشابهی پیروی می‌کنند، امکان شناختن آنها نیز امری ممکن است.»

به گفته ی دوبلی، خطاهای شناختی چنان در وجود ما رخنه کرده اند که نمی توانیم بطور کامل از شرشان خلاص شویم. خاموش کردن آنها نیازمند اراده ی فوق بشری است، همه ی خطاهای شناختی مهلک نیستند. در واقع اگر ما بتوانیم بزرگترین خطاهای فکری را بشناسیم و از آنها در زندگی شخصی، شغلی یا … پرهیز کنیم، ممکن است شاهد جهشی در موفقیت خود باشیم. نیازی به حیطه ی های جدید، طرح های نوین، ابزارهای ضروری و پرکاری طاقت فرسا نیست؛ تمام آنچه ما بدان نیاز داریم، پرهیز از بی خردی است. این کتاب در ۹۹ فصل تدوین شده‌ است، هر کدام از فصول به یکی از معضلات همه‌گیر در حیطه‌ی زندگی فردی و اجتماعی اشخاص مربوط است و راه‌کارهایی برای برون‌ رفت از آن می پردازد.

 

کتاب نوپای ناب

کتاب نوپای نابکتاب «نوپای ناب» نوشته‌ی «اریک ریز» به کوشش «محمدجواد احمدپور» و «سیدعلی فاطمی خوراسگانی» به فارسی برگردانده شده است. مقدمه‌ای به قلم دکتر فیض‌بخش، استاد کارآفرینی دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در آغاز کتاب آمده است. اریک ریز در این کتاب رویکرد مرسوم به کارآفرینی را به چالش کشیده و تلاش کرده با معرفی رویکرد نوپای ناب، گامی در جهت ارتقای احتمال موفقیت کسب‌وکارهای نوپا بردارد. پیاده‌سازی این رویکرد به موفقیت کسب‌وکارهای زیادی منجر شده که داستان برخی از آن‌ها در همین کتاب آورده شده است. تام ایسنمن، استاد کارآفرینی مدرسه‌ی کسب‌وکار هاروارد، درباره‌ی این کتاب گفته است: «اریک به ما نشان داد چگونه بر فضای عدم‌قطعیت کسب‌وکارهای نوپا غلبه کنیم. رویکرد او بسیار دقیق و تجویزهایش عملی و امتحان پس‌داده هستند. نوپای ناب طرز فکر ما را در مورد کارآفرینی تغییر خواهد داد. زمانی‌که نرخ موفقیت کسب‌وکارهای نوپا بهبود یافت، این کتاب می‌تواند بیش از هر کتاب مدیریتی که در این سال‌ها نوشته شده است در ترقی رشد اقتصاد جهانی نقش ایفا کند.» کتاب حاضر که پرفروش‌ترین کتاب سال ۲۰۱۳ آمازون در حوزه‌ی کارآفرینی بوده و جزو لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار دارد، در سه بخش با عنوان‌های «چشم‌انداز»، «هدایت» و «شتاب» و سیزده فصل تدوین شده است.

 

کتاب خلق مدل کسب و کار

کتاب خلق مدل کسب و کارهمراه با تولد هر سازمانی، مدل کسب‏وکار آن نیز متولد می شود و این امر نشان‏دهنده ضرورت توجه به طراحی آگاهانه مدل‏های کسب‏وکار دارد که کاربرد بسیاری در علوم سازمانی داشته باشد. استراتژیست‌ها باید بدانند که مدل کسب‏وکار یک سازمان چیست تا بتوانند چالش سازمان در تعامل با محیط را درک کرده و برای گذر از آن استراتژی مناسب را فرموله نمایند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب‏وکار مجهز نمایند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار دهند تا بتوانند سرمایه‌گذاران را قانع نمایند و نوآوری‌های خود را به سرانجام برسانند. در صورتی که نوآوری‌های فناورانه، پروژه‌های ارائه محصول جدید به بازارهای فعلی و نیز ارائه محصولات فعلی به بازارهای جدید با طراحی مدل کسب‏وکار مناسب همراه نشوند، همگی به شکست خواهند انجامید.این کتاب ابزاری را در دست شما می‌گذارد تا از آن طریق بتوانید با استفاده از رویکردی نوین در مدیریت به نام «رویکرد طراحی» با ترسیم و طراحی مدل کسب‏وکار به خلقی نوآورانه دست بزنید و سازمان خود را متحول نمایید.

 

کتاب صفر تا یک

«صفر تا یک» درباره‌ی شرکت‌هایی است که چیزهای جدید ساخته‌اند و بر اساس آموخته‌هایی است که از اسپیس اکسفراگرفته‌ام. همچنین متوجه شدم که سرمایه‌گذارانی چون استارت تامپ، فیس‌بوک و بینان‌گذاران مشترک چون پی پالو پالانتیر از الگوهای خواستی استفاده می‌کنند؛ اما باید بدانید که این کتاب هیچ الگو و فرمول موفقیتی را پیشنهاد نمی‌دهد؛ زیرا هر موفقیتی تنها یک الگو دارد و فرمولی برای موفقیت وجود ندارد؛ زیرا هر نوآوری یکتاست و هیچ‌کسی نمی‌تواند برای نوآوری نسخه‌ای واحد بپیچد. درواقع، تنها نکته‌ای که پس از تحقیق، در مورد افراد موفق مثل استارتامپ و فیس‌بوک یافتم این بود که انسان‌های موفق ارزش‌ها را در مکان‌هایی که کسی انتظار ندارد پیدا می‌کنند و آن‌ها به دنبال اصول کسب‌وکار هستند، نه اینکه تنها به دنبال کشف فرمول باشند.

 

کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانها

کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانهاکتاب مدیریت رفتار سازمانی استیفن رابینز، تقریباً در سراسر جهان به عنوان یک مرجع شناخته شده برای آموزش مدیریت رفتار سازمانی مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد اما او در میان کتابهای آکادمیک و رسمی، کتابهای کوچک‌تر و مختصرتری هم دارد که ارزش خواندن دارند

مدیران هر روزه با توصیه‌های زیادی از سوی مشاوران، اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران و غول‌های مدیریت جهان درباره مدیریت نیروی انسانی مواجه می‌شوند. بسیاری از این توصیه‌ها، مبتنی بر اندیشه بوده و ارزشمند هستند، اما حجم زیادی از آنها، بیش از حد، عمومی، مبهم، ناسازگار و سطحی هستند. تعداد این توصیه‌ها، هر روز بیش‌تر می‌شود و تنها چیزی که در آنها کاهش می‌یابد، کیفیت است. در کتاب حاضر، موضوعات مربوط به «انسان‌ها در محیط کار» ازجمله: استخدام، انگیزش، رهبری، ارتباطات، تشکیل تیم، مدیریت تعارض، طراحی شغل، ارزیابی عملکرد، تطبیق با تغییر در قالب ۵۳ اصل بیان شده است.

اصولی در مورد نحوه تشکیل تیم‌های پیروز و شیوه طراحی شغل‌های موفق و اثربخش اصولی در این مورد که کارمندان راضی و خوشحال، همیشه کارآیی بیشتری ندارد اصول شگفت‌انگیزی در این مورد که شما خواهان چه رفتارهایی هستید و به کدام رفتارها پاداش می‌دهید فقط و فقط بهترین تفکرات در زمینه مدیریت این کتاب ۵۳ اصل اثبات شده را برای مواجهه با چالش‌های مهم مدیریت، برایتان بازگو می‌کند

این کتاب در واقع خلاصه شده یکتاب اصلی است و به همین دلیل است که طبیعی است که استیفن رابینز نکته‌ی آخر (پنجاه و سوم) کتاب را این‌گونه نام‌گذاری کرده است:  مراقب راه‌ حل‌های زودبازده باشید.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
لباس عید ؛ چی بخریم ، چی بپوشیم؟

زیرا وقتی کتابی با ساختار فشرده و کوتاه منتشر می‌شود، یک نویسنده‌ی دانشگاهی مانند رابینز، این نگرانی را دارد که توصیه‌ها و نظراتش، به صورت نظراتی مطلق و قطعی و به عنوان راه میان‌بری برای مدیریت کسب و کارها مورد استفاده قرار گیرد.

 

کتاب حس برند

حس برندکتاب «حس برند» نوشته‌ی «مارتین لیندستروم» را «مریم عبدلی» و «زهرا ملازاده اردکلو» به فارسی برگردانده‌اند. پیش‌گفتاری از «پرویز درگی»، مشاور و محقق بازاریابی در آغاز کتاب ارائه شده است. این کتاب هشت فصل دارد. «یک صنعت خانگی، حرفه‌ای می‌شود»، «برخی شرکت‌ها آن را بهتر انجام می‌دهند»، «تمایز برند»، «حرکت از برندسازی ۲ بعدی به‌سوی برندسازی ۵ بعدی»، «تحریک، بهبود و اتصال: خلق یک برند حسی»، «اندازه‌گیری حواس»، «آیین برند: درس‌هایی که باید آموخت» و «برندسازی: دیدگاه کل‌نگر» عنوان فصل‌های کتاب است. در بخشی از پیش‌گفتار آمده است: «کتاب حس برند را می‌توان به‌عنوان یک کتاب بین موضوعی معرفی کرد.

بازاریابی حسی یکی از ابزارهای مهم و نسبتا جدیدتر نسبت به سایر ابزارهای ارتباطات و ترویج (تبلیغات، روابط‌عمومی، فروش حضوری، چاشنی‌های فروش و بازاریابی مستقیم) است. بازاریابی حسی فرایند شناسایی و تامین نیازها و علایق مشتری به روشی سودآور است تا آن‌ها را درگیر ارتباطات دوجانبه‌ای کند که شخصیت برندها را به زندگی آورده و برای مشتریان هدف، ارزش ‌افزوده ایجاد کند. تجربه‌ی زنده‌ی برند که برای به صحنه‌ی زندگی آوردن آن‌ها و ارائه‌ی ارزش بیشتر به مصرف‌کنندگان طراحی می‌شود، در مرکز رویکرد بازاریابی حسی قرار دارد و سایر کانال‌های ارتباطات بازاریابی از آن الهام می‌گیرند و پیرامون آن برای افزایش تاثیر این ایده‌ی بزرگ یکپارچه می‌شوند.» کتاب حاضر را انتشارات «بازاریابی» منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است.

 

کتاب برنامه ی بازاریابی راهنمای کامل تصویری

marketing planکتاب «برنامه‌ی بازاریابی: راهنمای کامل تصویری» نوشته‌ی «مالکوم مک‌دونالد» و «پیتر موریس» و ترجمه‌ی «مهدی جلالی» و «مژگان خادم» است. در کتاب پیش‌رو تلاش شده‌ است در وهله‌ی اول خوانندگان را با مفهوم بازاریابی آشنا کند؛ سپس با ارائه‌ی نکات مرتبط، آن‌ها را در برنامه‌ریزی و مدیریت روند بازاریابی یاری رساند. مک‌دونالد در تدوین این کتاب از تصاویر کارتونی استفاده کرده است تا علاوه‌بر آنکه سرگرم‌کننده باشد بتواند بیشترین بهره‌وری را برای خوانندگان داشته باشد. این کتاب ۱۰ فصل دارد. اسامی این ده فصل به‌ترتیب عبارت‌انداز: «شناخت فرایند بازاریابی»، «فرایند برنامه‌ریزی بازاریابی ۱»، «فرایند برنامه‌ریزی بازاریابی۲»، «ممیزی مشتری و بازار»، «ممیزی محصول»، «تنظیم اهداف و استراتژی‌های بازاریابی»، «برنامه‌های ارتباطی ۱»، «برنامه‌های ارتباطی ۲»، «برنامه‌ی قیمت‌گذاری»، «مکانیک برنامه‌ی توزیع و ارائه‌ی خدمات به مشتریان»، «اطلاعات، پیش‌بینی و سازماندهی بازاریابی» و «طراحی و اجرای سیستم برنامه‌ریزی بازاریابی» انتشارات «آوند دانش» کتاب حاضر را منتشر کرده است.

 

مدیریت راهبردی نام تجاری

مدیریت راهبردی نام تجاریهزاران شرکت اینک اعتقاد دارند که نام های تجاری باارزش ترین دارایی های آنان محسوب می شوند. اما اغلب اوقات ساختن نام تجاری تصمیمی صرفاً تاکتیکی است که به بعد موکول می شود.

کتاب ” مدیریت راهبردی نام تجاری ” با صدها مثال و مطالعه موردی ازسراسر جهان به اصل ماهیت و فرهنگ ساختن نام تجاری می پردازد و فلسفه ای کلی برای تمامی جنبه های مدیریت نام تجاری مهیا می سازد.

ژان نوئل کاپفرر نویسنده کتاب یک شخصیت شناخته شده بین المللی در حوزه نام های تجاری و بازاریابی نام تجاری است.کاپفرر استاد درس راهبرد بازاریابی در دوره های کارشناسی ارشد است.

وی مشاور رسمی شرکت های مختلف در ایالات متحده است.او نویسنده شش کتاب و مقالات متعدد درباره نام گذاری تجاری ، تبلیغات و ارتباطات است. کاپفرر در این کتاب تبیین می کند که موفق ترین مدیران نام تجاری در پی یافتن فرصت های جدید و بازارهای تازه از میان پدیده انفجاری نام گذاری تجاری جهانی هستند.کاپفرر خواننده را به درون فهرست جامعی از منافع ، خطرات و دام ها ، و نیز گام به گام به میان هر یک از مراحل جهانی شدن می برد.

مطالعه این کتاب را به کلیه مدیران شرکت های تجاری وصنعتی ، شرکت های تبلیغاتی و همکارانشان در بخش های مختلف امور مشتریان ، بازاریابی ، روابط عمومی و…. هم چنین کلیه اساتید و دست اندر کاران این رشته ها توصیه می کنیم.

 

کتاب کلید را بزن

کتاب «کلید را بزن» نوشته‌ی «جیپ هیث» و «دن هیث» را «میترا معتضد» به فارسی برگردانده است. نویسندگان در این کتاب با توجه به آموزه‌های روان‌شناسی، سعی کرده‌اند تا به موضوع تحول و تغییر موثر در زندگی بپردازند و این مسئله را روشن کنند که انسان‌ها چگونه می‌توانند با تمسک به الگوی تغییر شغل، جامعه و زندگیشان را تغییر دهند. شما نیز می‌توانید با استفاده از الگوی تغییر به موفقیت مورد نظرتان برسید. در فهرست کتاب عنوان‌های «سه نکته حیرت‌انگیز درباره تغییر»، «نقاط روشن را بیابید»، «حرکات مهم را بنویسید»، «به مقصد اشاره کنید»، «احساس را پیدا کنید»، «تغییر را کوچک کنید»، «به آدم‌ها اجازه رشد دهید»، «محیط را عوض کنید»، «عاداتی را ایجاد کنید»، «جماعت را هدایت کنید» و «به تغییر تداوم بخشید» به چشم می‌خورد. در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: «روان‌شناسان کشف کرده‌اند که مغز ما تحت فرمان دو سامانه متفاوت است – ذهن منطقی و ذهن احساسی که برای سلطه یافتن با هم رقابت می‌کنند. ذهن منطقی اندامی متناسب می‌خواهد؛ ذهن احساسی شکلات و شیرینی می‌خواهد. ذهن منطقی می‌خواهد چیزی را در محل کار عوض کند؛ ذهن احساسی برنامه روزمره راحت را می‌خواهد. این کشمکش می‌تواند یک تلاش تغییر را نابود کند – اما اگر بر آن غلبه شود، تغییر به سرعت رخ می‌دهد.» کتاب حاضر را نشر «البرز» منتشر کرده است.

 

کتاب ذهن کامل نو

کتاب ذهن کامل نوکتاب ذهن کامل نو (A Whole New Mind)، کتابیست که به ۱۶ زبان ترجمه و در ۶ قاره منتشر شده است و توانایی هایی که در این کتاب توضیح داده شده به طور بنیادی توانایی های انسانی هستند.

دنیل اچ پینک (Daniel H. Pink)د ر مقدمه ی این کتاب می گوید خلق زیبایی، داستان گویی، ابداع چیزهای جدید، دوست داشتن دیگران، بازی کردن و طلب معنا همه بخشی از معنای انسان بودن است.

او معتقد است دنیا به ذهن کامل نو نیاز دارد و اینکه اندیشه ها، و اقداماتی که به زودی با آنها مواجه می شویم باید بتوانند به ما کمک کنند که کسب و کار، حرفه، و زندگیمان را کمی بهتر کنیم.

این کتاب شامل ۹ فصل و ۳۰۴ صفحه است. در سال ۲۰۰۶ به زبان انگلیسی منتشر شده و در این آن در مورد ۶ استعداد ذاتی که حواس ۶گانه نامیده می شود توضح داده شده است. که موفقیت حرفه ای و رضایت فردی به صورت فزاینده ای وابسته به آنهاست.

طراحی، داستان، همنوایی، همدلی، بازی و معنی. این ها توانایی های بنیادین انسانی هستند که همه کس می توانند بر آنها مسلط شوند و هدف نویسنده در این کتاب کمک به ما برای انجام دادن این کار است

کتاب ذهن کامل نو، ذهن خواننده را به مکان جدید و جسورانه ای از فکر کردن در مورد آینده می برد و باعث می شود خواننده دیدگاه خلاقانه تری در این مورد داشته باشد.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
با دروغ می توان خیلی چیزها را بدست آورد ولی نمیتوان آنها را نگه داشت.

ترجمه ی فارسی این کتاب در بهار سال ۱۳۹۰، توسط “رضا امیر رحیمی” و انتشارات “کندوکاو” منتشر شده است.

 

کتاب آخرین سخنرانی رندی پوش

کتاب آخرین سخنرانی اثر رندی پوش استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون و ترجمه‌ی نفیسه معتکف است. این کتاب، وصیتی است که رندی پوش برای فرزندانش نوشته است. به قول خودش: «من خودم را بر کاغذی نوشتم و داخل یک بطری انداختم به امید اینکه روزی فرزندانم این بطری را از آب بگیرند و نامه من را بخوانند.

وقتی از رندی پوش (Randy Pausch)؛ استاد دانشگاه تقاضا شد که در دانشگاه سخنرانی آخر را انجام دهد؛ خودش خبر نداشت که به خاطر بیماری پیشرفته سرطان؛ آخرین سخنرانی‌اش خواهد بود. سخنرانی متحول کننده او در مورد بیماری و مرگ نبود. سخنرانی او در مورد تحقق بخشیدن به رویاهای کودکی؛ غلبه بر مشکلات؛ کمک به دیگران برای رسیدن به آرزوهایشان؛ مثبت اندیشی؛ شکرگزاری، شادی؛ صداقت؛ شرافت و لذت بردن از لحظه به لحظه زندگی بود. او با مطرح کردن درس‌های زندگی توانست یادگاری ارزشمند برای فرزندان خود و جامعه از خود باقی بگذارد. کتاب آخرین سخنرانی (The Last Lecture) مدت‌ها جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های امریکا بود.

رندی پوش همیشه آدم‌های مردمی و صمیمی را به افراد امروزی و طرفدار تقلید و مد ترجیح می‌داد. افراد اهل تقلید تأثیر گذار کوتاه مدت هستند ولی اشخاص و آدم‌های صمیمی و جدی تأثیر درازمدت می‌گذارند. مردم به مصمم و جدی بودن کمتر بها می‌دهند، در حالی که این رفتار سرچشمه گرفته از قلب است و مردم امروزی و طرفدار مد و تقلید توجه شما را به سطح و ظاهر جلب می‌کنند.

۴۰۰ نفری که در سالن دانشگاه نشسته بودند در ابتدای سخنرانی با تصاویر سیتی اسکن شکم رندی مواجه شدند! اما او بلافاصله توضیح داد که قرار نیست در این سخنرانی در خصوص بیماری‌اش حرف بزند. او می‌خواهد در مورد «اهمیت رویاها» و «تلاش برای رسیدن به آنها» صحبت کند. رندی پوش در مورد اهمیت «بلندپروازی» صحبت کرد و گفت: دیوارهای بلند را نساخته‌اند تا مانع رسیدن ما به رویاهایمان شوند. دیوارها را ساخته‌اند تا با سخت‌کوشی و عبور از آن‌ها، به خود و دیگران نشان دهیم که رویاهایمان چقدر برایمان مهم است. دیوارها مانع ما نیستند. دیوارها وجود دارند تا مانع کسانی شوند که به اندازه ما، رویاهایشان را دیوانه‌وار دنبال نمی‌کنند رندی پوش، در آن سخنرانی رویاهای کودکی‌اش را مطرح کرد و رویایش برای بازی در لیگ حرفه‌ای فوتبال امریکا.

پس از سخنرانی رندی، مردم چنان تحت تأثیر قرار گرفتند که هر کس تلاش کرد قبل از مرگ وی، بخشی از آرزوهایش را برآورده کند. یکی از تیم‌های لیگ حرفه‌ای امریکا، او را برای یک بازی افتخاری دعوت کرد. تهیه کنندگان فیلم Star Trek، از او خواستند در آخرین قسمت این فیلم نقشی کوتاه بازی کند و حتی «یک جمله» هم صحبت کند! رندی پوش مُرد. اما یادگار او برای ما، «زندگی» است.

 

کتاب ایده عالی مستدام

ایده عالی مستدامبدون شک این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های حوزه ایده‌پروری بوده و فروش و استقبال بالای آن در تمام دنیا موید این موفقیت است. این کتاب در یک کلام به این پرسش ساده پاسخ می‌دهد که چگونه می‌توان ایده‌ها را ماندگار کرد؟ چه می‌شود که برخی ایده‌ها (در هر حوزه و در هر سطحی) بدون تاثیرگذاری به سرعت از بین می‌روند در حالی که برخی ایده‌ها به شدت در ذهن مردم نفوذ کرده و سال‌ها ماندگار می‌شود؟ چه رازی پشت این ماندگاری وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش‌ها نویسندگان این کتاب با ذکر مثال‌های فراوانی (به درستی) ادعا می‌کنند که بر خلاف باور عموم که معتقد است ایده‌های ماندگار از یک اکسیر جاودانگی بهره می‌برند، می‌شود با رعایت یک سری اصول و تکنیک ایده‌هایی را به صورت ماندگار ساخت.

نویسندگان این کتاب، شش اصل برای ماندگار کردن ایده ها و روش های انجام آن ها بیان کرده اند که حروف ابتدایی این شش اصل، کلمه “SUCCES” را به وجود می آورند.

 

کتاب آیین پیروزی جک ولش

کتاب آیین پیروزی جک ولشنگاهی شفاف و جامع به چگونگی پیروزی در کسب و کار برای همه از دانش آموختگان دانشگاه تا مدیران عامل، وقتی با جک در زمینه مدیریت صحبت می‌کنید انرژی و شور و شوق او فضا را پر می‌کند هنگام خواندن این کتاب هم، همین حس به شما دست می‌دهد. همان ویژگی‌ها از صفحات کتاب بیرون می‌جهد، جک ولش نقشه‌ای گام به گام، مفصل و خواندنی را ترسیم می‌کند که هرکس می‌تواند برای رسیدن به موفقیت از آن استفاده کند. او با استفاده از مثال‌های واقعی و همان لحن صریح که به اقتدار دوباره جنرال الکتریک کمک کرد توصیف می‌کند که چگونه می‌توان در زندگی شخصی و حرفه‌ای موفق بود.

این کتاب چهار بخش دارد.

در بخش اول به ارائه برخی اصول و مفاهیم می‌پردازیم. رویکرد من به کسب‌و‌کار، بر پایه‌ی مجموعه‌ای از اصول استوار است و بنابراین در بخش اول به آن‌ها می‌پردازم. بخش بعدی این کتاب، با عنوان «شرکت شما» درباره‌ی اجزای داخلی سازمان‌هاست. این بخش درباره‌ی ویژگی‌های مکانیکی شرکت مانند افراد، فرآیندها و فرهنگ است. بخش بعدی کتاب، «مسیر شغلی» و موضوع آن مدیریت مسیر شغلی و کیفیت زندگی حرفه‌ای است. این بخش با فصلی در رابطه با پیدا کردن شغل مناسب، نه فقط به عنوان نخستین شغل، بلکه در هر جایی از مسیر شغلی‌تان که هستید، آغاز می‌شود. همچنین فصلی هم درباره‌ی نحوه‌ی ارتقاء پیدا کردن و فصل دیگری درباره‌ی مشکلی که همه سرانجام یک روز با آن مواجه می‌شویم، یعنی کار کردن برای یک رئیس بد، می‌باشد. فصل آخر این بخش درباره‌ی میل طبیعی انسان به داشتن همه چیز به صورت هم‌زمان است که مطمئناً خودتان هم می‌دانید عملی نیست اما باید از نظر رئیس‌تان درباره‌ی این موضوع مطلع باشید و این مسأله یکی از ابعاد این فصل است.

 

کتاب پنجمین فرمان

کتاب پنجمین فرمانکتاب پنجمین فرمان در میدان عمل در پاسخ به پرسش‌های فوق تدوین شده است. طرح تجربه‌های مختلف درباره یادگیری سازمانی و تکنیک‌های پیاده‌سازی آن راهنمای مفیدی برای تمام کسانی است که به دنبال افزایش اثربخشی سازمان خود هستند. به کارگیری ایده سازمان‌های یادگیرنده با تمام جذابیت‌های آن در عمل با دشواری‌های بسیاری همراه است. این مهم به ویژه در سازمان‌های ایرانی مصداق بیشتری دارد. مدیران سازمان‌های ما به طور تاریخی تمرکز خود را بر اهداف کوتاه مدت و میان مدت استوار می‌کنند و کمتر وقت خود را صرف تعامل و گفتگوی درون سازمانی برای رسیدن به چشم‌انداز مشترک و یادگیری گروهی می‌کنند. طبیعی است که در این بستر فرهنگی پیاده‌سازی ایده سازمان یادگیرنده به تلاش و اهتمام افزون‌تری نیازمند است. ایجاد فضای گفتگو بین متخصصان و صاحب‌نظران مدیریت کشور و برقرای امکان تبادل تجربه‌های آن‌ها می‌تواند انگیزه‌های علاقمندان را افزایش داده و ایده‌های علمی برای افزایش اثربخشی تلاش‌های آن‌ها ارایه نماید.

 

خلاصه کتاب ۷ عادت مردمان موثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.