بیایید یزید باشیم!!

به مناسبت ایام محرم ، خوب است که ببینیم چه درس هایی می توان از واقعه عاشورا گرفت.
یکی از این درس ها را در این مطلب آورده ایم.

در حادثه کربلا با سه‌ نمونه شخصیت روبرو می‌شویم:

اول: امام حسین (ع)

حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود. تا آخر می‌‌ایستد. خودش و فرزندانش کشته می‌شوند.هزینه انتخابش را می‌‌دهد و به چیزی که نمی‌خواهد تن‌ نمی‌‌دهد. از آب می‌گذرد، از آبرو نه‌

دوم: یزید

همه را تسلیم می‌خواهد. مخالف را تحمل نمی‌‌کند. سرِ حرفش می‌‌ایستد. نوه‌ پیغمبر را سر می‌‌ٔبرد. بی‌ آبرویی را به جان میخرد

تا به چیزی که می‌‌خواهد برسد

سوم: عمرِ سعد

به روایتِ تاریخ تا روز ٨ محرّم در تردید است.! هم خدا را می‌خواهد هم خرما،  هم دنیا را می‌خواهد هم اخرت.هم می‌خواهد حسین (ع)را راضی‌ کند هم یزید را. هم اماراتِ ری را می‌خواهد،هم احترامِ مردم را. نه‌ حاضر است از قدرت بگذرد،نه‌ از خوشنامی.

هم آب می‌خواهد هم آبرو. دستِ آخر اما عمرِ سعد تنها کسی‌ است که هر جنایتی توانست انجام داد و دست آخر به هیچکدام از چیزهایی که می‌خواست نرسید ! نه سهمی از قدرت می‌‌برد نه‌ از خوشنامی نه آب برایش ماند و نه آبرو !

 

تحلیل:

آدمهایِ معمولی نه جرات و ارادهِ حسین (ع) شدن را دارند، نه قدرت و ابزارِ یزید شدن را ، اما در درونشان یک عمرسعد هست. کسی که می خواهد همه کار را با هم انجام دهد. همه کاره و هیچ کاره می شود. همه چیز می داند اما در واقع هیچ نمیداند ، می خواهد همه را از خود راضی نگه دارد و همیشه سرگردان است و به هیچ نمیرسد.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
۱۰ علامت که نشان می‌دهد برای شغلتان بیش از حد باهوش هستید

مراقب عمرسعد های درونمان باشیم که بسیار خطرناکند.

اگر توان امام حسین (ع) شدن نداریم ، حداقل یزید باشیم نه عمر سعد.

 

شخصیت ها از کانال گفتنی ها ، بخش تحلیل #بهنام_کشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.