رفتار خرید افراد در دهه گذشته به طور چشمگیری تغییر کرده و در حال حاضر بیشتر مصرف کنندگان فرآیند خرید آنلاین را انتخاب می‌کنند. در اینجا اثربخشی دیجیتال مارکتینگ بخوبی مشخص می‌شود. این تغییر در شیوه تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان باعث شده دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری که سعی در رقابت در بازار مدرن را دارد، صرف نظر از اندازه یا نوع صنعتی که در آن فعالیت می‌کند، تبدیل به امری بسیار ضروری شود.

برای صاحبان کسب و کارها درک نحوه عملکرد بازاریابی دیجیتال برای استفاده استراتژیک از ابزارهای دیجیتالی و تاکتیک‌های تبلیغاتی مناسب برای رسیدن به مخاطبان مورد نظر بسیار مهم است. به همین دلیل این مقاله به راهنمایی‌های مفیدی برای بازاریابی دیجیتالی و تمام عناصر مربوط به جذب، تغییر و رضایت مصرف کنندگان در اینترنت می‌پردازد. این مطلب همه نکاتی که باید در مورد نحوه کار بازاریابی دیجیتال بدانید را پوشش می‌دهد تا در نهایت شما قادر به اخذ تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد کمپین دیجیتال مارکتینگ خود باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

قبل از اینکه به چگونگی کارکرد بازاریابی دیجیتال بپردازیم، شاید بهتر باشد به این سوال پاسخ دهیم که بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال راهی برای بازاریابی برندها و محصولات بصورت آنلاین و از طریق سایر کانال‌های دیجیتال است. اکثر کسب و کارها مخاطبان خاصی دارند و همیشه در تلاش برای رسیدن به آنها هستند. هدف بازاریابی دیجیتال کمک به کسب و کارها برای رسیدن به مصرف کنندگان هدف از طریق اینترنت و دیگر روش های دیجیتال است.

تکنولوژی‌های دیجیتال مختلفی وجود دارد که بازاریابان و شرکت‌ها از آنها برای ارسال پیام‌های بازاریابی خود به مخاطبان هدفشان استفاده می‌کنند. علاوه بر وب سایت، باید از تبلیغات PPC و دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، تکنولوژی تلفن همراه مانند گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیگر برای جذب و درگیر کردن مشتریان هدف استفاده کنید.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
چرا بازاریابی دیجیتال ؟ ۱۰ دلیل اجتناب ناپذیر که به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای مدرن حیاتی است چون اینترنت نقش مهمی در چگونگی تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان امروزی دارد. بعلاوه اینترنت درواقع بر نوع خرید محصولات و خدمات در مصرف کنندگان تاثیر می گذارد. درنتیجه بر هر کسب و کاری واجب است که نه تنها حضور آنلاین داشته باشد، بلکه باید  حداکثر تلاش خود را برای بیشتر دیده شدن در دنیای مجازی انجام دهند.

دوران گشتن در فروشگاه‌ها و درخواست از فروشندگان برای اطلاعات خرید سرآمده است. در حال حاضر، مصرف کنندگان حتی اگر قصدشان این باشد که نهایتا از یک فروشگاه فیزیکی خرید کنند، از اینترنت برای دریافت اطلاعات مورد نیازشان هنگام اخذ تصمیمات خرید آگاهانه استفاده می‌کنند.

در اینجا نقش بارز بازاریابی دیجیتال مشهود است. چرا که به بیشتر دیده شدن کسب و کارتان و جذب مصرف کنندگان در هر کجایی که باشند کمک خواهد کرد.

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ

برای صاحبان کسب و کار آشنایی با عملکرد بازاریابی دیجیتال اهمیت بسزایی دارد چراکه در اتخاذ تصمیمات دقیق‌تر در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال می‌تواند بسیار مفید باشد. نکته کلیدی شناختن تمام عناصر بازاریابی دیجیتال و تشخیص نقش هر یک از آنها در دستیابی به اهداف بازاریابی شماست. در ادامه هر کدام از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتالی را بررسی نموده و چگونگی کارکرد هر یک از آنها را برای کسب و کارتان توضیح خواهیم داد.

بازاریابی وب سایت

در بسیاری از موارد، وب سایت شرکت شما سنگ بنای استراتژی دیجیتال مارکتینگ شماست. این جایی است که بسیاری از مشتریان هدف شما اولین تصویر از برند شما را دریافت می‌کنند و منابع اولیه شما در نهایت منجر به جذب مشتری واقعی می‌شود. پس بهتر است به نحوه عملکرد وب سایتتان در بازاریابی دیجیتال بپردازیم.

هدف بازاریابی دیجیتال جذب و تعامل با مصرف کننده است. بسیاری از تاکتیک‌هایی که برای انجام این کار بکار می‌برید در نهایت مشتریان هدف شما را به وب سایت‌تان هدایت می‌کنند تا آنها بتوانند اطلاعات بیشتری کسب کنند یا خریدشان را مستقیما انجام دهند.

چرا نیاز به وب سایت دارید؟

وب سایت شما اغلب تنها شانس برندتان برای تاثیرگذاری اولیه خوب بر مشتریان بازار هدف است. به همین دلیل، باید به چینش سایت و المان‌های رنگی و گرافیکی در طراحی سایت کاملا توجه کنید. در حقیقت، 38 درصد از بازدیدکنندگان درصورت مواجهه با محتوا یا طراحی سایت غیرقابل قبول، علاقه‌شان برای پیگیری آن کسب و کار را از دست خواهند داد.

البته فقط ظاهر سایت مهم نیست. از آنجایی که وب سایت شما نقطه عطف بسیاری از کمپین‌های بازاریابی دیجیتالتان محسوب می‌شود، تمرکز شما در طراحی و بهینه سازی آن امر مهمی است. یعنی ایجاد سایتی که یافتن و خواندن آن برای کاربر آسان باشد و براحتی به مراحل بعدی هدایت شود. همچنین خواندن سایت روی دستگاه‌های تلفن همراه باید بهینه سازی شود تا تجربه مشاهده سایت را روی تلفن همراه ارتقا دهد.

اگر از تاثیرگذاری وب سایت‌ تان مطمئن نیستید، بهتر است زمانی را به مذاکره با کارشناسان طراحی وب اختصاص دهید تا در بهبود و طراحی وب سایت به شما کمک کنند.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

بهینه‌سازی برای موتور جستجو یا SEO نقش مهمی در نحوه عملکرد دیجیتال مارکتینگ دارد. اگر قصد جذب و تعامل بیشتر مشتریان را در عصر دیجیتال دارید، باید از موتورهای جستجو شروع کنید. تحقیقات اخیر توسط Forrester نشان داده که 71 درصد از مصرف کنندگان آشنایی با کسب و کارها را از موتورهای جستجویی چون گوگل آغاز می‌کنند. اگر اقدامات صحیح برای بهبود سئو سایت خود انجام ندهید، فرصت قدرتمندی برای رسیدن به موفقیت را از دست خواهید داد.

سئو فرآیند بهینه‌سازی  وبسایت برای بیشتر دیده شدن در موتورهای جستجو است. هدف نهایی آن بالاتر رفتن در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) و بیشتر دیده شدن در بازار هدف است. هرچه رتبه شما در SERP بالاتر برود، ترافیک ارگانیک یا طبیعی هدایت کننده به وب سایت‌تان هم بیشتر خواهد شد.

سئو نه تنها ترافیک وب سایت شما را بیشتر می‌کند، بلکه از بابت بالا بودن کیفیت منافع برای جذب مشتری اطمینان حاصل می‌کند. هدف بازاریابی دیجیتال جذب افراد مناسب برای محصولات یا خدمات شما است و برای دستیابی به این هدف نقش مهمی ایفا می‌کند. با تاکید بر کلیدواژه‌های خاص و موضوعات موجود در محتوا، می‌توانید کسانی که احتمالا بدنبال محصولات یا خدمات‌تان هستند را جذب کنید.

اکنون که از اهمیت سئو در تلاش‌های بازاریابی دیجیتال‌تان مطلع شدید، سوال بعدی که مطرح می‌شود اینست که چگونه باید سایت و محتوای آن را برای رسیدن به بهترین نتایج بهینه‌سازی کنید.

شاید بد نباشد کمی درمورد بهینه سازی موتور جستجو و نقش آن را در این مطلب بیشتر مطالعه کنید: سئو در سال 2018

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا تاکتیک مهم دیگریست که نقش مهمی در بازاریابی دیجیتال دارد. بازاریابی محتوا اساسا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که یک کسب و کار به دنبال ایجاد و ترویج سرمایه محتوای خاص با هدف جذب مشتریان بیشتر است. این سرمایه محتوا را می‌توان با اهداف مختلف ایجاد کرد، از جمله آگاهی بیشتر درمورد برند، افزایش ترافیک سایت، جذب یا حفظ بیشتر مشتریان.

مهم نیست چه تاکتیک‌هایی را برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود بکار می‌برید، برای حمایت از این تاکتیک‌ها باید محتوایی مفید ایجاد کنید. شاید این کار محدود باشد به فرستادن یک ایمیل تشکر کوتاه و ساده به کسی که مشترک لیست ایمیل شماست. یا می‌تواند متن طولانی و دقیقی باشد از اطلاعاتی درمورد بزرگ‌ترین چالش‌هایی که مشتریان هدف شما با آن مواجهند.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
استراتژیست بازاریابی محتوا کیست؟ چه مهارت ها و چه درآمدی دارد؟

در اینجا چند نوع بازاریابی محتوا که برای حمایت از اهداف کمپین بازاریابی دیجیتال بکار می‌روند را نام می‌بریم:

  • صفحات وب
  • پست‌های وبلاگ
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • کتاب الکترونیکی
  • راهنما ها
  • مطالعات موردی
  • توصیه نامه محصول یا خدمات
  • ویدئوها
  • تصاویر
  • اینفوگرافیک‌ها
  • پادکست‌ها
  • محتوای تبلیغاتی

کلید ایجاد سرمایه محتوایی عالی که بتواند از کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ پشتیبانی کند، انتخاب استراتژیک موضوعاتیست که بیشتر مورد توجه مخاطبان شما قرار گیرند. اگر از نیازهای مشتریان هدف خود هنوز مطلع نیستید، بهتر است تحقیقات‌تان را بر روی مخاطبان آغاز کنید تا بتوانید با شناخت بهتر نیازهای آنها نوع مطالب جذاب را در هر مرحله برایشان فراهم کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

امروزه اکثر برندها از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود و بالاتر بردن ترافیک وب سایتشان استفاده می‌کنند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل ارتقاء محتوای شما و درگیر کردن مخاطب هدف در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و پینترست است. این تاکتیک در دیجیتال مارکتینگ به کسب و کار در افزایش شناخت برند، جذب بیشتر و بهبود مشارکت مخاطبان کمک می‌کند.

یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اینست که به کسب و کارها اجازه دستیابی بیشتر به مخاطب آنلاین را می‌دهد. مثلا 79 درصد از کاربران اینترنت آمریکایی در فیس بوک فعال هستند. اگر قصد دستیابی و جذب این مصرف کنندگان را در یک پلتفرم اجتماعی نداشته باشید، مطمئنا فرصت مهمی را برای رسیدن به منافع جدید از دست خواهید داد.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
چگونه پروفایل اینستاگرام خود را برای کسب و کارمان بهینه سازی کنیم؟

شبکه ‌های اجتماعی نه تنها خودشان به عنوان یک تاکتیک خاص عمل می‌کنند، بلکه از تمام تلاش‌های بازاریابی دیجیتال دیگر شما هم پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال، اگر برند شما بدنبال ارائه یک کتاب اینترنتی است که به نقاط ضعف مخاطبان شما می‌پردازد، رسانه های اجتماعی شما باید برای تبلیغ کتاب و هدایت ترافیک به صفحه دانلود آن عمل کنند. بعد از آن می‌توانید از بخش‌هایی از کتاب الکترونیکی بصورت پست‌های مختلف برای ایجاد علاقه بیشتر به بخش محتوا استفاده کنید.

تبلیغات PPC

اگرچه هدف استراتژی بازاریابی دیجیتال ممکن است ارتقای ترافیک ارگانیک تا حداکثر ممکن باشد، اما نباید ارزش تبلیغات پرداخت با هر کلیک (PPC) را نادیده بگیرید. تبلیغات PPC نوعی از تبلیغات است که شامل پرداختن به ناشر تبلیغ با هر کلیک جدید روی آگهی می‌شود. Google AdWords یکی از پرطرفدارترین و موثرترین نوع تبلیغات PPC است. Google AdWords به دیده شدن کسب و کار شما در صفحه اول نتایج موتور جستجو کمک می‌کند.

ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کند که چرا باید برای تبلیغات پول بدهید وقتی مشغول بهبود سئوی سایت خود هستید؟ اگرچه بهینه سازی موتور جستجو اهمیت ویژه‌ای دارد، اما رسیدن به نتیجه جادویی آن زمان زیادی می‌برد. اینجاست که تبلیغات PPC می‌تواند برایتان مفید باشد. تبلیغات PPC با بالاتر قرار دادن سایت شما در نتایج موتور جستجو با توجه به لغات جستجو شده مربوطه، سریع‌تر به نتیجه می‌رسد. با ظاهر شدن در صفحه اول SERP، کسب و کار شما بیشتر دیده می‌شود و احتمال بیشتری برای پیدا شدن و کلیک بر روی سایتتان از سوی جستجوگران وجود خواهد داشت.

تبلیغات PPC نه تنها ترافیک بیشتری برای سایت‌تان به ارمغان می‌آورند، بلکه به شما اطمینان می‌دهند که تلاش‌هایتان با کیفیت و مفید هستند. کسانی که روی تبلیغات PPC شما کلیک می‌کنند مصرف کنندگانی در جستجوی موضوعاتی مرتبط با محصولات و خدمات شما هستند. درنتیجه احتمال بیشتری وجود دارد که به برند و محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید علاقمند شوند.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیل قطعه دیگری از پازل عملکرد بازاریابی دیجیتال است. شرکت‌ها می‌توانند از طریق ایمیل‌های برند خودشان با مخاطب مورد نظرشان ارتباط برقرار کنند. ایمیل‌های بازاریابی اغلب به عنوان راهی برای آگاهی بیشتر از نام تجاری، توسعه رهبری در صنعت مورد نظر، ارتقای رویدادهای تبلیغاتی، و برای انتشار اخبار تبلیغات خاص استفاده می‌شوند.

نهایتا محتوای ایمیل‌های بازاریابی شما به اهداف کمپین بستگی دارد. در ادامه چند نمونه از انواع محتوای بازاریابی ایمیل که ممکن است برای حمایت از کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ تان مفید باشد ارائه شده است:

  • وقتی کاربر جدیدی به لیست ایمیل بازاریابی شما دسترسی پیدا می‌کند، یک ایمیل خوش آمد گویی برایش بفرستید تا بداند در آینده از ایمیل‌های برند چه توقعی می‌تواند داشته باشد.
  • محتوای تشویق کننده در مورد فروش و تخفیف‌های آینده را مستقیما به مصرف کننده ایمیل کنید.
  • خبرنامه‌ای تنظیم کنید که به صورت دوره‌ای برای مشترکین ارسال شود و آخرین مطالب و به روز رسانی‌های شرکت را به آنها اطلاع دهد.
  • بعد از اینکه کاربران محتوای سایت را دانلود کردند، از آنها تشکر کرده و محتواهای مرتبطی به آنها پیشنهاد دهید.
  • محصولات یا محتوای اضافی که ممکن است مورد توجه مشتریان قرار گیرند را بر اساس رفتار جستجو و خرید آنها پیشنهاد دهید.

توجه داشته باشید که بازاریابی ایمیلی عمدتا برای ایجاد منافع جدید مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه به منافعی می‌پردازد که مورد علاقه بوده‌اند. بعلاوه ایمیل‌های بازاریابی را می‌توان بعنوان بخشی از کمپین‌های حفظ مشتری مورد استفاده قرار داد. در واقع، به گزارش eMarketer، 80 درصد از دیجیتال مارکترهای خرده فروشی گزارش کردند که بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین راهکارهای هدایت مشتری است.

همچون سایر تاکتیک‌های ذکر شده در بالا، بازاریابی ایمیلی هم به تنهایی استفاده نمی‌شود. شاید مجبور به ایجاد و ارسال یک خبرنامه ماهانه برای شرکت و یا تبلیغ فروش‌ها و تخفیف‌های خاص از طریق ایمیل شوید. اما همچنین می‌توانید از بازاریابی ایمیلی برای حمایت از برخی تاکتیک‌های تبلیغاتی دیگر خود مانند بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی هم استفاده کنید.

فرض کنیم می‌خواهید برای ایجاد منافع جدید و کمی هیجان برای محصول جدیدی که به زودی به بازار خواهد آمد یک مسابقه در رسانه‌های اجتماعی راه بیاندازید. بازاریابی ایمیلی را می‌توان برای حمایت از این کمپین رسانه‌های اجتماعی بکار برد. به مشترکین خود درمورد مسابقه پیش رو اطلاع دهید، تمام تلاشتان را بکنید تا افراد بیشتری وارد مسابقه شوند. بعلاوه، هر ایمیلی که به مشتریان می‌فرستید باید شامل لینک صفحات رسانه‌های اجتماعی شما باشد تا ترافیک بیشتری را به پلت فرم و مسابقه هدایت کند.

چرا داشتن یک رویکرد یکپارچه بازاریابی لازم است

درک عملکرد بازاریابی دیجیتال فراتر از صرفا شناخت هر تاکتیک دیجیتال مارکتینگ مجزاست. اکنون که با تک تک مولفه‌های آن آشنا شده‌اید و نقش‌ هر تاکتیک را در کمپین‌های خود می‌دانید، زمان بررسی چگونگی کارکرد این تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال درکنار هم برای حمایت از اهداف کمپین‌های کلی شماست.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
۵ دلیل شکست بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای کوچک و متوسط و راه حل آن

بازاریابی چند کانالی یکپارچه، یک رویکرد بازاریابی است که درواقع تمام تاکتیک‌های موجود در جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ را برای خلق یک تجربه تمام و کمال برای مخاطبان هدف باهم ترکیب می‌کند. با هماهنگ کردن نکات بازاریابی در همه پلتفرم‌های دیجیتال و استفاده از انواع تاکتیک‌ها برای حمایت از کمپین‌های متمرکز، می‌توانید به راهکاری یکپارچه و موفقیت بیشتر هر کمپین دست یابید – در اینصورت در زمینه نحوه عملکرد دیجیتال مارکتینگ کاملا استاد خواهید شد.

برای شروع ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکپارچه، باید در نظر بگیرید که هر کدام از کانال‌های دیجیتال شما درکنار هم چگونه برای رسیدن به یک هدف مشترک عمل می‌کنند. به عنوان مثال، اگر هدف بازاریابی شما افزایش ترافیک به وب سایت باشد، احتمالا فقط چند مورد از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال قابلیت پشتیبانی از این هدف را دارند:

  • بازاریابی محتوایی که در سایت ایجاد می‌کنید، مانند وب سایت و پست‌های وبلاگ به بهینه سازی موتورهای جستجو کمک می‌کنند، در نتیجه ترافیک ارگانیک بیشتری به وب سایت شما هدایت خواهد شد.
  • با اشتراک گذاری لینک محتوا در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنید. پیام‌های اجتماعی استراتژیک هم حتی می‌توانند در ایجاد تغییر مستقیم هنگام ورود کاربر به سایت مفید باشند.
  • با توسعه محتوای بازاریابی ایمیل، می‌توانید راه‌های جدیدی برای هدایت خوانندگان سایت به قسمت‌های مربوط پیدا کنید. یعنی با تشویق خواننده در متن محتوا و لینک به صفحات خاص به خواننده کمک می‌کنید تا قدم بعدی در مسیر خرید را بردارد.

این تنها یک نمونه از چگونگی عملکرد هر یک از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال درکنار هم است تا به شما در دستیابی به یکی از اهداف بازاریابی دیجیتال‌تان کمک کند. اگر هدفتان ایجاد یک استراتژی بازاریابی یکپارچه است، باید مطمئن شوید که انتقال پیام شما در همه پلتفرم‌ها یکسان باشد. فرقی نمی‌کند صفحات جدید سایت ایجاد کنید یا چند پست توییتر بگذارید، باید یکصدا و با پیامی واحد از نام تجاری‌تان به ایجاد تجربه‌ای تمام و کمال برای مخاطبان هدف خود کمک کنید.

اکنون که می‌دانید دیجیتال مارکتینگ چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند و چرا بکارگیری یک استراتژی بازاریابی یکپارچه برای کسب و کارتان ضروری است، زمان شروع برنامه ریزی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال جدید است. شما تاکتیک‌های متعددی در اختیار دارید تا به شما در خلق کمپین‌های بازاریابی یکپارچه و رسیدن به نتایج واقعی کمک خواهند کرد. بهتر است یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ ایجاد و اجرا کنید که هدف آن کمک به کسب و کارتان برای رسیدن به منافع مناسب و تغییرات مورد نیاز در طول زمان باشد.

در صورتیکه در کسب و کار خود نیاز به اجرای تاکتیک ها و کمپین های دیجیتال مارکتینگ دارید، همین حالا با من تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.