راهنمای جامع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟

چرا شرکت ها به بازاریابی محتوا نیاز دارند؟

چطور تیم بازاریابی محتوا تشکیل دهیم؟

چطور محتوا را تولید کنیم؟

و چطور برنامه بازاریابی محتوا را ارزیابی کنیم؟

در این مطلب به همه این سوالات پاسخ می دهم.

فصل ۱

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست

برای آنکه بتوانیم در مورد بازاریابی محتوا صحبت کنیم و ابعاد آن را بررسی نماییم؛ لازم است تا تعریفی از آن ارائه نماییم. تعاریف بسیار زیادی برای بازاریابی محتوا وجود دارد از پیش پا افتاده ترین تعاریف مانند: “بازاریابی محتوا یعنی استفاده از محتوا برای بازاریابی” تا پیچیده ترین آنها که در واقع هیچیک تعریف جامع و کاملی نبود. با این حال بهتر است تعریفی ارائه کنیم تا بتوانیم بحث را به نحو مطلوب ادامه دهیم.

تعریف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا برنامه بازاریابی است که تمرکز آن بر روی ساخت ، انتشار و توزیع محتوا برای جامعه هدف مشخصی ، به صورت آنلاین و با هدف جذب مشتریان جدید می باشد.

سناریو ۱:

فرض کنید شما یک شرکت حسابداری/حسابرسی هستید که به طور مشخص در زمینه تهیه اظهارنامه و ثبت دفاتر مالیاتی فعالیت می نمایید و کسب و کارتان نیز امسال رونق چندانی نداشته است. پس تصمیم میگیرید که برای سال بعد عملکرد بهتری داشته باشید. لذا بخش بلاگ وبسایتتان را فعال کرده و اقدام به نوشتن و انتشار مطالبی در مورد مالیات و مسائلی که مشتریان با آن ها روبرو خواهند شد می نمایید. در هفته تعدادی پست نوشته و منتشر می کنید و می بینید که در گوگل و دیگر موتورهای جست و جو در جایگاه بهتری قرار گرفته اید.

وقتی زمان ارسال اظهارنامه ها فرا برسد و افراد به دنبال سوالاتشان در مورد ارائه اظهارنامه در گوگل جست و جو کنند. با مطالب مفید وبلاگ شما برخورد کرده و متوجه می شوند که شما خدمات ارائه اظهارنامه مالیاتی انجام می دهید. قاعدتا بعضی از آن ها خودشان اقدام به ارائه اظهارنامه هایشان خواهند کرد و شاید شما را برای سال آینده به خاطر بسپارند ، اما برخی دیگر ازین موضوع استقبال کرده و تصمیم میگیرند شما را به عنوان فرد یا شرکتی متخصص در این حوزه برای این امر به کار گیرند. چرا که شما با مطالبتان نشان داده اید که این کار را بسیار بهتر از خودشان انجام می دهید.

 

سناریو۲:

شما مدیر بازاریابی یک شرکت طراحی طراحی گرافیک هستید. و نمیتوانید مشتریان زیادی را جذب کنید که پکیج های اشتراک ماهیانه خدمات شما را خریداری نمایند چرا که برای شرکت های کوچک لاکچری به نظر می رسد. پس تصمیم میگیرید ابزار هایی از نوع DIY یا “خودت انجام بده” ایجاد کنید. پس از تحقیق روی کلمات کلیدی متوجه می شوید که ماهیانه ۲۰۰۰ نفر عبارت “اینفوگرافیک ساز” را جست و جو می کنند. پس یک نمونه از این ابزار را ساخته و برای یک بار استفاده در اختیار کاربران قرار می دهید. و اگر آنها از این ابزار خوششان آمد و می توانند در ازای ارائه اطلاعات تماس شان ، می توانند اینفوگرافیک های بیشتری با آن بسازند.

همچنین خودتان تعدادی اینفوگرافیک با استفاده ازین ابزار تهیه و در شبکه های اجتماعی منتشر می نمایید تا قابلیت های آن را به نمایش بگذارید. در این بین مشاهده می کنید که روزانه ترافیک بسیار زیادی برای دانلود این ابزار به سایت شما روانه می شوند و ماهیانه هزاران نفر از این ابزار استفاده می کنند. تعدادی ازین افراد به استفاده از آن علاقه مند شده و اطلاعات تماسشان را در اختیار شما قرا می دهند. حالا شما بانک اطلاعاتی از هزاران فرد دارید که می دانید که به موضوع اینفوگرافیک و طراحی علاقه مند و نیازمند هستند. می توانید آن ها را شناسایی و ارتباط خود را با آنها حفظ نموده تا آنها را به مشتری برای استفاده از خدماتتان تبدیل نمایید.

 

چرا کسب و کار ها به استراتژی بازاریابی محتوا نیاز دارند؟

ممکن است اینطور به نظر برسد که سناریو های فوق بار زیادی را به دوش شما خواهند گذاشت ، مخصوصا که وقتی آن ها را با روش های دیگر بازاریابی برای ایجاد سرنخ مانند خرید بانک اطلاعاتی ، PPC (پرداخت در ازای کلیک) یا حضور در نمایشگاه مقایسه می کنید که می توانید با کار کمتر و در زمان کمتری همین تعداد سرنخ ها را ایحاد کنید.

معمولا بازاریابی محتوا زمانی استفاده می شود که کسب و کارها متوجه شوند یک یا همه روش های فوق غیر موثر ، بسیار گران و غیر قابل اندازه گیری هستند. بگذارید با همان مثال “اینفوگرافیک ساز” این موضوع را شرح دهم.

فرض کنید از PPC به عنوان روش اصلی برای ایجاد سرنخ استفاده کنید. پس تصمیم میگیرید برای کلید واژه “اینفوگرافیک ساز” ۲ دلار بید به ازای هر کلیک اختصاص دهید. در پایان ماه اول شما ۱۰۰۰۰ دلار هزینه کرده و ۱۰۰۰ سرنخ به دست آورده اید. شاید به نظر بد نباشد ولی برای ماه های آینده چطور؟ باید دوباره و دوباره برای هر ماه ۱۰۰۰۰ دلار هزینه کنید تا ایجاد سرنخ متوقف نشود. به زبان دیگر وقتی پول دادن را متوقف کنید ، دیگر سرنخی هم وجود نخواهد داشت. این موضوع به دیگر روش های مطرح شده نیز قابل تعمیم است و صرفا تا زمانی که پول دهید ، سرنخ هم خواهید داشت. حال بیایید آن را با پست وبلاگ مقایسه کنیم.

شما یک پست در وبلاگ خود در مورد “اینفوگرافیک ساز” قرار می دهید و در آن لینکی برای دانلود آن قرار می دهید. فرض کنیم نرخ تبدیل پست وبلاگ با PPC برابر و مساوی ۲% باشد. این بدین معنی است که از هر ۱۰۰ نفر که پست وبلاگ را بخوانند ، تنها دو سرنخ برای شما ایجاد می شود. اما نکته مهم این است که در اینجا کار شما تمام می شود. و در طول زمان پستی که ممکن است سالها قبل نوشته باشید ، هنوز برای شما سرنخ ایجاد می کند. و نه تنها آن پست ، که دیگر پست های شما نیز می توانند عملکردی مشابه داشته باشند.

به زبان دیگر ، برنامه بازاریابی محتوا ، کسب و کار را قادر می سازد تا بدون صرف بودجه ماهیانه، ترافیک و سرنخ هایی قابل اندازه گیری و مقرون به صرفه برای شما ایجاد کند.

معمولا کسب و کار ها دیگر فعالیت های بازاریابی را کاملا متوقف و به ناگهانی به بازاریابی محتوا روی نمی آورند. در واقع معمولا بیشتر برنامه های بازاریابی محتوا با دیگر تکنیک های بازاریابی ترکیب می شوند تا مکمل تلاش هایشان در بازاریابی محتوا باشد. اما انگیزه اکثر شرکت هایی که من با آن ها برای راه اندازی بازاریابی محتوا کار کرده ام ، نیاز مبرم به منبعی برای ایجاد ترافیک و سرنخ مقرون به صرفه و قابل اندازه گیری بوده است.

اگر شما هم با همین مشکلات دست و پنجه نرم می کنید ، پس بیایید در مورد اینکه چطور بازاریابی محتوا انجام دهیم صحبت کنیم.

فصل ۲

مشخص کنید چه کسی بازاریابی محتوا شما را رهبری خواهد کرد

رهبر بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا نیاز به نیروی انسانی دارد. پس اولین قدم این است که مشخص نمایید چه کسی مسئولیت آن را به عهده خواهد داشت.  یک نسخه برای ساختار همه تیم های بازاریابی محتوا وجود ندارد. و بستگی به اندازه شرکت ، تیم بازاریابی و بودجه ساختار متفاوت خواهد بود. ولی اگر فرض کنیم این سه مورد به هم مرتبط هستند – که در اکثر شرکت ها هم همین طور است-  من می توانم چند نمونه فریم ورک برای ساختار تیم بازاریابی محتوا با توجه شرکت های دیگر که اجرا نموده اند را ارائه نمایم. این فریم ورک ها به شما کمک می کند که چطور افراد مناسب را استخدام و در جایگاه مناسبشان قرار دهید.

نمایانگر بازاریابی محتوا در در نمودار های زیر Attract می باشد ، چرا که بازاریابی محتوا در قسمت بالایی قیف بازاریابی محتوا قرار دارد تا افراد را به سمت کسب و کار شما جذب نماید. تبدیل (Convert) و بستن (Close) به بخش های میانی و انتهایی فعالیت های بازاریابی اشاره می نماید مانند بازاریابی ایمیلی ، توانمند سازی فروش ، عملکرد های بازاریابی ، بهبود نرخ تبدیل و …

 

اندازه کسب و کار: استارتاپ – تعداد اعضای تیم مارکتینگ: ۱ نفر ، بودجه بازاریابی محتوا: صفر یا خیلی کم

وقتی که شما خویش فرما هستید یا تنها یک نفر مسئول فعالیت های مارکتینگی است. تقریبا مشخص است که چه کسی وظیفه بازاریابی محتوا را به عهده دارد.

ساختار تیم بازاریابی محتوا استارتاپ

در این حالت ، شغل شما به عنوان مسئول بازاریابی محتوا موارد زیر است:

تولید محتوا: شامل نوشتن محتوا و تهیه محتوای مالتی مدیا ، تولید محتواهای طولانی (ویژه) (که معمولا در پشت یک فرم ثبت نام قرار میگیرند) و محتوا های کوتاه (که در اختیار عموم قرار می گیرد مانند پست وبلاگ)

بهینه سازی محتوا برای سئو

مدیریت شبکه های اجتماعی

 

اندازه کسب و کار: SMB – تعداد اعضای تیم مارکتینگ: ۳ نفر – بودجه بازاریابی محتوا: محدود

وقتی که تیم بازریابی شروع به بزرگ شدن می کند ، چه کسی رهبری آن را به عهده می گیرد تا آن را هرچه جذابتر ارائه نماید؟ با یک تیم بازاریابی ۳ نفره، برای بازاریابی محتوا دو روش وجود دارد. روش اول اینکه یک نفر مسئولیت بازارایابی محتوا را به عهده گیرد و دو نفر دیگر بخش های میانی و پایانی را مدیریت کنند. و روش دوم اینکه دو نفر بازاریابی محتوا را انجام دهند و نفر سوم مابقی فعالیت ها.

بهترین روش برای کمک به تیم فروش ، ایجاد “آگاهی از برند” و تولید محتوایی است که در طول زمان سرنخ فروش ایجاد کند. افزایش دو برابری سرنخ ها به معنای افزایش دو برابری سرنخ های موثر نیز هست. به طوری که توسط سیستم های نرم افزاری سرنخ های موثر را از مابقی تفکیک نمایید. و این روشی است که می توانید یک ماشین فروش و بازاریابی موفق ایجاد کنید.
مایک ولپ

ساختار تیم بازاریابی محتوا شرکت SMB

در این حالت وظیفه یک یا دو نفری که بازاریابی محتوا را به عهده دارند ، دقیقا مانند حالتی است که تنها یک نفر وجود دارد ، یعنی تولید محتوا ، سئو و شبکه های اجتماعی. اگر تصمیم گرفتید که دو نفر را برای بازاریابی محتوا اختصاص دهید ، همانطور که ولپ نیز این حالت را پیشنهاد می دهد ، ضروری است که مسئولیت ها را به هر دو نفر ابلاغ نمایید. هر دو نفر موظف می باشند که هر سه وظیفه را انجام دهند و رهبری بازاریابی محتوا به عهده هر دو نفر آن هاست.

 

اندازه کسب و کار: متوسط – تعداد اعضای تیم بازاریابی: ۹ نفر ، بودجه بازاریابی محتوا: نسبی

اینجا جایی است که موضوعات کمی جذابتر می شوند. اگر شما تیمی ۹ نفره از برای بازاریابی دارید ، بازهم پیشنهاد می کنم روی بازاریابی محتوا سرمایه گذاری بیشتری نمایید تا بخش بالای قیف را تقویت نمایید.

ساختار تیم بازاریابی محتوا شرکت متوسط

با اختصاص ۵ نفر برای بازایابی محتوا ، حال وقت آن است که تقسیم وظایف نمایید. ان روشی که برای این منظور پیشنهاد می کنیم:

وبلاگ نویس: ۲ نفر

محتوا های طولانی و ویژه : ۱ نفر

سئو: ۱ نفر

طراحی گرافیکی: ۱ نفر

در این مرحله از رشد تیم بازاریابی ، به یک مدیر ارشد بازاریابی نیاز است که اعضای تیم بازاریابی گزارشات خود را به وی ارائه نمایند. همچنین این مدیر ارشد باید برنامه بازاریابی محتوا را نیز برای فعالیت های روزانه تیم رهبری نماید.

 

اندازه کسب و کار: بزرگ – تعداد اعضای تیم بازاریابی: ۱۸ نفر – بودجه بازاریابی محتوا: قابل توجه

با یک تیم ۱۸ نفره بازاریابی ، نقش های تیم بازاریابی شما همان نقش های مدل قبلی است با این تفاوت که تعداد افراد هر نقش بیشتر خواهد شد. بدین صورت که ۳ نفر برای وبلاگ نویسی و برای نقش های دیگر هرکدام ۲ نفر. بهتر است یکی از وبلاگ نویس ها مهارت ویراستاری خوبی داشته باشد تا بتواند دیگر محتوا ها را نیز به صورت حرفه ای ویرایش نموده و تیم بتواند محتوا هایی با کیفیت بالا تولید نماید.

در این مرحله وقت آن است که برای تیم بازاریابی محتوا نیز یک رهبر اختصاص دهید – البته اگر نمیخواهید همزمان ۱۸ نفر به مدیر ارشد گزارش دهند. بیشتر سازمان ها این نقش ها را در نظر می گیرند ، مدیر محتوا ، قائم مقام محتوا ، مدیر ارشد محتوا یا مدیر ویراستاری تا بتوانند تیم بازاریابی محتوا را هدایت نمایند. هریک ازین نقش ها برای تیم ، چشم انداز تعریف می کنند ، تامین بودجه می کنند ، استعداد های جدید را به کار می گیرند ، در ایده پردازی برای محتوا مشارکت میکنند ، راه را برای رشد فراهم می کنند و ضمن همکاری با دیگر رهبران تیم بازاریابی ، اجازه نمی دهند که تیم بازاریابی محتوا منزوی شود.

ممکن است شرکت هایی با تیم بازاریابی بسیار بزرگتر نیز وجود داشته باشد که تحلیل آن ها از حوصله این مقاله خارج است.

فصل ۳

استخدام برای بازاریابی محتوا

استخدام برای بازاریابی محتوا

تا به اینجا با چند مدل ساختار تیم بازاریابی محتوا و نقش های آن که باید استخدام کنید آشنا شدید. اما این که دقیقا این افراد چه کاری انجام می دهند؟ و چطور افراد مناسب را برای این نقش ها استخدام کنید؟ در ادامه توضیح خواهم داد. برای شروع بهتر است شرح وظایف و مهارت های لازم برای این نقش ها را بیان کنیم.

بدیهی است که نیاز های شما مختص شماست و برای هر یک از این نقش ها ، مهارت های ویژه ای متناسب با کسب و کار شما لازم است. با این حال اطلاعات زیر به ویژه اگر برای اولین بار است که برای این منظور استخدام می کنید ، مفید خواهد بود.

بلاگر (وبلاگ نویس)

ما به دنبال یک نویسنده چابک برای تیم وبلاگ نویسان هستیم. متقاضی باید عشق و مهارت در نوشتن و اطلاعاتی جامعی از صنعت ما داشته باشد. وبلاگ نویس باید بتواند پیام شرکت را در کلیه پست های وبلاگ به سمع و نظر مخاطب برساند.

شرح وظایف:

نوشتن مقالات متنوع در طیف وسیعی از موضوعات برای وبلاگ

ارائه بازخورد به دیگر وبلاگ نویس ها و ویرایش مطالب دیگران

بهینه سازی محتوا برای موتور های جست و جو و ایجاد سرنخ

انجام پروژه های تحلیلی برای بهبود استراتژی و تاکتیک های وبلاگ

افزایش اعضای وبلاگ و گسترش دسترسی به وبلاگ

 

مهارت های لازم:

شور و شوق و آگاهی کامل از صنعت و ماموریت کسب و کار ما

مهارت فوق العاده در نوشتن و ویراستاری ، و همچنین توانایی معرفی کسب و کار ما در خلال مطالب متنوع وبلاگ

ذهن تحلیلگر و علاقه مند به تحلیل و استفاده از اطلاعات برای بهبود استراتژی های بازاریابی محتوایی

مهارت های سازمانی عالی برای کار کردن به صورت مستقل مدیریت پروژه

۲-۳ سال تجربه بازاریابی و تولید محتوا

 

تولید کننده محتوای ویژه

ما به دنبال یک تولید کننده محتوای با استعداد برای نوشتن و تولید پروژه های مختلف از جمله وبلاگ ، گسترش ردپای دیجیتالی ، ایجاد آگاهی ، افزایش دنبال کننده و سرنخ تجاری برای شرکت هستیم. این جایگاه نیازمتد خلاقیت زیاد ، توجه به جزئیات و توانایی مدیریت پروژه می باشد.

شرح وظایف:

تولید ۱ یا ۲ منبع مانند کتاب الکترونیکی ، اینفوگرافیک ، راهنما و … در ماه برای جذب سرنخ تجاری ، مشترک ، ایجاد آگاهی یا هر معیار مهم دیگر.

وبلاگ نویسی به صورت مداوم برای پشتیبانی پروژه های دیگر و جذب بازدید کنندگان وبسایت.

افزایش تعداد مشترکین ایمیلی با تولید محتوا های منظم و کاربردی متناسب با نیاز آن ها

همکاری با طراحان ، بازاریابان محصولات ، تیم فروش و اینفلوئنسر های خارج سازمان و متخصصین صنعت برای تولید محتوایی مرتبط که پاسخگویی انتظارات هر دو قشر سهامداران و مخاطبین باشد.

متقاعد سازی دیگران برای آنکه اثبات کنید ایده های خلاقانه شما ارزش سرمایه گذاری دارد. این نقش هسته تیم بازاریابی است و دیگران می بایست هر روز به کار شما تکیه کنند.

 

مهارت های مورد نیاز:

دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا تجربه مفید در حیطه کاری شرکت

تجربه تولید محتوا مشخصا برای فضای وب و شناخت کانال های مختلف

تجربه ایجاد مخاطب به صورت آنلاین و آفلاین

دارای رویکرد ذهن دوگانه: در عین یک نویسنده فوق العاده و بسیار خلاق باید توانایی فرآیند محور بودن و اتخاذ تصمیمات بر اساس داده ها را داشته باشد.

 

مدیر شبکه های اجتماعی

ما به دنبال یک مدیر شبکه اجتماعی هستیم تا تعداد دنبال کنندگان و میزان مشارکت شان را افزایش دهیم و کمک کند تا آن ها را به سرنخ تجاری ، مشتری ، مشتری وفادار و در نهایت تبلیغ کننده برای شرکت تبدیل نماییم. متقاضی باید تکنیک ها و روند های شبکه های اجتماعی را به خوبی بشناسد ، ذهن خلاق داشته باشد و بداند چطور مخاطب دیجیتالی ایجاد و آن را به سرنخ تبدیل نماید.

 

شرح وظایف:

ساخت پروفایل و مدیریت حضور در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک ، توئیتر ، لینکداین ، گوگل پلاس ، پینترست ، اینستاگرام و…

تولید محتوایی که برای مخاطب ارزش به اشتراک گذاری داشته باشد

گوش دادن و مشارکت در مباحثات مرتبط با شرکت ، رقبا و یا صنعت در شبکه های اجتماعی

راه اندازی مداوم و اندازه گیری میزان موفقیت تبلیغات و کمپین ها در شبکه های اجتماعی

همکاری با دیگر بازاریاب ها و تولید کنندگان محتوا برای بهبود انتشار محتوایی که سرگرم کننده و آموزنده باشد

سرازیر کردن ترافیک مرتبط و دائمی به وبسایت و ایجاد سرنخ از شبکه های اجتماعی

 

مهارت های مورد نیاز:

دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا تجربه مفید در حیطه کاری شرکت

حضور شخصی و فعال در شبکه های اجتماعی به صورت حرفه ای

روابط عمومی بالا و تفکر خلاقانه با توانایی تحلیل داده برای تصمیم گیری

 

متخصص سئو

شما وظیفه شناسایی فرصت ها و اجرای برنامه هایی بر اساس آن برای جایگاه شرکت و محتوا در نتایج جست و جو متناسب با کلمات کلیدی ما را بر عهده خواهید داشت.

 

شرح وظایف:

مدیریت سئو داخلی و خارجی وبسایت شرکت

همکاری با وبلاگ نویس ها برای تولید محتوای با کیفیت پیرامون کلمات کلیدی مورد نیاز

مدیریت عملکرد جست و جو طبیعی و هدف گذاری بر اساس ترافیک ، نرخ کلیک و نرخ تبدیل

به روز بودن در مورد آخرین روند ها و تغییرات استاندارهای سئو موتورهای جست و جو

 

مهارت های مورد نیاز:

دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا تجربه مفید در حیطه کاری شرکت

دانش عمیق و تخصصی در حوزه الگوریتم ها و فاکتورهای بهینه سازی رتبه بندی موتورهای جست و جو

مختصص در تحلیل وب و ابزارهای کلید واژه

دارای تجربه در تحلیل داده های سئو و بهینه سازی

مهارت ارتباطی خوب و نوشتاری خوب

 

طراح:

وظیفه خلق و پشتیبانی هر دو بخش بازاریابی و محتوای تولید شده برای پشتیبانی محصولات و اهداف بازاریابی را به عهده دارد. از مفهوم تا اجرا ، این متقاضی باید تجربه مشتری را به وسیله همراه کردن برند ما در در زندگی مردم بهبود ببخشد.

 

شرح وظایف:

کمک به اضافه کردن ایده های جدید طراحی و تولید محتوا برای تیم با استفاده از تخصص و دید تخصصی

همکاری با هردو نویسندگان مطالب کوتاه و بلند برای کمک به آن ها در تولید مطالب جذاب

تهیه قالب هایی برای تیم بازاریابی محتوا تا در پست های شبکه های اجتماعی ، وبلاگ ، ایمیل و دیگر کانال های ارتباطی کارآمد تر باشند.

مدیریت دیگر طراحی های لازم مانند ارائه ها و …

 

مهارت های مورد نیاز:

دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا تجربه مفید در حیطه کاری شرکت

تجربه کاری چه به صورت شخصی و چه در آژانس تبلیغاتی (نمومه کارها معیار اصلی می باشد)

تجربه طراحی های متناسب با موبایل ، تبلت و دسکتاپ

متخصص در نرم افزارهای Adobe Creative Suite یا موارد مشابه

دانش در مورد HTML ، CSS و جاوا اسکریپت دارای امتیاز ویژه می باشد

فصل ۴

پیدا کردن ابزارها و تکنولوژی های مناسب بازاریابی محتوا

ابزار های بازاریابی محتوا

یکی از مزایای بازاریابی محتوا این است که وقتی افراد مناسب را در تیم خود داشته باشید ، تقریبا هرآنچه لازم است را در اختیار دارید. تنها ابزار ها و تکنولوژی های ضروری برای انتشار محتوا را فراهم کنید.

به شخصه چیز های ساده را ترجیح می دهم. و تکنولوژی های بازاریابی محتوا را در دو دسته “ضروری است” و “خوب است داشته باشیم” تقسیم بندی می کنم. تکنولوژی هایی که خوب است داشته باشیم شامل تکنولوژی و ابزارهای هوشمندی است که برای تحقیقات بازار استفاده می شود یا نرم افزارهایی برای آگاهی از ترند ها به صورت زنده و … با این حال بهتر است ابتدا با ضرورت های یک تیم بازاریابی محتوا شروع کنم.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

سیستم مدیریت محتوا به شما برای ایجاد و انتشار محتوا در وب کمک می کند. مستقل نوع سیستمی که استفاده می کنید ، حتما به یک CMS با امکانات پایه ای برای تیم بازاریابی محتوا خود نیاز دارید تا بتوانند پست های وبلاگ و صفحات سایت را بدون نیاز به تیم IT و برنامه نویسان ایجاد کنند.

 

تجزیه و تحلیل گرها

یکی از نیاز های ضروری بازاریابی محتوا ، تحلیل عملکرد بازاریابی است. این کار توسط ابزارهای تحلیلگر مانند گوگل آنالیتیکس انجام می شود که با استفاده از آن می توانید عملکرد بازاریابی محتوا خود و تحقق اهدافتان را اندازه گیری نمایید.

 

نرم افزار مدیریت پروژه

با توجه به سرعت و تعداد شبکه های اجتماعی ، تناوب پست های وبلاگ و دیگر فعالیت های بازاریابی ، وجود یک نرم افزار مدیریت پروژه خیلی ساده لازم و ضروری است. پیشنهاد من ابزار Trello می باشد. که می تواند به شما در مدیریت و سازماندهی بازاریابی محتوا کمک بسزایی نماید.

 

نرم افزار طراحی

محتوا تصویری نقش بسیار زیادی در بازاریابی محتوا ایفا می کند. تقریبا هر آنچه برای طراحی نیاز دارید در Adobe Creative Suite می توانید پیدا کنید. از ابزارهای طراحی گرافیک ساده مانند فوتوشاپ تا ایندیزاین و ایلاستریتور برای تولید کتاب الکترونیک و اینفوگرافیک و تصاویر برای شبکه های اجتماعی.

فصل ۵

تولید محتوا

تولید محتوا

خوب تا اینجا هم تیم را داریم و تکنولوژی. حال وقت آن است که عملا وارد بازاریابی محتوا شویم. در این مطلب مجال ورود به همه ابعاد تولید محتوا نیست، لذا به دو مورد اساسی بسنده می کنم.

۱) انواع محتوایی که یک تیم بازاریابی محتوا می تواند تولید کند و نشان دادن وسعت فرصت های موجود برای یک تیم بازاریابی محتوا

۲) چه کسانی باید در این راه مشارکت نمایند.

پست وبلاگ

بدیهی است که  عموما وبلاگ نویس ها ، مطالب وبلاگ را می نویسند. با این حال اگر تیم دارای افرادی است که وظیفه تولید محتوای ویژه دارند ، آن ها نیز می بایست برای جذب مخاطب به محتوای ویژه ، پست وبلاگ بنویسند. متخصص های سئو نیز باید با بلاگرها برای بهینه سازی پست ها در راستای کلمات کلیدی مورد نیاز همکاری نمایند. ویراستار ها نیز باید در مورد کلمات کلیدی محتوا و بهینه سازی برای سئو اطلاع داشته باشند.

 

انواع پست های وبلاگ:

راهنما: پست هایی که به خوانندگان آموزش می دهد که کاری را چگونه انجام دهند. این نوع پست ها عموما برای جست و جو به ویژه با کلمات کلیدی طولانی عملکرد خوبی دارد. مثال: چطور تولید کنندگان محتوا درآمدزایی می کنند؟

لیست: شامل مثال هایی که در مورد موضوع مشخصی صدق می کنند مثال: ۷ اپلیکیشن رایگان برای ساخت استوری اینستاگرام جذابتر

رهبری فکر: پست هایی در مورد تغییرات بنیادین یک صنعت یا از مخاطب می خواهد که دوباره عاقلانه به موضوعی فکر کند

اخبار جذاب: محتوایی وابسته به زمان در مورد صنعتی خاص یا خبری که مهم که به نحوه با شما در ارتباط است.

مالتی مدیا: پست هایی که تمرکز اصلی بر روی محتوایی که است به صورت مالتی مدیا در آن پست وجود دارد. مانند: اینفوگرافیک ، اسلاید ، ویدئو و…

 

محتوا یا دارایی ویژه

محتوایی ویژه عموما طولانی تر از محتوای متداول است و در پست وبلاگ در دسترس نیست. از آن ها معمولا برای ایجاد سرنخ یا برند سازی استفاده می شود. این محتوا ها معمولا توسط افرادی که محتوای ویژه تولید می کنند ایجاد می شود ولی وبلاگ نویس ها هم ممکن است در تولید آن مشارکت نمایند.

انواع محتوای ویژه:

کتاب الکترونیک: متداولترین نوع ازین دست محتوا که به صورت PDF و در پس یک فرم قرار دارند. مانند: گزارش صنعت بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۱۷

گزارش تحقیق: معمولا به صورت PDF یا در یک میکرو سایت انحصاری منتشر می شوند.

وبینار: اگرچه ایجاد وبینار زمان بر است ولی این مزیت را دارد که سخنران مهمان، مخاطبین خود را نیز به آن دعوت کرده و می توان از آن ها به عنوان سرنخ استفاده نمود. همچنین نسخه ضبط شده آن را برای آنکه در آینده نیز بتواند سرنخ ایجاد کند برای دانلود و در پشت یک فرم می توان قرار داد.

ابزار ها و قالب ها: با توجه به اینکه این نوع از محتوا بسیار کاربردی تر است ، می تواند سرنخ های زیادی را در مقایسه با دیگر محتوا ها به نسبت سرمایه ای که برای آن هزینه می شود ایجاد نماید.

 

محتوای بصری

مستقل از اندازه تیم ، متداول است که محتوای بصری تقریبا توسط همه افراد بجز متخصص سئو ایجاد شود. با اینکه طراحان وظیفه اصلی این امر را به عهده دارند ، ولی وبلاگ نویس ها ، تولید کنندگان محتوا و مدیران شبکه های اجتماعی به صورت ساده تر مشارکت دارند. همچنین معمولا طراحان ، قالب هایی را برای نویسندگان مطالب در تیم آماده می کنند تا آن ها بتوانند به طور مستقل این کار را انجام دهند.

انواع محتوای تصویری:

اینفوگرافیک: این محتوا می تواند در پست های وبلاگ و شبکه های اجتماعی منتشر شود.

اسلاید ها: بعضی مدیران شبکه های اجتماعی تمرکز زیادی بر این نوع محتوا دارند و محتوا هایی به صورت انحصاری برای آن تولید می کنند.

ویدئو: چه برای یوتیوب و آپارات و چه برای داخل محتوای یک پست وبلاگ ، ویدئو های کوتاه سرگرمی و آموزشی می تواند به تنوع در محتوا و سئو کمک کند.

فصل ۶

توزیع و ترویج محتوا

توزیع و ترویج محتوا

توزیع محتوا چیزی است که من از آن به عنوان بازوی بازاریابی محتوا یاد می کنم. هدف از ترویج محتوا این است که محتوای شما به دست طیف وسیع تری از مخاطبان برسد. ولی این قدم متاسفانه ، قدمی است که بسیاری از تیم های بازاریابی نادیده می گیرند.  به نظر من دلیل آنست که بیشتر افراد تیم بازاریابی محتوا نویسنده ها هستند تا بازاریاب ها. نویسنده ها علاقه چندانی به بازاریابی محتوای خود ندارند و بیشتر علاقه دارند مطالب جذاب تری بنویسند. این موضوع  در مورد طراح ها نیز صادق است، آن ها ترجیح می دهند وقتشان را برای طراحی های زیبا و منحصر بفرد اختصاص دهند تا بازاریابی طرح  هایشان.

اگر تیم بازاریابی محتوا محتوای خود را ترویج نکند ، در واقع نصف کار خود را انجام داده است. باید دقت داشت که در واقع در مورد بازاریابی محتوا صحبت می کنیم و نه صرفا تولید محتوا. در ادامه پیرامون کانال هایی که برای ترویج محتوا در اختیار دارید صحبت می کنم.

موتورهای حست و جو

با اینکه گوگل می تواند بخش زیادی از ترویج محتوای شما را بر عهده گیرد ،ابن امر به شدت به استراتژی محتوای شما وابسته است. به بیان دیگر گوگل ممکن است محتوای شما را ترویج دهد، اما در صفحه ۳۰ ام خود. وظیفه شما این است که محتواب تولیدی را در جایگاه هرچه بالاتر و در صفحه اول گوگل به نمایش در آورید. این بدین معنی است که نویسندگان شما باید ارتباط نزدیکی با مختصصین سئو شما داشته باشند. تا کلمات کلیدی مناسب را برای نوشتن مطلب تعیین کنند. ترکیب کلمات کلیدی طولانی با کلمات اصلی ایده آل است. بدیهی است که اصول سئو داخلی برای رتبه بهتر باید رعایت شود.

 

شبکه های اجتماعی

محتوایی که تولید می کنید باید در شبکه های اجتماعی که در آن ها فعال هستید به اشتراک گذاشته شود. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانید الگوریتم های گوگل از سیگنال های شبکه های اجتماعی نیز به عنوان عاملی برای رتبه بندی نتایج خود استفاده می کند. محتوایی که به اشتراک گذاشته می شود کاندید مورد ستایش قرار گرفتن یا حداقل اهمیت داشتن است. و به گوگل نشان می دهد که این محتوا ارزش به اشتراک گذاری داشته است و می تواند در نتایج بالاتری قرار گیرد.

مدیر شبکه های اجتماعی شما باید در افزایش دیده شدن شما سرمایه گذاری نماید تا محتوایی که منتشر می کنید توسط افراد بیشتری دیده شود. تفاوت دیده شدن محتوایی که در صفحه فیسبوک با ۱۰۰۰۰۰ نفر به اشتراک گذاشته شود با صفحه ای با ۱۰۰۰ نفر را در نظر بگیرید. هرچه تعداد فالوورهای شما در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد ، احتمال گسترش ترویج محتوا بیشتر خواهد بود.

 

ایمیل

بانک اطلاعات ایمیل ها ، ارزشمند ترین دارایی بازاریاب هاست. این بانک های اطلاعاتی یکی از بهترین و هوشمندانه ترین روش ها برای افزابش ترافیک وبسایت ، تبدیل و تبدیل دوباره با محتوای شماست. روی گسترش مشترکین وبلاگ خود به عنوان یکی از بهترین روش های ترویج محتوا سرمایه گذاری کنید.

 

تبلیغات آنلاین (شبکه های اجتماعی و پرداخت در ارای کلیک)

تبلیغات آنلاین بالذاته ایرادی ندارند. در واقع هزینه هدفمند و همراه با استراتژی می تواند بسیار موثر باشد. بگذارید با یک مثال توضیح دهم:

فرض کنید پست وبلاگی نوشته اید که می تواند مخاطبان بسیار بیشتری نسبت ترافیک فعلی داشته باشد. تصمیم میگیرید پست مورد نظر را از طریق تبلیغات فیسبوک ترویج دهید و متوحه می شوید هزینه به ازای هر کیک از هزینه های دیگر روش ها پایینتر بوده و ۴۰% ترافیک بیشتر را نیز به وبسایت سرازیر نموده است. ممکن است بگویید وقتی این هزینه را قطع کنم، این میزان ترافیک را همم از دست خواهم داد. کاملا درست است ولی باید به این نکته توجه نمود که بخشی از افرادی که برای اولین بار وبسایت شما را ببینند ، ممکن است به بازدید کننده داثمی تبدیل شوند. حتی امکان لینک دهی به مطلب مورد نظر و یا اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بالاتر می رود که هر دو به سئو شما کمک زیادی می کند.

ترویج هر محتوایی به صورت تبلیغات منطقی نیست ، اما اگر با استراتژی درست باشد ، می تواند بسیار مفید بوده و باعث ترافیک طبیعی برای سایت نیز گردد.

فصل ۷

ارزیابی بازاریابی محتوا

ارزیابی بازاریابی محتوا

برای ارزیابی برنامه بازاریابی محتوا معیار های بسیار زیادی وحود دارد. ولی اندازه گیری همه آنها بسیار سخت خواهد بود. لذا پیشنهاد می کنم ، تیم بازاریابی محتوا ۲ تا ۳ معیار اصلی و تعدادی معیار برای کدام از زیر تیم ها داشته باشد تا بتواند عملکردش را ارزیابی کند. پیشنهاد های من برای معیار ها به شرح زیر است:

تیم بازاریابی محتوا

در سطح تیم بازاریابی محتوا ، تیم باید روی ترافیک ورودی وبسایت و سرنخ های تجاری تمرکز کند. دلیل اهمیت سرنخ ها این است که در اولین بخش قیف مشتری هستند و رابطه مستقیم با درآمد دارند. اهمیت ترافیک نیز این است که هرجه ترافیک بیشتر داشته باشید ، احتمال ایجاد سرنخ نیز بیشتر می شود.

 

بلاگ

به عنوان اصلی ترین بخش هر وبسایت ، و به عنوان یک دارایی که می تواند ترافیک به سمت سایت جذب نماید ، پیشنهاد می کنم بلاگ ها را در بحث ترافیک و مشترکین آن را اندازه گیری نمایید. وقتی به اندازه ای بالغ شد که ترافیک قابل توجهی را جذب نمود ، می توان برای آن هدف تولید سرنخ در نظر گرفت.

 

محتوا های ویژه

محتوا های ویژه با توجه یه سرمایه گذاری که بر روی آنها برای تولید سرنخ انجام شده ، یکی مهمترین بخش ها برای ارزیابی هستند و میزان سرنخ ایجاد شده توسط هریک باید اندازه گیری شود.

 

شبکه های اجتماعی

به دلیل اهمیت شبکه های اجتماعی برای دیده شدن و ترویج محتوای شما ، ارزیابی تعداد دنبال کننده ها و هواداران در شبکه های اجتماعی معیاری است که باید به آن اهمیت ویژه داده شود.

 

گزارش دهی

بسیار مهم است که این معیار ها به طور منظم گزارش دهی شوند. پیشنهاد من به صورت ماهیانه است. گزارش دهی منظم همچنین باعث می شود که بتوانید روند های که تاثیر منفی داشته اند را تا باعث بروز مشکل جدی نشده اند شناسایی و رفع کنید. مهمتر از آن ، شناسایی موفقیت ها می تواند بسیار کمک کننده باشد تا آن روش را تکرار کنید و آنهایی که موفقیت کمتری داشته اند را اصلاح کنید. برنامه بازاریابی موفقتان را ترفیع داده و گسترش آن را برای مدیران سازمان توجیه پذیر نمایید.

فصل ۸

اینفوگرافیک تاریخچه بازاریابی محتوا

اینفوگرافیک تاریخچه بازاریابی محتوا

اشتراک بازاریابی محتوا

موارد فوق بخشی از متدهایی بود که ما برای مشتریانمان در زمینه بازاریابی محتوا انجام می دهیم.

از تحلیل ساختار و تشکیل تیم تا برنامه ریزی و اجرای تولید انواع محتوا های متنی و تصویری ، زمان بندی انتشار ، استفاده از ترند های روز ، تحلیل کلمات کلیدی و سئو ، مدیریت شبکه های اجتماعی و به طور کلی آنچه که برای یک بازاریابی محتوا عالی نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهیم.

در صورتی که برای شرکت ، سازمان یا کسب و کارتان نیاز به بازاریابی محتوا دارید ، همین حالا از طریق فرم تماس با ما درخواست خود را ثبت نمایید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود ، آن را از طریق دکمه اشتراک در پایین سمت راست صفحه با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

همچنین منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.