در سفر به اصفهان از چه مکان هایی دیدن کنیم؟

شاید این مطلب به موضوع اصلی سایت ارتباط چندانی نداشته باشد ، ولی به عنوان یک اصفهانی تصمیم گرفتم مطلبی را برای عزیزانی که در ایام عید قصد سفر به اصفهان دارند تهیه کنم تا بتوانند سفری پر بار داشته باشند.

شهر اصفهان ، دارای گنجینه‌ای ارزشمند از آثار تاریخی و فرهنگی ایران است که جهانیان آن را به نصف جهان می‌شناسند.

اصفهان، شهری است مملو از زیبایی‌ها و جاذبه‌های منحصربه‌فرد تاریخی، فرهنگی و مذهبی که بسیاری از آن‌ها با پیشینه‌ای به قدمت تاریخ، نظر گردشگران سراسر ایران و جهان را به خود جلب ساخته است.

بازدید از این شهر، به دلیل حضور مجموعه‌ها‌یی از آثار ایران کهن، آرزوی هر انسانی است که تجربه‌ی لحظاتی هیجان‌انگیز در سفر به زمان را در ذهن خود می‌پروراند. سرزمینی که به واسطه‌ی یادگارهای باقی‌مانده از گذشتگانی دور، امروزه لقب نصف جهان را به خود اختصاص داده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود.

 

۱. سی و سه پل

 

قطعا یکی از بهترین جاذبه‌های شهر اصفهان ، سی‌وسه پل یا پل الله وردی خان از آثار تاریخی متعلق به دوران شاه عباس صفوی است و در اوایل قرن ۱۱ هجری قمری(سال ۱۰۰۸ ) قمری حداث شد.

این پل زیبا که روی رودخانه‌ی زاینده‌رود قرار دارد ، در دوران صفویان، محل برگزاری جشن آب‌پاشان و خاج‌شویان ارامنه‌ی ساکن اصفهان بوده است. اثری که می‌توان آن را شاهکار معماری ایرانی در آن دوران نامید.

 

۲. میدان نقش جهان (میدان امام خمینی)

 

در شمال شهر اصفهان و در مجموعه‌ی دولتخانه‌ی این شهر، میدانی زیبا و قدیمی به نام نقش جهان قرار دارد که قدمت آن به دوران حکومت تیموریان بازمی‌گردد. شاه عباس اول پس از به سلطنت رسیدن آن را وسعت بخشید. از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر تاریخی حضور مجموعه‌ای از آثار ارزشمند ایران کهن قرار دارد که می‌توان به مسجد امام، مسجد شیخ‌لطف‌الله، عمارت عالی‌قاپو و سردر قیصریه اشاره کرد.


Naqsh E Jahan Square Rainbow

 

۳. عمارت عالی قاپو

 

 

 

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان، عمارت بسیار زیبای عالی‌قاپو است که در دوران حکومت صفویان احداث شد. این بنای تاریخی تا مدت‌ها لقب رفیع‌ترین ساختمان زمان صفویه را یدک می کشید که استادکاران سازنده‌ی آن، با ایجاد تزئینات مینیاتوری زیبا در کنار هنر آکوستیک و طراحی کم‌نظیر و چشم‌نواز، شاهکاری منحصربه‌فرد را برای آیندگان به یادگار گذاشته‌‌اند. این اثر که در ضلع غربی میدان نقش جهان واقع شده، یکی از محبوبترین جاذبه های اصفهان است.

 

۴. بازار قیصریه

 

بازار قیصریه‌ نیز یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین بازارهای تاریخی ایران در اصفهان است که به نام بازار شاهی نیز شناخته می‌شود. این مکان تاریخی که به دلیل عرضه صنایع دستی اصفهان در آن بین گردشگران به شهرت رسیده است، قدمت آن به دوران صفویان بازمی‌گردد که در آن زمان بسیار مجلل و پررونق بوده است. این مجموعه‌ی تاریخی، معماری زیبا و خیره‌کننده‌ای صورت گرفته است که باعث تحسین بسیاری از گردشگران و کارشناسان معماری شده است.

 

۵. مسجد شیخ لطف الله

 

 

 

عمارتی مذهبی و کهن ، مربوط به دوران شاه عباس اول (قرن ۱۱ هجری قمری ) که در ضلع شرقی میدان نقش جهان واقع شده و معماری آن توسط معمار و هنرمند معروف محمدرضا اصفهانی انجام شده است، یکی از زیباترین شاهکارهای هنر معماری ایرانی است که به مسجد شیخ لطف‌الله شهرت دارد. پروسه‌ی ساخت این بنای ارزشمند تاریخی ۱۶ سال به طول انجامید که با کاشی‌کاری‌های هنرمندانه و تزئینات انجام شده توسط استادکاران وقت، باعث حیرت و تحسین بازدیدکنندگان می‌شود.

 

۶. چهل ستون

 

باغی به وسعت ۶۷ هزار متر مربع، که در زمان حکومت شاه عباس صفوی احداث شد، در میدان امام حسین شهر اصفهان قرار دارد و به باغ چهل ستون شهرت یافته است. همچنین در گذشته به آن باغ جهان‌نما نیز گفته می شده. این عمارت تنها ۲۰ ستون دارد ولی با انعکاس آن‌ها درون آب ۴۰ ستون مشاهده می شود و به همین دلیل به چهل ستون شهرت یافته است. تزئینات زیبای به کار رفته در این بنای کهن که آیینه‌کاری، نقاشی‌، ستون‌های چوبی، پنجره‌های منبت‌کاری شده و … را شامل می‌شود، این ساختمان تاریخی را بسیار زیبا ساخته است.

 

۷. منار جنبان

 

منار جنبان نیز یکی از جاذبه‌های جالب و شگفت‌انگیز ایران باستان ، دارای معماری دیدنی و منحصر‌‌به‌فردی است که توجه بسیاری از توریست ها و بازدیدکنندگان را به خود جلب ساخته است.

 

 

 

وجه تسمیه این بنا به دلیل تکان خوردن مناره‌ی آن است که لرزش مناره‌ی دیگر و کل ساختمان، پس از تکان خوردن یکی از مناره‌ها است. این اثر تاریخی مربوط به دوران حکومت ایلخانیان است که در دوران حکومت «محمد خدابنده اولجایتو» ساخته شده و به نظر می‌رسد که مقبره‌ی «عبدالله بن محمود صقلابی» در آن قرار دارد.

 

۸. کلیسای وانک (آمنا پرکیچ)

 

ناحیه‌ی جلفا منطقه‌ای است که ساکنان آن ارامنه‌‌ی اصفهان هستند که در اوایل قرن ۱۷ میلادی توسط شاه عباس صفوی به ایران منتقل شدند. در این منطقه آثار تاریخی و مذهبی ارزشمندی احداث شده که کلیسای وانک اصفهان یکی از آن عمارات است. یادگاری گران‌بها با معماری و تزئینات زیبا و چشم‌نواز که نخستین کلیسای مذهبی ساخته شده توسط ارامنه‌ی منطقه‌ی جلفا است.

 


Isfahan Vank Cathedral Iran

 

۹. پل خواجو

 

یکی دیگر از یادگارهای ارزشمند دوران تیموریان در اصفهان، پل خواجو نام دارد که به همت شاه عباس دوم و در اوایل قرن ۱۱ هجری قمری احداث شده است.

 

 

 

این پل که به نام‌های پل شاهی، پل بابا رکن‌الدین، پل شیراز و پل حسن‌آباد نیز شهرت دارد، یکی از شاهکارهای پل‌سازی در سراسر جهان است و معماری و تزئینات انجام شده در آن بسیار زیبا و چشم‌نواز است. در مرکز این پل زیبا، عمارتی به نام «بیگربیکی» وجود دارد که از آن به عنوان سکونتگاه موقتی شاه صفوی و خانواده‌اش استفاده می‌شد. وجه تسمیه این پل به مناسب لقب بزرگان و خواجه‌های دوران صفوی است.

 

۱۰. مدرسه چهار باغ

 

مدرسه‌ی چهارباغ، یکی از مدارس تاریخی در اصفهان است که به نام‌های دیگری همچون مدرسه‌ی سلطانی و مدرسه‌ی مادرشاه نیز نامیده می‌شود. چرا که در زمان «شاه سلطان‌حسین» ساخته شده است. از آنجایی که این مدرسه در خیابان چهارباغ قرار دارد به آن مدرسه‌ی چهارباغ نیز گفته می شود و چون مادر شاه سلطان‌حسین چند کاروانسرا و بازار و نهاد اقتصادی را وقف این مدرسه کرده است، این مدرسه با نام مدرسه‌ی مادر شاه نیز شناخته می‌شود.

 

درواقع این عمارت، به احتمال بسیار آخرین ساختمان تاریخی در دوران صفویان و حکومت شاه سلطان‌حسین است که برای تدریس و تربیت طلبه‌های علوم دینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. پروسه‌ی ساخت این عمارت به مدت ۱۰ سال به طول انجامید که در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار گرفته است. کاشی‌کاری‌ها و تزئینات صورت گرفته با طلا و نقره، بر بخش‌هایی از این عمارت کهن، یکی از زیباترین معماری‌های دوران صفوی را رقم زده است.

 

۱۱. باغ پرندگان

 

یکی از پرطرفدارترین مکان‌های گردشگری در شهر اصفهان، باغ پرندگان این شهر است که در بخشی از پارک جنگلی ناژوان و رودخانه‌ی زاینده‌رود قرار دارد. در این باغ می‌توان بیش از ۱۳۰ گونه از انواع پرندگان را مشاهده کرد که تماشای آن‌ها در نوع خود جالب و هیجان‌انگیز است. در این باغ واحد‌های آموزشی علمی و تحقیقاتی تخصصی مانند واحد تکثیر، تغذیه، کلینیک و بهداشت، قرنطینه و تاکسدرمی که همگی مختص پرندگان است، وجود دارد. همچنین با توجه به گونه‌های متفاوت پرندگان نگهداری شده و شرایط زندگی آن‌ها، مسئولان این باغ، پنج زیستگاه متفاوت را برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند که برکه‌ها، صخره‌ها، قفس‌های شیشه‌ای، قفس‌های آهنی و فضای سبز جنگلی را شامل می‌شود.

 

۱۲. عمارت هشت بهشت


The Hasht Behesht Palace and Park

زیبایی عمرات هشت بهشت از همه لحاظ، بهترین تحسن‌ها را بر می‌انگیزد. شکوه این عمارت را باید با چشمان خود درک کنید. بسیاری از شاعران و گردشگرانی که در آن سال‌ها به اصفهان سفر کردند در اشعار و سفرنامه‌های خود از این مکان نام برده‌اند و زیبایی‌های آن برای خوانندگان وصف کرده‌اند. عمرات هشت‌بهشت در سال ۱۰۸۰ هجری قمری و مقارن با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی به اتمام رسید. این کاخ نمونه‌ای از عالی‌ترین کاخ‌های نشیمن دوران صفویه است.

 

۱۳. تونل آکواریوم

این‌جا جایی است که پیشنهاد می‌کنیم هرگز از دست ندهید. این آکواریوم این فرصت را به شما می‌دهد تا دنیای زیر آب را به همان راحتی که در خشکی قدم برمی‌دارید و نفس می‌کشید ببینید. آکواریوم واقع در پارک ناژوان به وسعت ۴۰۰۰ مترمربع و در عمق ۷ متری زمین قرار دارد. از بخش‌های این آکواریوم، آکواریوم‌های لمسی، تونل آکواروم به طول ۳۵ متر، بخش عکس یادگاری، فروشگاه هدایا و یک کافی شاپ هستند. ۶۵۰۰ موجود زنده در این آکواریوم زندگی می‌کنند.

 

از دیگر جاذبه‌های اصفهان می‌توان به باغ گل‌ها، پارک صفه، چهار باغ عباسی، آتشگاه، سردر بازار قیصریه، قلعه‌ی سارویه، محله‌ جلفای اصفهان، زاینده‌رود، مسجد جامع اصفهان، مسجد حکیم، کاروانسرای عباسی اشاره کرد.

 

سوغات اصفهان

گز

استان اصفهان به گز شهرت دارد و طبق تحقیقات دانشمندان پیشینه‌ی این شیرینی خوشمزه و دلچسب به زمان سلطنت صفویان بازمی‌گردد.

قدیمی‌ها نام گز را از شیره‌ی درختی به اسم انگبین گرفته‌اند.
انگبین ریشه گیاهی به اسم درخت گز یا بته است که در دامنه‌ی کوه‌های خوانسار و چهارمحال و بختیاری می روید و در فصل تابستان با گرم‌ شدن هوا، شیره‌ی این درخت به شکل دانه‌های ارزن که رنگ زردی هم دارند از ساقه‌ی درخت بیرون می‌آیند

این شیرینی لذیذ از ترکیب گلاب، سفیده‌ی تخم‌مرغ، خلال بادام، بیدمشک، ترکیب گلوکز، شکر، مغز پسته و خلال فندق تهیه می‌شود.

 

پولکی

 

به یقین می‌توان گفت که پولکی از فوق‌العاده‌ترین شیرینی‌های استان اصفهان است که در طرح‌های مختلف پخت می‌شود. مواد تهیه‌ی  پولکی  کنجد، هل ، لیمو و شکر است و مردم خون گرم استان اصفهان با ذوق و سلیقه‌ی خاصی این خوراکی را درست می‌کنند.

 

صنایع دستى اصفهان

 

در استان اصفهان هنرمندان بسیاری در زمینه گلیم‌بافی، قلاب‌‌دوزی، ملیله‌‌دوزی، قلم‌زنی و کاشی‌سازی فعالیت می‌کنند. زنان هنرمند و زبردست با ذوق و سلیقه‌ی فوق‌العاده‌ی خود انواع گوشواره، گردنبند، سنجاق و دستبند را درست می‌کنند و از به فروش رساندن آن‌ها، کسب درآمد می‌کنند. این صنایع زیبا و جذاب، سوغاتی‌های دل‌نشینی هستند و هر کسی که این صنایع را می‌بیند از آن‌ها برای اقوام خود خریداری می‌کند.

 

قلم‌زنی استان اصفهان

قلم‌زنى از دیگر صنایع‌دستی استان اصفهان به شمار می‌رود که از دیرباز تاکنون این هنر جزو شغل‌های مردم این شهر بوده است.

استادکاران زبردست و ماهر با هنر قلم‌زنی وسایلی چون گلدان، مجمعه‌هاى بزرگ مسى،‌ بشقاب، نمکدان، سینی، قوطى سیگار و قاب عکس درست می‌کنند و گردشگران این صنایع جذاب و قشنگ را برای خانواده و اقوام خود خریداری می‌کنند.

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.