X

ساخت استوری اینستاگرام: چطور در اینستاگرام استوری بسازیم؟

آیا مایلید نحوه ی ساخت استوری اینستاگرام را یاد بگیرید؟

آیا برایتان این سؤال پیش آمده که مشارکت اعضای اینستاگرام در استوری ها چگونه است؟

استوری های اینستاگرام، امکان ضبط ویدئوها یا تصویر زنده با تلفن همراه و اضافه کردن آنها به محیط اینستاگرام در قالب یک داستان را فراهم می آورند؛ استوری ها به مدت ۲۴ ساعت در دسترس هستند.

در این نوشتار، با نحوه ی ساخت استوری در اینستاگرام و پاسخ دادن به افرادی که به استوری شما ملحق میشوند، آشنا خواهید شد.

 

نکته: ممکن است برخی امکانات ، تنظیمات ، آیکون ها و یا محل قرارگیری برخی موارد در آپدیت های بعدی اینستاگرام تغییر نماید ، ولی در اصل موضوع خللی وارد نخواهد شد.

استوری های اینستاگرام به چه شکل هستند؟

در ابتدا، ساختار استوری های اینستاگرام را بررسی میکنیم. زمانی که به اپلیکیشن Instagram خود وارد می شوید، آخرین استوری های افرادی که آنها را دنبال (فالو) کرده اید را در قسمت بالای صفحه ی نیوز فید مشاهده میکنید.

 

وقتی روی یکی از آن دایره ها ضربه می زنید، استوری اینستاگرام آن کاربر را که مختص به همان روز است، مشاهده میکنید؛ استوری ها در قالب تصاویر یا ویدئوهای ۱۵ ثانیه ای به نمایش در می آیند.

 

زمانیکه وارد پروفایل کاربر دیگری میشوید که به تازگی استوری گذاشته است، حول عکس پروفایل وی یک دایره ی رنگی می بینید. اگر روی عکس پروفایل این کاربر کلیک کنید، به آخرین استوری او هدایت میشوید.

 

 

اگر در حال تماشای یک استوری باشید که سازنده ی آن امکان درج پیام را برای مخاطبان فراهم کرده باشد، شما گزینه ی ارسال پیام یا Send a Message را در قسمت پایین و قسمت چپ استوری خواهید دید. پیام شما، نهایتاً به صندوق پیام های مستقیم یا دایرکت آن کاربر هدایت می شود و به صورت عمومی، برای کاربران دیگر قابل رؤیت نیست.

 

 

حال که متوجه شدید ساختار و شمایل استوری های اینستاگرام چگونه است، چگونگی ساخت یک استوری شخصی را آموزش می دهیم.

۱: اپلیکیشن اینستاگرام خود را به روز رسانی کنید تا به قابلیت ساخت استوری دسترسی داشته باشید.

در صورتی که نسخه اینستاگرام شما قدیمی است ؛ اولین کاری که باید انجام دهید، این است که نرم افزار اینستاگرام خود را به روز رسانی کنید تا به امکان ساخت استوری دسترسی یابید. در نرم افزار اَپ استور، نسخه ی جدید نرم افزار را به صورت زیر مشاهده میکنید.

 

 

پس از دانلود کردن نسخه ی جدید نرم افزار، قابلیت جدید درج استوری را باید در قسمت بالای صفحه ی اینستاگرام ببینید؛ علاوه بر این، در همان قسمت میتوانید آخرین استوری های کسانی که دنبال کرده اید را نیز مشاهده کنید.

 

۲: تنظیمات استوری را پیکربندی کنید

در زمان ساخت استوری در اینستاگرام، دو گزینه پیش روی شماست. شما میتوانید تنظیمات پرایوِسی (خصوصی سازی) هرکدام از استوری ها را به صورت جداگانه اصلاح کنید یا آنکه از قسمت تنظیمات اصلی اینستاگرام، ویژگی های کلّی تمام استوری ها را تنظیم نمایید. برای دسترسی به گزینه ی دوم، به پروفایل اینستاگرام خود بروید و برروی آیکون ستینگ یا تنظیمات در قسمت بالا و راست صفحه کلیک کنید.

 

 

سپس، برروی گزینه ی Story Setting یا تنظیمات استوری که زیر بخش Account یا حساب کاربری واقع شده، کلیک کنید.

از این قسمت، میتوانید افراد خاصی را که مایل نیستید استوری شما را ببینند، انتخاب نمایید. بعلاوه، افرادی را که مایل هستید بتوانند از قسمت استوری به شما پیام ارسال کنند، مشخص کنید.

 

 

بدین نکته توجه داشته باشید که این عینِ همین تنظیمات، برای هرکدام از استوری ها نیز بصورت جداگانه در دسترس هستند.

  

۳: اولین استوری اینستاگرام خود را بسازید.

هر زمان که برای ساخت استوری آماده بودید، برروی آیکون دایره مانندی که علامت + دارد و در قسمت بالا و سمت چپ صفحه ی اینستاگرام واقع شده، کلیک کنید.

 

 

پس از انتخاب این گزینه، با استفاده از آیکون های مندرج در قسمت بالای صفحه ی نمایش که از چپ به راست مرتب شده اند، نور فِلَش را تنظیم کنید (درصورت عکسبرداری)؛ عکس یا فیلم بگیرید؛ یا دوربین گوشی را از پُشت به جلو تغییر دهید. اگر دکمه ی میانی را فشار داده و نگه دارید، میتوانید یک ویدئوی ۱۵ ثانیه ای ضبط کنید.

 

 

بدین نکته توجه داشته باشید که شما میتوانید جهت دوربین را به حالت لنداسکیپ (Landscape) تغییر دهید؛ اما اینستاگرام، عکس یا ویدئوی شما را در حالت پُرتره (Portrait) در استوری ارسال میکند.

پس از آنکه فرآیند عکس برداری یا ضبط فیلم را به اتمام رساندید، میتوانید با استفاده از گزینه های مندرج در قسمت بالا و سمت راست صفحه ی نمایش اقدام به اضافه کردن متن یا اطلاعات مختلف به تصویر یا ویدئوی خود کنید. در قسمت پایین صفحه ی نمایش، گزینه های لغو یا Cancel و آغاز مجدد یا Start Over را مشاهده میکنید. بعلاوه میتوانید تصویر یا ویدئو را برروی کَمِرا رول، دانلود کنید.

اگر از نتیجه ی کار راضی بودید، برروی علامت تیک در پایین صفحه کلیک کنید تا تصویر یا ویدئو به استوری شما اضافه شود.

 

 

پس از ساخت استوری، تصویر پروفایل خودتان را در قسمت بالای صفحه ی اخبار مشاهده میکنید. در این شرایط، تصویر شما همیشه در ابتدای صف استوری ها قرار می گیرد. به همین دلیل، به راحتی و در هر زمان میتوانید به آخرین استوری خود دسترسی داشته باشید.

 

 

اگر قصد دارید تصویر یا فیلم دیگری به استوری اضافه کنید، برروی آیکون دایره شکل حاوی + در قسمت بالا و سمت چپ صفحه ی نمایش کلیک کنید تا یک ویدئو یا تصویر بگیرید. هر ویدئو یا تصویر جدیدی که می گیرید، به انتهای استوری شما اضافه میشود و به مدت ۲۴ ساعت در دسترس خواهد بود.

۴: بخش هایی از استوری خود را ویرایش کنید.

اگر برای نخستین بار روی استوری خود کلیک کنید، سه نقطه را در قسمت پایین و سمت راست تصویر مشاهده میکنید. روی آن سه نقطه کلیک کنید تا گزینه های مختلف پیش روی شما قرار گیرند.

 

 

به یاد داشته باشید که هرکدام از این گزینه ها، برای هر ۱۵ ثانیه از فیلم یا تصویر شما در استوری اِعمال میشوند. این بدان معناست که شما میتوانید از امکانات زیر استفاده کنید:

  • حذف یک بخش از استوری ای که در حال تماشای آن هستید؛
  • ذخیره کردن یک بخش ویدئویی یا تصویری از استوری ای که در حال تماشای آن هستید؛
  • به اشتراک گذاری یک بخش ویدئویی یا تصویری از استوری ای در حال تماشای آن هستید (این بخش ویدئویی یا تصویری، در قالب یک پُست در پروفایل اینستاگرام شما نمایش داده میشود).
  • تغییر تنظیمات استوری برای یک بخش از استوری ای که در حال تماشای آن هستید.

حتی اگر تصاویر یا ویدئوهای بیشتری به استوری ـتان اضافه کنید، همین تنظیمات قابل اجرا خواهند بود؛ یعنی میتوانید بخش هایی از یک ویدئو یا تصویر را حذف کنید؛ آن ها را ذخیره نمایید؛ و غیره.

  

۵: آمار بازدید استوری خود را مشاهده کنید

زمانی که کاربران، استوری شما را تماشا میکنند، یک عدد در قسمت پایین هر بخش از استوری شما نشان داده می شود.

 

 

شما میتوانید با انگشت خود، آن عدد را به سمت بالا بکشید تا جزئیات بیشتری درباره ی آمار بازدید مشاهده کنید؛ مثلاً، این عدد به شما نشان میدهد که هر بخش از استوری شما چندبار بازدید شده است و چه کسانی آن بخش از استوری ـتان را تماشا کرده اند.

 

 

از این نَما نیز میتوانید بخش هایی از ویدئو یا تصاویر استوری خود را دانلود کنید؛ آنها را در قالب یک پُست در پروفایل خود به اشتراک بگذارید؛ یا آن بخش ها را حذف نمایید. بعلاوه، با استفاده از آیکون تنظیمات در قسمت بالا و سمت چپ تصویر نیز می توانید تنظیمات استوری خود را تغییر دهید.

این آمار چه کاربردی دارند؟ فرض کنید یک تصویر یا ویدئویی را استوری کرده اید که بازدید زیادی داشته است. شما قصد دارید که آن تصویر یا ویدئو را در صفحه ی پروفایل خود به اشتراک بگذارید و با استفاده از آن، افراد بیشتری را ترغیب به تماشای استوری خود کنید. یا اگر شاهد یک کاهش و اُفت قابل توجه در بازدید از یک بخش خاص از استوری خود بودید، میتوانید آن بخش از تصویر یا ویدئو را حذف نمایید؛ بدین ترتیب، متوجه خواهید شد که آیا کاربران، پس از حذف آن تصویر یا ویدئو، بازدید را افزایش میدهند یا خیر.

  

۶: پیام ها را از استوری بازبینی کنید

اگر امکان ارسال پیام از استوری را برای بازدیدکننده ها فراهم کرده اید، باید گوش به زنگ باشید و پیام های ایشان را چک کنید. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که اگر کسی که هنوز او را دنبال (فالو) نکرده اید به شما پیام بدهد، این پیام در قالب “درخواست ارسال پیام” (یا Message Request) به شما نمایش داده میشود و به شما اعلام نخواهد شد که آن پیام درباره ی استوری ارسال شده است.

برای چک کردن پیام ها، برروی گزینه ی صندوق پیام یا اینباکس در قسمت بالا و سمت راست صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

 

 

در این قسمت، شما میتوانید پیام ها و درخواست های پیام خود را مشاهده کنید. این بخش، مشابه با بخش پیام های فیلتر شده یا Filtered Messages در فیسبوک مسنجر است.

 

 

زمانی که روی لینک درخواست های پیام کلیک میکنید، تعدادی پیام اسپم هم مشاهده خواهید کرد؛ اما در میان آنها، پیام هایی وجود دارند که در پاسخ به استوری شما ارسال شده اند. این پیام ها، به صورت کامل و به همراه یک اسنپ شات از یک بخش از استوری شما که کاربر درباره ی آن به پیام داده، نمایش داده خواهند شد.

 

 

اگر امکان ارسال پیام در استوری را فعال کرده اید، حتماً به پیام ها پاسخ دهید؛ زیرا اصل و اساس استفاده از شبکه های اجتماعی، ارتباط با مخاطب است!

اگر شما به استوری کاربران دیگر پاسخ بدهید، پیام شما هم مثل روال ـی که توضیح دادیم برای ایشان نمایش داده می شود. اگر واقعاً قصد دارید که از کاربر موردنظرتان پاسخ دریافت کنید، باید آنها را در یکی از پُست های اینستاگرام ـشان مِنشِن (mention) کنید؛ زیرا احتمالاً آنها متوجه نمی شوند که پیام شما از آنها پنهان شده است.

 

اپلیکیشن های ساخت استوری اینستاگرام

برای ساخت استوری هایی جذاب و متفاوت مقاله ۷ اپلیکیشن رایگان برای ساخت استوری اینستاگرام جذابتر را مطالعه نمایید.

 

نتیجه گیری

الگوریتم حالِ حاضر اینستاگرام، چنین ایجاب میکند که راه های مختلفی برای راه یافتن به صدر صفحه نیوز فید پیدا کنیم. شما میتوانید ضمن اضافه کردن محتوای جدید به استوری اینستاگرام، کسب و کار خود را به صدر صفحه ی نیوزفید دنبال کننده های خود برسانید. کلید موفقیت و دستیابی به این هدف، آن است که بدانید مخاطبان شما چه زمانی آنلاین می شوند و کدام محتواهای مجازی زنده، توجه و علاقه ی ایشان را جلب میکنند!

حال، نظرتان چیست؟

آیا تا به حال از استوری اینستاگرام استفاده کرده اید؟

استوری هایتان تا چه حد مورد پذیرش مخاطب بوده اند؟

پاسخ خود را در بخش نظرات بنویسید.

اینستاگرام
برچسب ها: استوریاستوری اینستاگرامشبکه های اجتماعی