مارکتینگ یا برند ؛ کدامیک در انتخابات آمریکا پیروز شد؟

 

با اینکه چند روزی از انتخابات آمریکا گذشته اما هنوز تب این انتخابات پابرجاست و با توجه به آماری که امروز به دستم رسید تصمیم گرفتم تحلیلی را بر اساس این آمار بنویسم.

با توجه به تصویر آمارها به ترتیب بررسی می نماییم:

 

انتخابات

 

جنسیت:

همانطور که انتظار هم میرفت درصد بیشتری از آقایان به ترامپ و خانم ها به کلینتون رای داده اند، با این حال اختلاف این دو ، اختلاف زیادی نیست و جنسیت تاثیر زیادی در انتخاب ها نداشته است.

 

نژاد:

بازهم پیش بینی میشد که سفید پوستان رای بیشتری به ترامپ بدهند و آمارها هم این موضوع را تایید می کنند ولی ترامپ بجز سفید پوستان در جلب نظر دیگر نژاد ها موفق نبود (البته فکر نمیکنم این موضوع برای وی اهمیت چندانی داشته باشد) و در این میان سیاه پوستان بیشترین رای را به صندوق کلینتون ریختند که بالاترین رکورد کلینتون هم  با ٨٨٪‏ می باشد.

 

سن:

با اینکه شاید تصور شود سرمایه ترامپ و همچنین بعضی نظراتش در مورد زنان برای قشر جوان آمریکایی جذاب باشد ولی آمارها خلاف این را نشان دادند و هرچه سن افراد بالاتر بوده، گرایش بیشتری به سمت ترامپ داشته اند.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
از کنفرانس اپل چه درس هایی می توان گرفت؟

 

تحصیلات:

در حوزه تحصیلات از بیسواد تا دانشجویان کالج آرا به نفع ترامپ است اما فارغ التحصیلان کالج و به ویژه افرادی که دارای تحصیلات تکمیلی هستند، کلینتون را برگزیده اند.

 

تحصیلات بر اساس نژاد:

برخلاف آمارهای قبلی که صرفا تحصیلات را معیار قرار داده بود و اختلاف ها نزدیک بود ، در این دسته اعداد و ارقام جالبی به چشم میخورد. ترامپ با کسب نظر ۶٧٪‏ سفید پوستان بدون مدرک دانشگاهی بالاترین رکورد را در این آمار ها دارد و این در حالی است که غیر سفید پوستان چه با مدرک و چه بی مدرک روی کلینتون اتفاق نظر داشته اند.

 

درآمد:

با اینکه در اینجا نیز آمارها بسیار نزدیک هستند ولی درآمدهای بالاتر ترامپ را برگزیده اند.

 

محل زندگی:

اگر به سبک زندگی ترامپ نگاه کنیم ، وی را یک شهر نشین واقعی می یابیم ولی او نتوانسته شهر نشین ها را با خود همراه نماید و اکثریت آرای این نامزد در حومه های شهر و روستاها بوده است.

 

تا اینجا شاید بپرسید “همه این ها که سیاسی بود و ارتباط آن با کسب و کار چیست؟” اما اگر به این آمارها دقت کنیم ریشه در مفاهیم عمیق بازاریابی دارد.

بهترین تحلیل و جمله ای که در این باره منتشر شد به نظر بنده جمله استاد شهریار شفیعی بود که فرمودند: “پیروزی ترامپ نشان از پیروزی برند بر مارکتینگ است”

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
آمار های اینستاگرام و نحوه استفاده از آن ها در مدیریت این شبکه اجتماعی

 

اما این به چه معناست؟

شاید در نگاه اول به نظر برسد که منظور برند ترامپ با ساختمان ها و هتل ها و کازینو هایش باشد ، ولی اگر منظور برند ترامپ بود ، آمارها نیز متفاوت بودند.

برندی که در این انتخابات پیروز شد برند آمریکایی بود و نه برند ترامپ.

 

بازهم به آمارها بر می گردیم، چه کسانی به ترامپ رای دادند؟؟

مردان ، سفید پوست ها ، روستا و حومه نشینان ، سنین بالای ۴٠ سال و سفید پوست های کم سواد.

 

اینها یعنی آمریکایی، آمریکایی اصیل ، نسل آمریکایی های متعصبی که از ریاست جمهوری یک سیاه پوست ناراضی هستند. آمریکایی هایی که احساس می کردند آمریکا در ٨ سال گذشته از قدرتش کاسته شده و ترامپ به عنوان یک فروشنده ، تاجر و کارآفرین موفق ، مخاطب و مشتری خود را به دقت انتخاب و با شعار Make America great again و حرف ها و وعده هایی از جنس یک آمریکایی متعصب توانست رای این بخش از جامعه را بدست آورد.

 

شاید حالا بتوان توجیه کرد که چرا با آنهمه افشاگری و رفتار علیه زنان بازهم تعداد زنانی که به وی رای داده اند به مردان نزدیک است و این پیروزی برند آمریکایی بر مارکتینگ منطقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.