چرا کسب و کار های کوچک به بازاریابی دیجیتال نیاز دارند؟

اگر مالک یا مدیر یک بنگاه کسب و کار کوچک هستید، همواره باید مطمئن باشید که استراتژی های بازاریابی ـتان هم راستا با زمان پیشرفت و تکامل پیدا میکنند؛ و هیچ گاه از زمان جا نمی مانید. از آن جایی که همه چیز و همه کس به سوی دنیای دیجیتال گرایش پیدا کرده اند؛ و این بدان معناست که اگر توانمندی های خود را در جهت رفع نیازهای مخاطبان خود به فناوری تقویت نکنید، از رقبای خود عقب می مانید و بسیاری از فرصت های مهم و ارزشمند کاری را از دست میدهید.

بسیاری از بنگاه های کسب و کار کوچک تا متوسط، از دنیای دیجیتال دوری می ورزند؛ چراکه از دانش یا آگاهی کافی درباره ی راهکارها و مراحل تلفیق فعالیت های آنلاین و آفلاین با یکدیگر برخوردار نیستند. اینترنت، همواره با زندگی مردم عجین است؛ و با افزایش گرایش مصرف کنندگان به تحقیق و پژوهش آنلاین (به جای حضور در ساختمان کتابخانه ها و پژوهشکده ها)، گزینه های پیش روی شما برای رفع نیازهای ایشان بسیار محدود خواهند بود. اگر قصد رقابت با سایر برندها یا شرکت ها را دارید و مایل به خلق آینده ای ایده آل برای برندتان هستید، نباید به سادگی از دنیای دیجیتال چشم بپوشید.

 

مزایای بازاریابی دیجیتال

گروه مشتریان بالقوه‌ای که در اینترنت یافت می‌شوند، بسیار بزرگتر از افرادی هستند که احتمال دارد بتوانید بصورت محلی جذب کنید. با استفاده از بازاریابی دیجیتال، به گروه عظیمی از مخاطبان دست پیدا می‌کنید، بعلاوه این روش هم مقرون به صرفه و هم قابل ارزیابی است.

مزایای دیگر بازاریابی آنلاین عبارتند از:

  • توانایی برقراری ارتباط با مشتری بالقوه و آگاه شدن از نیازهای دقیق آنها
  • توانایی دستیابی به بازار جهانی
  • می‌توانید پول تبلیغات را ذخیره کنید و با هزینه کمتر مشتریان بیشتری جذب کنید
  • مخاطبان خود را بشناسید و به آنها اجازه دهید شخصا شما را بشناسند، این کار به ایجاد صمیمیت و وفاداری کمک می‌کند
  • می‌توانید عکس‌العمل مخاطبان را نسبت به تلاش‌های بازاریابی‌تان بلافاصله دنبال کنید
  •  

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
دیجیتال مارکتینگ | هر آنچه باید در مورد بازاریابی دیجیتال بدانید
 

آیا استفاده از بازاریابی دیجیتال را در کسب و کار خود به تعویق می‌اندازید؟

چرا صرف زمان و تلاش برای بازاریابی دیجیتال را به تعویق می‌اندازید؟ صاحبان کسب و کارهای کوچک مختلف ممکن است بهانه‌های مختلفی برای جلوگیری از کاربرد این نوع بازاریابی بیاورند، اما در نهایت باید بدانند، تعویق در این مورد به معنی عقب افتادن سودی است که می‌توانند بدست آورند.

برخی از کسب و کارهای کوچک معتقدند زمان و پول کافی برای رقابت آنلاین را ندارند. در حقیقت تصور می‌کنند به اندازه کافی بطور همزمان با چالش‌های مختلف مواجه هستند و هنوز درگیر شناخت زیر و بم کسب و کارشان هستند. بسیاری از آنها احتمالا ترجیح می‌دهند به آرامی پیش روند و با یک یا دو نوع تبلیغات سنتی کارشان را آغاز کنند، با فرض اینکه کسب و کارشان با گذر زمان تکامل میابد.

حتی ممکن است تصور کنند بهترین استراتژی اینست که منتظر باشند تا خود مشتری به سراغشان برود.یا از آنجا که آنها یک کسب و کار کوچک هستند، شاید فکر کنند باید به تعداد مشتریان کم بسنده کنند.

مطمئنا چنین رویکردی موثر نیست. هیچ تضمینی وجود ندارد که کسب و کار شما بتواند مشتریان موجود را جذب کند و حتی اگر هم جذب کند، احتمال جذب مشتری درحدی که برای کسب و کارتان سودآور باشد بسیار کم است.

 

چرا شرکت یا سازمان شما به بازاریابی دیجیتال نیاز دارد؟

  1. سودآوری

  2. بازاریابی دیجیتال، برخلاف دیگر روش های بازاریابی، گونه ای از خدمات با قیمت و بهای ثابت است که توسط یک نهاد خدمات رسان ارائه و اجرا میشود. به همین دلیل، بازاریابی دیجیتال یک تکنیک بسیار سودآور به شمار می آید؛ زیرا صرف نظر از اینکه در هر ماه چه مقدار سود اکتساب میکنید، ماهانه یک مبلغ ثابت را به شرکت تأمین کننده خواهید پرداخت. استراتژی های بازاریابی دیجیتال، برحسب نیازمندی ها و اقتضاهای کسب و کار شما تنظیم میشوند؛ به گونه ای که در زمان تنظیم استراتژی ها، پارامترهای مختلف نظیر اهداف کاری، بودجه و مخارج مربوط به تبلیغات لحاظ خواهند شد. علاوه بر این موارد، بازاریابی دیجیتال در مقایسه با دیگر تکنیک های بازاریابی سنتی و قدیمی مثل تبلیغات رادیویی و چاپی، تأثیر بیشتری بر افزایش بازده سرمایه دارد.

  3. مزایای اثبات شده و مشهود

  4. تمام بنگاه های کسب و کار فعال در اقصی نقاط جهان، بدین نتیجه رسیده اند که باید بر بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری کنند تا بتوانند بیشترین بهره و سود را از وبسایت های خود اکتساب نمایند. فرض کنید که وبسایت شما، جذاب ترین و سرگرم کننده ترین وبسایت کاری زمان باشد؛ اما اگر بازاریابی دیجیتال شما ضعیف باشد یا اصلاً از تکنیک های بازاریابی دیجیتال استفاده نکنید، هیچکس حتی وبسایت شما را نگاه هم نخواهد کرد! شواهد موجود حاکی از آنند که بازاریابی دیجیتال، قطعاً و حتماً کارآمد است.

  5. رؤیت پذیری و رؤیت ناپذیری

  6. حقیقت امر آن است که در غیاب یک تکنیک کارآمد جهت بازاریابی دیجیتال و افزایش رؤیت پذیری، احتمال آنکه وبسایت شما بتواند در میان رقابت کننده ها متمایز باشد، بسیار اندک خواهد بود. بازاریابی دیجیتال، عامل تمایز و تفاوت میان رؤیت پذیری آنلاین و رؤیت ناپذیری در منظر مشتریان آنلاین میباشد. به رغم آنکه استراتژی های مختلف بازاریابی، مثل بازاریابی ایمیلی، منجر به جذب مشتری و سودآوری میشوند، اما با بازاریابی دیجیتال قابل مقایسه نیستند؛ چراکه بازاریابی دیجیتال، بازده سرمایه به گونه ای بی سابقه و پایدار افزایش خواهد داد.

  7. موبایل محوری

  8. تلفن های همراه و موبایل، دنیا را تحت تصرف خود درآورده اند و عرصه ی کسب و کار و تفریحات را نیز دستخوش تغییرات جدی ساخته اند. کافیست نگاهی به اطراف بیاندازید تا ببینید که تلفن های همراه، تا چه حد برای مصرف کننده ها محبوب و پرکاربرد شده اند. شمار جستجوها از دستگاه های تلفن همراه، بیش از شمار جستجوها از کامپیوترهای رومیزی است. این بدان معناست که وبسایت شما باید برای دستگاه های تلفن همراه بهینه سازی شده باشد؛ زیرا اگر وبسایت شما با دستگاه های تلفن همراه سازگار نباشد (یا اصلاً وبسایت نداشته باشید)، مشتریان به سراغ رقبای شما خواهند رفت.

  9. رقبای بازاری

  10. اگر رقبای شما پیشتر خود را با دنیای دیجیتال وفق داده اند و در نتایج جستجوی گوگل، رنک بالایی را کسب کرده اند، باید بدین نتیجه برسید که دست روی دست گذاشتن هیچ تأثیری بر موفقیت و پیروزی شما بر رقیبان نخواهد داشت. کسب رنک های ۱ الی ۳ (که رویت پذیرترین جایگاه ها در فهرست نتایج جستجو به شمار می آیند)، بسیار دشوار است؛ اما غیرممکن نیست.

  11. اطمینان به ارقام و اعداد

  12. آیا میدانستید وبسایت هایی که رنک های ۱ الی ۳ را در نتایج جستجوی گوگل کسب میکنند، بیش از ۳۳ درصد از احتمال کلیک شدن را به خود اختصاص میدهند؟ افزایش ترافیک سایت و فروش محصول، قطعاً هزینه های ناشی از توسعه ی استراتژی های بازاریابی دیجیتال را توجیه میکنند.

  13. مشتریان شما آنلاین هستند

  14. آیا دلیل اینکه از کاربرد بازاریابی دیجیتال اجتناب می‌کنید اینست که آماده نیستید؟ آیا تصور می‌کنید که نیاز به زمان بیشتری برای توسعه کسب و کارتان دارید و بعد از آن باید از زاویه بازاریابی دیجیتال وارد عمل شوید؟

    مشکل اصلی این روش آنست که مشتری یا مشتریان بالقوه شما همیشه آنلاین هستند. پس حالا، امروز،  یا هر زمان دیگری این احتمال وجود دارد که در جستجویشان با شما برخورد کنند، اما اگر نتوانند شما را به راحتی پیدا کنند، ممکن است با رقبای شما برخورد کنند و آنها را انتخاب کنند.

    مقاله مرتبط را از دست ندهید:
    هفت سین دیجیتال مارکتینگ سال ۱۳۹۷ به همراه اینفوگرافیک

    درواقع مردم امروزه به همین روش کارهایشان را انجام می‌دهند. وقتی کسی بدنبال کسب و کار مشابه شماست، که یا به طور کلی مرتبط با کار شما باشد و چه صرفا درمورد برند شما کنجکاو باشد، اولین کاری که انجام می‌دهد، تحقیق و جستجو در اینترنت است تا ببینید چه چیزی در مورد شما پیدا می‌کند. پس انتظار دارند با وب سایت و حضور شما در رسانه‌های اجتماعی مواجه شوند. آنها به دنبال بررسی‌های موجود درمورد شما هستند تا از نظرات دیگران درمورد شرکت شما آشنا شوند و امکان همکاری با کسب و کار شما را بررسی کنند.

    اگر مشتری بالقوه نتواند شما را آنلاین پیدا کند، شاید به این نتیجه برسد که کسب و کارتان ارزش سرمایه گذاری ندارد. درنتیجه بسیاری از این مشتریان بالقوه شما را جدی نمی‌گیرند و سریعا سراغ رقبای‌تان می‌روند.

    اگر چنین تصمیمی گرفته شود، احتمال برگشت آن وجود نخواهد داشت.

  15. رقبای شما آنلاین هستند

  16. برای موفقیت کسب و کارتان، باید به آنچه رقبایتان انجام می‌دهند توجه کنید و از آنها یاد بگیرید. رقبای خود را فقط به عنوان کسی که باید شکستش دهید در نظر نگیرید، از وجود آنها برای یادگیری استفاده کنید.

    وقتی به آنچه رقبایتان انجام می‌دهند نگاه کنید، ایده‌های جدیدی از نحوه عملکرد آنها بدست میاورید و متوجه می‌شوید چه باید بکنید و چه نباید بکنید. به احتمال زیاد در هر نوع کسب و کاری که هستید، رقبای شما در صفحات وب حضور دارند. ببینید آنها از چه نوع محتوایی استفاده می‌کنند؟ آیا وبلاگ نویسی دارند یا از تصاویر گرافیکی و ویدیویی استفاده می‌کنند؟

    چگونه برندشان را به اشتراک می‌گذارند و چه چیزی آنها را منحصر به فرد کرده است؟ چقدر با مخاطبانشان ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند؟ فکر می‌کنید بتوانید بهتر از آنها عمل کنید؟ اگر در رقابت دنیای دیجیتال شرکت نکنید مطمئنا موفق نخواهید شد.

    اگر مشتریان بالقوه شما شروع به جستجو کنند و درنهایت رقبایتان را بیابند و نتوانند وب سایت شما را پیدا کنند، مطمئنا شما شانسی برای جلب مشتری نخواهید داشت. مشتریان بالقوه شما چطور بدون پیدا کردن و شناختتان باید بتوانند شما را انتخاب کند. در اینصورت، رقبای شما صرف نظر از اینکه وب سایت موثر و جذابی داشته باشند یا نه در عرصه رقابت از شما جلوتر خواهند بود.

  17. برای مشتریانتان در دسترس باشید

  18. در دنیای دیجیتال امروز، اولین جایی که مصرف کننده جستجو می‌کند، جست وجوی آنلاین است. بدنبال هر محصول یا خدماتی که باشند، جستجویشان را از گوگل آغاز می‌کنند. اگر شما هیچ حضور آنلاینی نداشته باشید، نمی‌توانند شما را پیدا کنند، و امکان رقابت برایتان صفر خواهد بود.

    اگر حضور آنلاین دارید، اما پیدا کردن رقبای شما آسان‌تر است یا زودتر یافت می‌شوند، باز هم احتمال دستیابی به شما بسیار کم خواهد بود. پس علاوه بر ایجاد وب سایت، یادگیری بهینه سازی موتورهای جستجو هم استراتژی است که به شما در پیشی گرفتن از رقبایتان در جستجوی Google با کلمات کلیدی کمک خواهد کرد.

    پاسخ سوالات ساده و متداولی که مشتریان بالقوه شما ممکن است در ذهنشان داشته باشند باید به راحتی بصورت آنلاین قابل مشاهده باشد، مثل محل جغرافیایی، ساعات کاری و تخصص شما. با نگاه کردن به وب سایت شما و وب سایت رقبایتان در کنار هم، مشتری باید بتواند ساعات کاری، قیمت، پیشنهادات ویژه و غیره را مقایسه کند.

    به همین دلایل اینکه بدانید رقبایتان چه می‌کنند بسیار ضروری است. مشتریان بالقوه همیشه در حال چک کردن شما و رقبایتان هستند و فعالیت‌هایتان را مقایسه می‌کنند. بنظر خودتان پس از مقایسه چه انتخابی خواهند داشت؟

  19. امکان ارتباط مشتری را فراهم کنید

  20. شاید بهتر باشد بازاریابی دیجیتال را به عنوان روشی برای بالا بردن قابلیت دسترسی خودتان برای افرادی که قصد یافتن و دریافت محصولات و خدمات شما را دارند در نظر بگیرید. دامنه کسب و کار شما بسیار فراتر خواهد رفت. اکنون می‌توانید نسبت به حالت تبلیغات محلی توجه مشتریان بیشتری را جذب کنید.

    مقاله مرتبط را از دست ندهید:
    گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی چیست؟

    با حضور در وب سایت، کسب و کار شما حتی زمانی که بسته است آماده کار خواهد بود. می‌توانید فضایی را ایجاد کنید که در آن مشتریانتان بتوانند در طول روز یا شب با شما در ارتباط مستقیم باشند. یعنی بتوانند براحتی به شما ایمیل بزنند، خرید کنند و فهرست خدمات یا محصولاتتان را مرور کنند. مشتریان بالقوه‌ای که هیچ راهی برای دسترسی فیزیکی به شما ندارند هم باید امکان کار کردن با شما را داشته باشند.

  21. شناخت مخاطب مورد نظرتان

بازاریابی دیجیتال به شما امکان همراه شدن و برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه را می‌دهد. می‌توانید به تدریج آنها را بشناسید و از خواسته‌هایشان مطلع شوید. در رسانه‌های اجتماعی یا در وبلاگ امکان گفتگوی آنلاین را فراهم کنید. برای شناخت آنها و نیازهایشان بیشتر بررسی کنید. به نظرات و یا پاسخ‌هایشان بیشتر توجه کنید.

با برقراری ارتباط با افراد در دنیای دیجیتال، بزودی متوجه خواهید شد که مشتریانتان به دنبال چه هستند. چه مسئله ای دارند؟ چه چیزی آنها را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد؟ چه راه حل‌هایی می‌توانید به آنها پیشنهاد دهید؟ به جای تلاش برای حدس زدن، بازاریابی دیجیتال با ارائه ابزار و روش‌های لازم امکان شناخت مشتریان واقعی‌تان را خواهد داد.

به این ترتیب، شروع به برقراری ارتباط با مشتریتان می‌کنید. فراتر از یک کسب و کار کوچک پیش خواهید رفت. تبدیل به یک شریک مورد اعتماد می‌شوید. مردم نسبت به کسب و کارهایی که قبلا از آنها خرید کرده‌اند، اعتماد بیشتری دارند.

چندین نوع تبلیغات وجود دارد که به اندازه بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه اند. کسب و کارهای کوچک اغلب در تلاشند با توجه به بودجه محدودشان ازطریق آنها وارد عمل شوند. اما در واقع اشکال مختلف بازاریابی دیجیتال به شما امکان نشان دادن نام تجاری‌تان و برقراری ارتباط با تعداد مخاطبان وسیعی را حتی با کمترین بودجه فراهم می‌کند.

در مقایسه با تبلیغات در تلویزیون، رادیو، بیلبورد ویا حتی بروشور، هزینه‌های بازاریابی دیجیتال به میزان قابل توجهی کمتر است و دسترسی شما به مخاطبان بسیار بیشتر است. استفاده از بازاریابی دیجیتال به ترویج کسب و کار کوچکتان کمک خواهد کرد و شانس بیشتر دیده شدن و موفقیت‌تان را افزایش می‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.