از کنفرانس اپل چه درس هایی می توان گرفت؟

امسال نیز به رسم هرسال مراسم کنفرانس اپل برگزار شد و مهمترین اتفاقات آن معرفی گوشی های جدید آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس و همچنین اپل واچ ۲ بود.

اما ما به عنوان بازاریابان و صاحبان کسب و کار از این مراسم و محصولات چه درس هایی می توانیم بگیریم تا بتوانیم در راستای بهبود کسب و کار خودمان از آنها استفاده کنیم؟

 

در این مقاله من به ۴ مورد از آنها اشاره نموده ام:

  1. توجه به نیاز مخاطب

پس از آنکه اولین بار سونی گوشی های هوشمند ضد آب و گرد و غبار را معرفی نمود شاید خیلی ها به این فکر افتادند که مگر چه نیازی به هست گوشی دارای این ویژگی باشد اما با پیشرفت روز به روز این گوشی های هوشمند و تبدیل شدن آنها به جزء جدا نشدنی زندگی انسان ها در تمام لحظه ها این نیاز بیش از پیش احساس شد و دیگر برندها مانند سامسونگ نیز اقدام به عرضه گوشی با قابلیت ضد آب و گرد و غبار نمودند.

 

ضد آب و گرد و غبار

 

اپل نیز در کنفرانس نشان داد که باید به نیاز مخاطب اهمیت داد و همانند تابو شکنی های قبلی تیم کوک مدیرعامل اپل در مورد تولید فبلت و تبلت با صفحه بزرگتر از ۹٫۷ اینچ و قلم دیجیتالی، امسال گوشی های آیفون ۷ و ۷ پلاس با ویژگی ضد آب و گرد و غبار تحت استاندارد IP67 عرضه شدند تا نشان دهد نمی توان نیاز و خواسته مشتری را نادیده گرفت.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
آمار های اینستاگرام و نحوه استفاده از آن ها در مدیریت این شبکه اجتماعی

 

  1. فرهنگ سازی یا عدم فرهنگ سازی مسئله اینست!

باور غلطی که گریبان بعضی شرکت ها را می گیرد و آنها را به ورطه نابودی می کشاند این است که فکر می کنند رسالت آنها فرهنگ سازی است.

شرکت های کوچک و نوپا با این فکر که با تولید و عرضه محصول یا خدمتی که تابحال وجود نداشته می توانند فرهنگ سازی و محصولشان را بفروش برسانند در کوتاهترین زمان ممکن شکست می خورند.

شاید به جرات بتوان گفت انگشت شمارند شرکت هایی که در کل دنیا که می توانند فرهنگ سازی (که در اینجا منظور از فرهنگ سازی تغییر رفتار مصرف کننده است) ولی همین شرکت ها هم این کار را با تحقیقات و مطالعات بسیار و همچنین با احتیاط انجام می دهند؛ یکی از این شرکت ها ، شرکت اپل است.

 

فرهنگ سازی

 

در این کنفرانس اپل در دو زمینه اقدام به فرهنگ سازی کرد:

۱٫حذف جک هدفون ۳٫۵ میلی متری

اپل با حذف پورت هدفون و ارائه ایرپادهای بیسیم سبک جدیدی از گوش دادن به موسیقی را برای کاربرانش تعریف کرد. ازین پس کاربران آیفون می بایست با ایرپادهای بیسیم به موسیقی هایشان گوش داده و به تماس هایشان پاسخ دهند.

اما نکته اصلی در این است که اپل هم خوب می داند که فرهنگ سازی کار ساده ای نیست و باید به صورت تدریجی انجام شود، لذا همراه با آیفون جدید و در بسته بندی آن یک دانگل تبدیل پورت لایتنینگ به جک ۳٫۵ میلی متری قرار داده تا کاربرانی که با تغییر ناگهانی میانه خوبی ندارند ویا از هدفون و هدست های حرفه ای با سیم استفاده می کنند کماکان بتوانند ازین محصولات استفاده کنند.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
٧ اشتباه بزرگ در بازاریابی محتوا و روش های های اجتناب از آنها

 

حذف جک هدفون 3.5 میلی متری

 

۲٫تغییر دکمه هوم از مکانیکی به لمسی

شاید به ظاهر این تغییر را نتوان یک فرهنگ سازی به حساب آورد ولی با توجه به شایعاتی که مبنی بر حذف کامل این دکمه توسط اپل وجود دارد، این تغییر در راستای تغییر رفتار مصرف کننده حائز اهمیت است.

برای کاربری که به دکمه مکانیکی عادت دارد و حتی گوشی آیفون را با این المان می شناسد، حذف ناگهانی آن می تواند حتی در تصور ذهنی از برند تاثیر بگذارد و به همین دلیل اپل با این کار تغییری جزئی را در نحوه تعامل و کار با این دکمه ایجاد کرد تا بتواند در آینده با خیال راحتری اقدام به حذف آن نماید.

 

تغییر دکمه هوم از مکانیکی به لمسی

 

  1. سوار شدن روی موج های بازار

از مهمترین نکانی که بازاریابان و و مدیران بازاریابی شرکت ها باید به آن توجه داشته باشند استفاده و سوار شدن بر روی موج هایی است که در بازار و در بین کاربران بوجود آمده.

یکی از بهترین موج های اینروزها بازی پوکمون گو هست که شاید بدلیل عدم دسترسی به آن در کشورمان ، ما کمتر با آن سر و کار داریم ولی در دیگر نقاط دنیا جزو موج های مهم بشمار می آید.

شرکت اپل نیز به خوبی این موج را شناسایی کرده و اپل واچ جدید را با قابلیت نسخه ویژه ای از پوکمون گو ارائه نموده تا بازیکنان این بازی بتوانند بدون دغدغه مصرف باتری گوشی موبایلشان و استفاده راحتر از اپل واچ به خرید این محصول ترغیب شوند.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
گزارش صنعت بازاریابی شبکه های اجتماعی سال ۲۰۱۷

 

  1. ۴٫ استفاده از نوستالژی

همه ما در مواجه با خاطرات دچار احساسات می شویم و اگر این خاطرات، خاطرات خوب و خوشی برای ما باشند حس به مراتب بهتری به ما دست خواهد داد. از طرفی اثبات شده که ما در اکثر مواقع خریدهایمان را از روی احساسات و نه منطق انجام می دهیم.

 

Super Mario Run

 

بازاریابان اپل بازهم هوشمندیشان را نشن دادند و همگان را شگفت زده نمودند وقتی که ناگهان “شیگرو میاموتو” بزرگ به روی صحنه آمد و خبر از عرضه نسخه ویژه Super Mario Run برای سیستم عامل iOS داد.

 

به نظر شما چه درس های دیگری در زمینه مدیریت و بازاریابی از کنفرانس اپل می توان گرفت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.