اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تأثیرگذار، به تازگی وارد دنیای بازاریابی در رسانه های اجتماعی شده و توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است! تنها تعداد اندکی از تکنیک های بازاریابی دیجیتال میتوانند نتایج نزدیک یا همانند به نتایج این روش از بازاریابی داشته باشند و با آن رقابت کنند.

آیا آماده اید تا از اینفلوئنسر مارکتینگ برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید؟

اگر اخیراً اخبار مربوط به بازاریابی در رسانه های اجتماعی را دنبال کرده باشید، احتمالاً با اصطلاح “اینفلوئنسر مارکتینگ” یا “بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار” برخورد داشته اید. کارشناسان صنایع مختلف و شمار زیادی از نشریات و مطبوعات بزرگ، نظرات و ایده های متعددی دراین باره مطرح کرده اند.

اگر احساس میکنید که اطلاعات پیرامون این مقوله برایتان ثقیل و غیرقابل درک است، نگران نباشید؛ این مطلب با هدف کمک به شما برای آشنایی با اینفلوئنسر مارکتینگ تهیه شده است.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
بازاریابی اینستاگرام : جامع ترین آموزش اینستاگرام مارکتینگ

در این مطلب، الفبای اینفلوئنسر مارکتینگ را از ابتدا تا انتها به شما یاد میدهیم. در پایان این نوشتار، شما روش آغاز اینفلوئنسر مارکتینگ، پیشبرد اهداف آن و سنجش و ارزیابی ماحصل آن را یاد خواهید گرفت و در زمان همکاری با اینفلوئنسرها، نسبت به دیگران چند قدم جلوتر خواهید بود.

بیایید شروع کنیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تأثیرگذار چیست؟

تعریف بازاریابی با افراد تأثیرگذار یا همان اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار ساده است:

اینفلوئنسر مارکتینگ، گونه ای از بازاریابی است که بر شناسایی افراد تأثیرگذار و استفاده از آنها جهت دستیابی به مخاطبان هدف متمرکز میباشد.

در ابتدا، بخش نخست این تعریف را تحلیل میکنیم.

منظور از “افراد تأثیرگذار”، تمام افراد مشهور، از سیاست مداران برجسته گرفته تا علاقمندان تعمیرات و کاردستی های خودانجام (DIY=Do It Yourself)، میباشد. در عرصه ی بازاریابی در رسانه های اجتماعی، سه نوع اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار وجود دارد که برحسب تعداد مخاطبانشان تقسیم بندی شده اند. این تقسیم بندی را در تصویر زیر مشاهده کنید.

انواع اینفلوئنسرها

چه لزومی دارد برای دستیابی به مخاطب هدف، از اینفلوئنسرها کمک بگیرید؟

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
صدف بیوتی: بلاگر!، ولاگر!، اینفلوئنسر!، سلبریتی! یا عنوانی فراتر!! [بروزرسانی آبان 97]

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

دلایل بسیاری وجود دارند که استفاده از تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ را توجیه میکنند. در ادامه به شش مورد از مهم ترینِ این دلایل اشاره میکنیم:

  • اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار، پیشتر اعتماد و وفاداری مخاطبانشان را جلب کرده اند: و این امتیاز، یکی از ارزشمندترین دارایی های آنهاست. شما میتوانید از این امتیاز، اعتماد افرادی را که نسبت به بازاریابی و تبلیغات، بی اعتماد هستند، جلب کنید.
  • مخاطبان، تبلیغات افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها را معتبر و موثق میدانند: اما بسیاری از برندها، هنوز در منظر مخاطب تا این حد معتبر و موثق نیستند. اینفلوئنسرها، حتی در زمان تبلیغ یک برند از محتواها و مطالب خودساخته و شخصی ساز استفاده میکنند؛ و به همین دلیل، در جلب اعتماد مخاطب موفق هستند.
  • اینفلوئنسرها به شما کمک میکنند تا به مخاطبان خاص دست پیدا کنید: زیرا این افراد به مانند یک “آهنربا” عمل میکنند و تمام گروه ها و جوامع اجتماعی را در یکجا گرد هم جمع می نمایند. بنابراین، اگر مخاطب هدف شما غذادوستان طرفدار رژیم پالئو هستند، به خوبی میدانید که باید کجا به دنبال آنها بگردید.
  • اینفلوئنسرها میتوانند مخاطبان و مشتریان باکیفیتی برای برند شما فراهم کنند: چطور؟ آنها از طریق محتواهای شخصی ساز و خودنوشته، با مخاطبان خود صحبت میکنند و آنان را مجاب به برقراری مکالمه و مراوده می نمایند؛ این رویکرد، برای 50 درصد از بازاریاب های طرفدار اینفلوئنسر مارکتینگ کارآمد است.
  • اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار میتوانند بازده درآمد شما را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهند: هرچه توانمندی فرد تأثیرگذار در برقراری ارتباط و مکالمه با مخاطب قوی تر باشد، احتمالاً بازده سرمایه ی شما در رسانه ی اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود. در حقیقت، همکاری با اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار بازده سرمایه ی شما را تا 11 برابر افزایش میدهد.
  • اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار میتوانند رتبه ی سئو ی شما را ارتقا دهند: این امتیاز که کمتر شناخته شده است، بسیار بسیار ارزشمند است. اگر یک اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار لینک وبسایت شما را در مطالب خود قرار دهد، نرخ جستجوی نام و آدرس وبسایت شما به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

9 نکته ی آماری مهم درباره ی اینفلوئنسر مارکتینگ که باید بدانید!

اگر هنوز درباره ی انتخاب تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تأثیرگذار تردید دارید، این نُه نکته ی آماری شما را متقاعد میکنند که در نهایت از این تکنیک استفاده کنید.

قدرت تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ

  • 94 درصد از بازاریاب ها ادعا کرده اند که این تکنیک بازاریابی برای کسب و کارشان مفید و مؤثر بوده است.
  • 51 درصد از بازاریاب ها اذعان داشته اند که ضمن اجرای این تکنیک بازاریابی، مشتریان و مخاطبان باکیفیت تری را به برند خود جذب کرده اند.
  • 26 درصد از بازاریاب ها ادعا کرده اند که این تکنیک بازاریابی نسبت به تبلیغات سنتی مؤثرتر و کارآمدتر است.
  • 22 درصد از بازاریاب ها ادعا کرده اند که این تکنیک بازاریابی، مقرون به صرفه ترین نوع بازاریابی آنلاین است.
  • بازاریاب هایی که از تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرده اند، 37 درصد بیش از دیگران در حفظ مشتری موفق بوده اند.
  • بنگاه های کسب و کار به ازای هر 1 دلار سرمایه گذاری بر اینفلوئنسر مارکتینگ، 6.50 دلار بازده به دست می آورند.
  • سرعت اینفلوئنسر مارکتینگ در جذب مشتری جدید، نسبت به جستجوی ارگانیک 2 برابر بیشتر است.
  • 31 درصد از مشتریان در اروپا و ایالات متحده ی آمریکا، پس از مشاهده ی یک محصول یا خدمات در پست های اینفلوئنسرها آن را خریداری کرده اند.
  • 40 درصد از کاربران توییتر اعلام کرده اند که پس از مشاهده ی یک محصول یا خدمات در توییت یک اینفلوئنسر، آن را خریداری کرده اند.
مقاله مرتبط را از دست ندهید:
شبکه های اجتماعی : آمارها و فرصت های پیش رو

طراحی و توسعه ی یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

امروزه شمار زیادی از برندها به همکاری با اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار در رسانه های اجتماعی روی آورده اند. برای آنکه از موفقیت خود در این راه مطمئن شوید، باید یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ کارآمد و خوش ساخت طراحی کنید.

در ادامه به شما یاد میدهیم که چطور این کار را انجام دهید.

1.اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را تعریف کنید:

ینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تأثیرگذار شما را به اهداف بسیاری خواهد رساند. برخی از متداولترین دستاوردهای حاصل از این تکنیک عبارتند از افزایش آگاهی عموم درباره ی برند، افزایش سطح فروش و دستیابی به بخش های تازه ای از بازار. حسب هدف و مقصودتان، شما باید شاخص های کلیدی عملکرد مختلفی برای خود تعریف کنید:

  • افزایش آگاهی عموم درباره ی برند: تشریک مطالب در شبکه های اجتماعی، منشن یا ذکر نام برند، قرارگیری در معرض دید مخاطب رسانه ها، دسترسی به مخاطب، ترافیک وب مستقیم، افزایش حجم جستجو به دنبال نام برند.
  • افزایش سطح فروش: حجم سرنخ های فروش باکیفیت، محصولات و خدمات فروخته شده.
  • دسترسی به بخش های تازه ی بازار: کاربرانی غیر از مخاطبان عادی
  • افزایش تعداد نفراتی که مطالب و محتواهای تولیدی شما را میخوانند، از وبسایت شما بازدید میکنند، محصولات و خدمات شما را خریداری میکنند، و غیره.

 

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
تحلیل و آنالیز اینستاگرام: راهنمای جامع متریک‌ها، Insights، نکات و ابزارها

2.اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار مناسب خود را پیدا کنید:

این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین، آن را با جزئیات و دقت بیشتری بررسی میکنیم.

چطور یک اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار مناسب برای خود پیدا کنیم؟

شناسایی اینفلوئنسر مناسب، نقش مهم و اساسی در موفقیت تلاش ها و اقدامات شما در زمینه ی اینفلوئنسر مارکتینگ خواهد داشت. اما، تقریباً 70 درصد از بازاریاب ها اعلام کرده اند که پیدا کردن یک اینفلوئنسر مناسب، امری شدیداً چالش برانگیز و دشوار است.

خوشبختانه، پلتفرم های پیشرفته ی اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای امروز، فرآیند جستجو به دنبال اینفلوئنسر را تسهیل و مؤثر کرده اند. شما دیگر مجبور نیستید پروفایل چندین هزار اینفلوئنسر را تک به تک جستجو و بررسی کنید. حتی لازم نیست که عملکرد آنها را مورد مداقه قرار داده و بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایید. شما کافی است به پشتی صندلی خود تکیه داده و به الگوریتم های هوشمند اجازه دهید که تمام این کارها را برای شما انجام دهند.

خیلی عالی به نظر میرسد، نه؟

شما با استفاده از این ابزارها و الگوریتم ها میتوانید اینفلوئنسرها را برمبنای شمار مخاطب، علاقمندی، محل جغرافیایی، سن و جنسیت شان به سادگی جستجو کنید. بعلاوه، یک امتیاز ساده نیز برای عملکرد اینفلوئنسرها درنظر گرفته شده است که تحلیل آن بسیار آسان است؛ شما میتوانید با اینفلوئنسرهایی که امتیاز بالاتر دریافت کرده اند، وارد همکاری شوید.

نکته: ابزارهای ازین دست اکثرا در خارج از ایران فعال هستند. در ایران تنها پلتفرم نسبتا خوب برای این امر تگ استار است.

 

نکات مهم:

مراقب اینفلوئنسرهای تقلبی باشید! اینفلوئنسرهای تقلبی، کاربرانی هستند که تعداد مخاطبانشان ظاهراً بسیار زیاد است؛ اما آنها آن مخاطبان را خریداری کرده اند!

اینفلوئنسرهای تقلبی، فالوئر یا دنبال کننده ی تقلبی یا اصطلاحا فیک میخرند و امیدوارند که بتوانند با فریب دادن برندها، یک همکاری مبتنی بر پرداخت با ایشان داشته باشند. گول این پروفایل ها را نخورید- این افراد، ارزش صرف زمان و هزینه ندارند؛ زیرا فالوئرهای آنها اصلاً مطالب و پست های شان را نمیخوانند.

برای آنکه مطمئن شوید اینفلوئنسر موردنظر شما تقلبی نیست، باید ببینید چه نسبتی از هر 1000 فالوئر در پست ها و مطالب ایشان مشارکت دارند. شمار مخاطبان فعال یک اینفلوئنسر تقلبی، بسیار اندک است؛ و این، همان پرچم قرمزی است که به شما هشدار میدهد نباید با آن شخص همکاری داشته باشید.

شناسایی اینفلوئنسرهای مورداطمینان مخاطب

اگر در ابتدا پرسوناهای مخاطب خود را تعریف کنید، عمل جستجو به دنبال اینفلوئنسر بسیار مؤثرتر و کارآمدتر خواهد شد. بدین طریق، شما میتوانید اینفلوئنسرهایی را انتخاب کنید که با گروه های متفاوتی از مخاطبان تعامل دارند.

پرسونا برای اینفلوئنسر مارکتینگ

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
اینفوگرافیک پرسونا مخاطب : ۶ اینفوگرافیک برتر در مورد پرسونا مخاطب

چرا این قضیه تا این حد حائز اهمیت است؟

شما در رسانه های اجتماعی با انواع و گروه های مختلفی از مخاطبان در ارتباط هستید. اینفلوئنسرهایی که توسط مخاطبان گروه الف دنبال میشوند، احتمالاً مورد علاقه و اعتماد مخاطبان گروه ب نخواهند بود. به همین دلیل، شما باید با گروه مخاطبان هدف خود بطور کامل آشنا باشید و اینفلوئنسرهای مناسب با آن گروه را شناسایی و انتخاب نمایید.

اینفلوئنسرها و هشتگ‌ها

بی شک، اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی یک استاد تمام عیار در زمینه ی استفاده از هشتگ هستند.

شما میتوانید روی این قضیه سرمایه گذاری کنید و عمل جستجو به دنبال اینفلوئنسر را بدین ترتیب، مؤثرتر سازید.

چگونه؟

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
چگونه از هشتگ های اینستاگرام برای بیشتر دیده شدن استفاده کنیم؟

هشتگ های مورداستفاده ی اینفلوئنسرها را بررسی کنید تا موضوع های موردعلاقه ی آنها را شناسایی نمایید. بدین ترتیب، فعالان و طرفداران بزرگ آن کمپین های هشتگ را خواهید شناخت و یک همکاری مثمرثمر با اینفلوئنسرها برقرار خواهید کرد.

تحلیل و بررسی هشتگ های اینفلوئنسرها، یک راهکار عالی برای پیدا کردن سفرای برند جدید است. فرض کنید شما هشتگ برند خود را جستجو میکنید و متوجه میشوید که یک اینفلوئنسر سرشناس و بزرگ، پیشتر از آن در پست های خود استفاده کرده است. حال، به سادگی میتوانید با آن شخص تماس بگیرید و پیام خود را به ایشان برسانید.

3.با اینفلوئنسر آشنا شوید

موفقیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما تاحد زیادی به شناخت شما از آن اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار وابسته است.

با اینفلوئنسر صحبت کنید. اهداف، انتظارات و دورنمای موردنظر خود از برندتان را برای ایشان توضیح دهید و به صحبت های اینفلوئنسر نیز گوش کنید. به ترتیب، رویکردهای شما با هم هم تراز میشوند و یک همکاری مؤثرتر و کارآمدتر در پیش خواهید داشت.

4.مناسب ترین شبکه ی اجتماعی را برای هدف خود انتخاب کنید:

در زمان انتخاب پلتفرم برای راه اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، باید به پرسش های زیر پاسخ دهید:

  • آیا مخاطبان هدف من در این شبکه ی اجتماعی حاضر و فعال هستند؟
  • تعداد مخاطبان اینفلوئنسر موردنظر من در این شبکه ی اجتماعی چقدر است؟
  • مشخصات جمعیت شناسی گروه مخاطبان هدف من در این شبکه ی اجتماعی چگونه است؟
  • کدام فرمت محتوایی بهترین کارایی را در این شبکه ی اجتماعی دارد؟
  • در این شبکه ی اجتماعی، به کدام اهداف و مقاصد خود خواهم رسید؟

در اینفوگرافیک زیر یک راهنما برای انتخاب نوع شبکه اجتماعی آورده ایم:

5.از محتواهای مناسب انتخاب کنید:

پلتفرم محتوایی مورداستفاده ی شما در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، باید مناسب و سازگار با پلتفرم شبکه ی اجتماعی موردنظر باشد و استراتژی محتواسازی صفحه ی اینفلوئنسر نیز تطابق داشته باشد.

به یاد داشته باشید که اینفلوئنسر مارکتینگ، صرفاً به اعتبار و شهرت وابسته است. به جای آنکه به ایجاد تناسب میان محتواهای تولیدی اینفلوئنسر با دستورالعمل های برند خود فکر کنید، بر توانمندسازی اینفلوئنسر برای خلق بهترین پست ها و مطالب تمرکز داشته باشید.

چگونه؟

شما باید مطمئن باشید که اینفلوئنسر، از اطلاعات و داده ی کافی برای نمایش و معرفی برند شما به نحو احسن، برخوردار است. بعلاوه، اینفلوئنسرها را نیروهای خلاقی تلقی کنید که در پشت صحنه ی برندتان به شما کمک میکنند. اینفلوئنسرها بهتر از هرکس دیگر میدانند که چطور با مخاطبان خود ارتباط مؤثر و معنادار برقرار کرده و برند شما را به ایشان معرفی نمایند.

6.یک برنامه‌ی زمانی برای نشر مطالب تنظیم کنید:

تنظیم و تدوین یک برنامه ی زمانی برای نشر مطالب، یک گام مهم در امر استراتژی سازی جهت بازاریابی با افراد تأثیرگذار است. با اینفلوئنسر تماس بگیرید و درباره ی تعداد دفعات و بازه های زمانی انتشار مطالب و محتواهای مربوط به برندتان با ایشان گفتگو و توافق کنید.

7.نتایج و بازده ها را تحت نظارت داشته باشید:

برای آنکه تأثیر و کارآمدی همکاری با اینفلوئنسر را ارزیابی کنید، باید نتایج تلاش های خود را تحت نظر داشته باشید.

شما میتوانید اینکار را به سادگی و با استفاده از یک ابزار سنجش و گزارش انجام دهید. پروفایل اینفلوئنسر را به داشبورد خود در این برنامه اضافه کرده و فوراً، شاخص های عملکرد کلیدی را مشاهده کنید.

برای آنکه انسجام بیشتری به استراتژی خود بیافزایید، اقدامات دیگر اینفلوئنسر در راستای دیگر فعالیت های بازاریابی تان را نیز تحت بررسی قرار دهید. بدین ترتیب، شما تأثیر تلاش های اینفلوئنسر بر ارزش و اعتبار برندتان را تحت نظر خواهید داشت و یک گزارش از این عملکرد تهیه خواهید کرد.

ارزیابی و سنجش بازده استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی با افراد تأثیرگذار)

در این مرحله، استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ شما اجرا و پیاده سازی شده است و شما از نزدیک، عملکرد اینفلوئنسر را تحت نظر دارید. حال، چطور باید نتایج را به بازده درآمد بازگردانی کنید؟

برای انجام این کار راه های متفاوتی وجود دارد که برحسب هدف خود، باید یک مورد را انتخاب کنید.

مجدداً، ما تمرکز خود را بر متداولترین اهداف و مقاصد معطوف کرده و برحسب آن، روش های مختلف محاسبه ی درآمد و بازده تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ را توضیح میدهیم.

افزایش آگاهی عموم درباره ی برند

در زمان ارزیابی و سنجش میزان آگاهی عموم درباره ی برند، باید از ابزارهای رصد در رسانه های اجتماعی استفاده کرد. این ابزار به شما امکان میدهد تا تعداد دفعات ذکر نام برندتان در رسانه های اجتماعی و تعداد مکالماتی را که بواسطه ی تلاش های اینفلوئنسر و درباره ی برند شما شکل گرفته، شناسایی کنید.

علاوه بر این، شما میتوانید تعداد دفعات جستجو به دنبال نام برند خود را نیز شناسایی کنید. ابزارهایی نظیر Google Trends و SEMRush کاربرد قابل ملاحظه ای در شناسایی تعداد دفعات اقدام کاربر به جستجوی نام برندتان خواهند داشت.

آگاهی از برند یا Brand Awareness درباره رسیدن به مخاطب است. به همین دلیل باید در نظر داشته باشید که با همکاری با کدام نوع اینفلوئنسر چقدر به اهداف خود خواهید رسید.

همکاری با چند اینفلوئنسر کوچک بهتر است یا همکاری با یک اینفلوئنسر بزرگ؟

پاسخ این پرسش به شما کمک میکند تا به حداکثر تعداد مخاطبان موردنظرتان دسترسی پیدا کنید و در نهایت، بازده سرمایه ی خود را در این زمینه ارتقا دهید.

دستیابی به بخش های تازه ای از بازار

در اکثر مواقع، مخاطبانی که قصد دارید از طریق اینفلوئنسرها به آنها دست پیدا کنید، برای شما تازه و ناشناخته هستند؛ یعنی شما باید بخش های تازه ای از بازار را اکتشاف نمایید تا مخاطب خود را بشناسید.

چطور باید کارآمدی و تأثیر روال دستیابی به کاربران جدید را اندازه گیری کنید؟

کاربرانی را که بواسطه ی اینفلوئنسر شناخته اید و همچنین کاربرانی که متعاقباً با برند و کسب و کار شما رابطه برقرار میکنند (مثلاً از طریق بازدید از وبسایت)، به دقت بررسی کنید. سپس، آنها را با مخاطبان کنونی خودتان مقایسه نمایید.

آیا میتوانید به لحاظ مشخصات دموگرافیک، علاقمندی یا رفتار، تفاوتی میان آنها مشاهده کنید؟

پرسونا برای اینفلوئنسر مارکتینگاگر پاسخ شما مثبت است، به شما تبریک میگوییم! این بدان معناست که شما با موفقیت، یک گروه جدید از مخاطبان را به برند خود جذب کرده اید.

افزایش میزان فروش

ساده ترین راه برای سنجش افزایش فروش، بررسی و ارزیابی پارامترهای UTM است. این پارامترها را به هر هایپرلینکی که توسط اینفلوئنسر پست میشود و مخاطب را به صفحات خرید محصول هدایت می کند، اضافه کنید. در نتیجه، شما متوجه خواهید شد که چه تعداد کاربر پس از مشاهده ی مطلب اینفلوئنسر به سایت شما سر زده اند.

گاهی از اوقات، بررسی و پیگیری میزان فروش بسیار دشوار خواهد بود.

برخی از کاربران، پیش از خرید محصول یا خدمات، مراحل دیگری را به انجام میرسانند.

شما باید فعالیت ها و اقدامات پیش از خرید آن کاربران را تحت بررسی و نظر داشته باشید. مثلاً برخی از کاربران، پیش از خرید در خبرنامه مشترک میشوند و این دستاورد نیز تحت تأثیر همکاری با اینفلوئنسر حاصل شده است. بدین ترتیب، شما یک تصویر و شمای کامل از تأثیر اینفلوئنسر بر افزایش فروش خواهید داشت.

اکنون شما برای آغاز همکاری با یک اینفلوئنسر مناسب آماده هستید.

در انتها باید به یک نکته ی مهم دیگر نیز اشاره کنیم: از تجربیات افراد موفق درس بگیرید. در ادامه، سه مورد از بهترین مصادیق اینفلوئنسر مارکتینگ را به شما معرفی میکنیم.

3 مثال و مصداق مهم از اینفلوئنسر مارکتینگ

لِنوو

لنوو اینفلوئنسر مارکتینگلنوو، یک شرکت چینی است که در عرصه ی فناوری مشغول به فعالیت میباشد و با چندین هزار اینفلوئنسر همکاری میکند تا از این طریق، لپ تاپ یوگا 3 پرو و یوگا تبلیت 2 پرو را به عموم مردم معرفی نماید.

این شرکت، از اینفلوئنسرها میخواهد که استفاده از محصولات لنوو در زندگی روزمره را به مخاطبان خود نمایش دهند. ایده ی اصلی این کمپین آن است که: لپ تاپ ها و تبلت های لنوو به مردم کمک میکنند تا کارهای خلاقانه انجام دهند.

در تصویر فوق، یک مادر ایفلئونسر به نام کایلین را می بینید. او یک پست درباره ی لپ تاپ لنوو نوشته و اذعان داشته که استفاده از این لپ تاپ، به وی کمک میکند تا زندگی پرمشغله ی مادرانه اش را ساده تر کند. و علاوه بر آن، یک مسابقه با جایزه نیز ترتیب داده است.

همکاری لنوو با اینفلوئنسرها، وجهه و تصویری کاملاً طبیعی و موثق دارد. و به همین دلیل، موفقیت آن برند در این زمینه اصلاً تعجب برانگیز نیست. این کمپین، تبدیل به یک سوژه ی ملی بسیار مهم و پرطرفدار در توییتر شده است. در ادامه، مثال های دیگر را بخوانید.

دونات های دانکین

دانیکن اینفلوئنسر مارکتینگدانکین دونات، یک فروشگاه دونات و قهوه خانه ی آمریکایی است که تصمیم گرفت در روز ملی دونات، آگاهی مردم را درباره ی دونات افزایش دهد. این نهاد، یک کمپین اینفلوئنسر جالب و سرگرم کننده راه اندازی کرد و از مردم خواست تا از فروشگاه دیدن کنند.

دانکین دونات از هشت اینفلوئنسر بزرگ در رسانه های اجتماعی خواست تا یک مسابقه ی سرگرم کننده و جالب طراحی کنند؛ و به مخاطبان اعلام نمایند که جایزه ی برنده ها، یک دونات رایگان به همراه نوشیدنی در فروشگاه خواهد بود.

برای آنکه کمی پیازداغ قضیه زیادتر شود، اینفلوئنسرها از اکانت این فروشگاه در اسنپ چت نیز استفاده کردند. آنها از ژئوفیلترهای خلاقانه ی اسنپ چت که مشخصاً برای شرایط خاص طراحی شده بود، استفاده کردند تا بر هیجان مسابقه بیافزایند و مردم را ترغیب به شرکت در مسابقه کنند.

نتیجه:

در روز ملی دونات، تعداد فالوئرهای دانیکن دونات تا بیش از 10 برابر میانگین فالوئرهایش در یک ماه افزایش یافت. بعلاوه، آنها توانستند بیش از سه میلیون کاربر را در فضای مجازی به خود جذب کرده و 40.000 تعامل موفق با آنها برقرار کنند.

اگر این مثال ها، شاهدی بر تأیید تأثیر تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ نیستند، پس هیچ شاهد دیگری نمیتواند این قضیه را اثبات کند!

دنیل ولینگتون

دنیل ولینگتون، یک شرکت ساعت ساز سوئیسی است که سود بسیاری از اینفلوئنسر مارکتینگ کسب کرده است. در حقیقت، همکاری با اینفلوئنسرها پیامدهای مثبت بسیاری برای این برند به همراه داشته است؛ بطوری که هیچ تکنیک بازاریابی دیگری تا این حد برای آن شرکت سودآور نمیتوانست باشد.

اگر حساب کاربری دنیل ولینگتون در اینستاگرام را نگاه کنید، متوجه میشوید که مطالب آن صفحه تماماً از پست های اینفلوئنسرهای مختلف تشکیل شده است. این رویکرد منحصر به فرد، امتیازهای بسیاری همراه دارد: این شرکت به سادگی محتواهای تولیدی اینفلوئنسرها را بازنشر میدهد؛ بازخوردهای مختلف و متنوعی دریافت میکند؛ و تعاملات جدی با مخاطب برقرار میکند.

دنیل ولینگتون، تمرکز خود را مشخصاً بر همکاری با اینفلوئنسرهای باکیفیت و سطح بالا در رسانه های اجتماعی معطوف ساخته است. این شرکت، آزادی بی نهایت در اختیار اینفلوئنسر قرار میدهد تا برحسب خلاقیت خود، برند را به مخاطب معرفی کند. بنابراین، پست هایی که اینفلوئنسرها درباره ی این برند میسازند، کاملاً اصیل و واقعی و موثق به نظر میرسند.

این استراتژی بازاریابی، موجب وقوع یک افزایش 31 درصدی در نرخ رشد مخاطب در رسانه های اجتماعی برای این برند شد. دنیل ولینگتون توانست در سال 2017، حدود 63 میلیون دلار سود از رسانه های اجتماعی کسب کند. حال بیایید درباره ی پتانسیل های همکاری با اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی جدی تر صحبت کنیم!

اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی میتوانند امتیازهای ویژه ای برای برند شما به همراه بیاورند. مزایای استفاده از این تکنیک، از دستیابی به مخاطبان جدید تا افزایش درآمد بازاریابی، متغیر هستند و چشم پوشی از آنها اصلاً امکان پذیر نیست.

پس بیش از این معطل نمانید و این تکنیک را امتحان کنید.

با قدم های راسخ و صحیح وارد دنیای همکاری با اینفلوئنسر شوید و بعد، امتیازها و دستاوردهای مثبت آن را ارزیابی کنید؛ نتایج را مورد سنجش قرار دهید تا در نهایت، به تأثیر همکاری با اینفلوئنسرها ایمان آورید.

آیا شما تجربه کار با اینفلوئنسرها را در کسب و کار خود داشته اید؟؟

چقدر از نکات فوق را در زمان همکاری با اینفلوئنسر ها انجام داده اید؟

اگر در کسب و کار خود از اینفلوئنسرها استفاده نکرده اید، نظرتان در مورد نحوه همکاری برندها با اینفلوئنسرها در حال حاضر چیست؟

نظراتتان را در زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

۴ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • ممنون از پست خوبتون
    تقریبا خیلی از بخش ها پوشش داده شده بود و این قضیه برای فردی که قصد آشنایی با این حوزه را دارد، عالی است. تنها نکته ای که میتواند به بهبود این پست کمک کند، این است که منابع مخصوصا در قسمتی که داده های مشخصی را ارائه کرده اید، ذکر نشده است و این قضیه در صورتی که رعایت شود میتواند به این نوشته اعتبار بیشتری ببخشد. با تشکر 🙂

    پاسخ
  • عالی بود اقای کشانی. سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.