کمپین بازاریابی دیجیتال بخش های متغیر زیادی دارد که همه در کنار هم کسب و کار ما را رشد می دهد. بعد از راه اندازی کمپین بازاریابی دیجیتال و شروع تبلیغات، می توانید گزارش های تحلیلی داشته باشید و رشد فیزیکی کسب و کارتان را بررسی کنید. از نوشتن اهداف و بودجه گرفته تا تبلیغات در اینستاگرام و گوگل، راه طولانی پیش روی شماست؛ ولی ما اینجا هستیم تا بهترین نکات، توصیه ها و شگردهای را در اختیار شما قرار بدهیم تا کمپین بازاریابی دیجیتال بعدی‌تان را انجام دهید.

  1. اهدافتان را مشخص کنید

آیا به دنبال نرخ تبدیل(conversion)، فالوور، لایک، دریافت پاسخ ایمیل یا رتبه یک در گوگل هستید؟ در بازاریابی دیجیتال گزینه ها زیادند ولی نکته اینجاست که باید هدف اصلی تان را مشخص کنید و با توجه به آن بازاریابی دیجیتال انجام دهید. اگر می خواهید ایمیل زدن و تبلیغات در فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی را همراه با هم پیش ببرید، به فکر کمک گرفتن از یک آژانس بازاریابی دیجیتال باشید. البته در شرکت های کوچک این کار بر عهده‌ی یکی از کارمندان خود شرکت است.

اهداف زیاد و متنوعی وجود دارد که شما می توانید بر روی آنها متمرکز شوید. بعضی از مهم ترین آنها شامل آگاهی از برند و رشد فالوورها، تبدیل و ایجاد سرنخ می شود.

آگاهی از برند باید برای شما ارجعیت داشته باشد. تا حالا چندبار به جای اینکه به کسی بگویید چیزی را در اینترنت سرچ کند، گفته اید فلان چیز را گوگل کن؟ این شناخت برند در بالاترین سطح است. وقتی کاربران به جای استفاده از عبارت های عمومی مثل سرچ کردنT نام برند شما را می آورند، شما کار خودتان را کردید. البته تا رسیدن به این جایگاه راه طولانی پیش رو دارید.

جمع کردن فالوور آن طور که به نظر می رسد ساده نیست. مطمئنا شما می توانید از دوستان و فامیل درخواست کنید تا حساب تجاری شما در فیسبوک را لایک کنند و یا اینستاگرام تان را فالوو کنند؛ ولی شما باز هم به کمپین بازاریابی دیجیتال احتیاج دارید. برای اینکار شما می توانید از تبلیغات اینستاگرامی که برای بالا بردن تعداد فالوورهاست استفاده کنید تا مخاطبان خاص شما را هدف قرار دهد و از آن ها بخواهد شما را لایک کنند. علاوه بر این، شما می توانید به مشتریان فعلی تان ایمیل بفرستید و از آن ها بخواهید تا شما را فالوو یا لایک کنند. اگر بتوانید چیزی مثل کد تخفیف یا هدیه رایگان برایشان تهیه کنید، بسیار مناسب خواهد بود.

برای نفوذ در میان مشتریان و ایجاد رغبت در آن ها برای خرید، باید تلاش زیادی انجام دهید. اگر هدف شما از کمپین بازاریابی دیجیتال، تبدیل است، مشتریان‌تان باید تبلیغات شما را ببینند، آن را باز کنند و از شما خرید کنند.

ایجاد سرنخ (Lead Generation) قسمتی از پروسه‌ی تبدیل است. اگر شما بر روی ایجاد سرنخ تمرکز کنید، کاربران شبکه‌های اجتماعی از محصولات شما مطلع می شوند و برای کسب اطلاعات از شما و احتمالا خرید پیش قدم می شوند.

هدف شما هر چه که باشد، برای داشتن یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق باید اقدامات متفاوتی انجام دهید.

  1. بازار هدف خود را مشخص کنید

چه تیپ آدم هایی را می خواهید هدف بگیرید؟ اگر وب سایت خود را دارید و از ابزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات مثل گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید، می توانید گزارشی تهیه کنید و ببینید چه تیپ آدم هایی از شما خرید می کنند. اگر به تازگی کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید، نیاز به کمی تحقیق دارید. رقبایتان را بررسی کنید و ببینید چه مخاطبانی را هدف قرار داده اند؛ ولی نباید همان مخاطبین هدف شما باشند. در واقع شما باید بازار ویژه‌ی خود که آن ها از آن غافل بودند را پیدا کنید.

اول از همه باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید کسب و کار و مشتریان دیگران را هدف قرار بدهید یا نه. شما نمی توانید همه مشتریان را هدف قرار دهید. بازار خاص خود را پیدا کنید. یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق مخاطب خود را به خوبی می شناسد و با خود همراه می کند.

شما می توانید مخاطب کنونی تان را خودتان شناسایی کنید و یا از یک آژانس بازاریابی دیجیتال کمک بگیرید.

  1. پرسونا کمپین بازاریابی دیجیتال خود را تعریف کنید

برای برند خود یک پرسونا مشتری تعریف کنید؛ به طوری که بتوانید با جزئیات آن ها را معرفی کنید، شغلشان چیست، درآمدشان چقدر است، وضعیت تاهل شان به چه شکل است، سن‌شان چقدر است، چه چیزهایی دوست دارند و یا از آن متنفرند و غیره.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
اینفوگرافیک پرسونا مخاطب : ۶ اینفوگرافیک برتر در مورد پرسونا مخاطب

بیایید فرض کنیم که شما می خواهید یک کافی شاپ در محله خودتان راه اندازی کنید. قیمت یک فنجان قهوه در محدوده محل زندگی شما 10000 تومان است و مشتری ایده آل تان درآمد خوبی دارد و مقداری هم می تواند پس انداز کند. بیایید شخصیت مشتریان این کسب و کار را بشناسیم.

کامران 27 سال دارد و به عنوان یک بازاریاب حرفه ای از این راه ماهیانه 5.000.000 تومان درآمد دارد. او محله خود را دوست دارد و به دنبال جایی است که بتواند روزهای که در خانه دورکاری می کند را در آنجا سپری کند. او از تکنولوژی سر رشته دارد و عاشق این است که درباره ی جدیدترین اتفاقات دنیای تکنولوژی بیشتر بداند. او هر جمعه به هایپر می رود و عصرها سگش را برای پیاده روی در پارک محله می گرداند. او آرزو دارد روزی بتواند شرکت خود را داشته باشد. با اینکه او دوست دارد پولش را پس انداز کند ولی معمولا آن را بابت غذا و نوشیدنی خرج می کند.

 

پاراگراف بالا شرح مختصری از مشتری ایده آل یک کافی شاپ را توصیف می کند. موقعی که شخصیت مشتری تان را به تصویر می کشید باید به ویژگی های جمعیت شناسی، ترس ها، اهداف و فعالیت های دنیای دیجیتال آن ها هم توجه کنید. جمع اوری این اطلاعات نیازمند زمان، تمرین و صبوری است.

  1. بودجه کمپین بازاریابی دیجیتال خود را مشخص کنید

هر کمپین بازاریابی دیجیتال بودجه‌ خاص خود را می طلبد. به یاد داشته باشید که تبلیغات دیجیتال به صرفه ترین (نه کم هزینه‌ ترین) تبلیغات هستند!

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
۵ دلیل شکست بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای کوچک و متوسط و راه حل آن

اگر شما از یک شرکت بازاریابی دیجیتال کمک می گیرید باید بودجه ای را برای خدمات آن شرکت و بودجه ی دیگری را برای تبلیغات در نظر بگیرید. می توانید اول از خود بپرسید می خواهید چه مقدار درآمد داشته باشید تا بر اساس آن هدف گذاری معقولی کنید. اگر می خواهید با کمپین تبلیغاتی 10 میلیون تومان در ماه در آمد داشته باشید و قیمت محصولتان هم 100 هزار تومان است، باید از این کمپین 100 فروش داشته باشید. با این مثال می توانید بودجه تان را بر اساس حاشیه سودی که می خواهید به دست بیاورید، تنظیم کنید.

اختصاص بودجه بخش بزرگی از کمپین بازاریابی دیجیتال شما را تشکیل می دهد. اگر نمی دانید چقدر باید بودجه گذاری کنید، با متخصصان شبکه های اجتماعی در این باره صحبت کنید.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
شبکه های اجتماعی : آمارها و فرصت های پیش رو
  1. کانال هایی که می خواهید در کمپین بازاریابی دیجیتال استفاده کنید را انتخاب کنید.

در کمپین بازاریابی دیجیتال خود احتمالا می خواهید از تمام کانال ها استفاده کنید. اگر شرکتتان B2B است نباید دقیقا از همان کانال هایی استفاده کنید که مخصوص شرکت های B2C است.

شما می توانید از شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام، لینکداین و حتی پینترست استفاده کنید. تبلیغات گوگل هم به اندازه تمام این شبکه های اجتماعی مطرح است و می تواند وب سایت شما را در بالای نتایج موتور جست و جو قرار دهد. ایمیل را از برنامه های کمپین بازاریابی دیجیتال تان خارج نکنید. شرکت ها معمولا از ایمیل غافل می شوند در حالیکه این روش یکی از بهترین روش های رشد کسب و کارتان است.

ترکیبی از تبلیغات در شبکه های اجتماعی، ارسال ایمیل، بهینه‌سازی‌ وب سایت با هدف سئو و استفاده از تبلیغات گوگل استراتژی خوبی است در صورتیکه به درستی از آن ها استفاده شود. حتی اگر تمام این استراتژی ها در کنار هم به خوبی کار کنند ولی باز هم ممکن است جایی به مشکل بر بخورید. البته که شما می توانید نحوه ی ساخت یک کمپین بازاریابی دیجیتال را خودتان یاد بگیرید ولی سپردن این وظیفه به متخصصان این امر، کار شما را ساده کند.

  1. درباره ی کلمات کلیدی کمپین بازاریابی دیجیتال خود برای SEO و تبلغات گوگل تحقیق کنید

اگر می خواهید در گوگل تبلیغ کنید یا وب سایتتان را برای سرچ در موتور جست و جوی گوگل بهینه سازی کنید باید کمی درباره‌ی کلمات کلیدی مورد نظر تحقیق کنید. کلمات کلیدی کلماتی هستند که کاربران در موتور جست و جوی گوگل سرچ می کنند تا محصول یا خدمات مدنظرشان را پیدا کنند و یا پاسخ سوالاتشان را بیابند.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
11 گام اساسی برای نتیجه گرفتن از کمپین بازاریابی ديجيتال
– برای بودن و ماندن در صفحه اول گوگل”]

اگر نمی خواهید تبلیغ کنید، مطمئن شوید که سایتتان برای موتورهای جست و جو بهینه سازی شده (SEO) است. سئو تقریبا رایگان است در حالیکه تبلیغات گوگل با پرداخت هزینه صفحه شما را در سرچ گوگل بالا می‌برد.

بهترین روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی این است که خودتان را جای مشتریان بگذارید. با طوفان ذهنی کلماتی که ممکن است مشتریان سرچ کنند را بیابید و آن ها را امتحان کنید! می توانید کلمات کلیدی را در گوگل تایپ کنید و اجازه دهید پیشنهادات گوگل به شما ایده دهد.

شما می توانید از سایت هایی نظیر  KWfinder و Keywordshitter استفاده کنید. این سایت بر اساس آن چیزی که شما در آن تایپ می کنید، سوالاتی که کاربران در موتورهای جستجو می پرسند را به شما نشان می دهد. در تصویر زیر تمام سوالاتی که در گوگل راجع به پرواز سرچ شده است را می بینید.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی، ما از مشتریانمان می خواهیم تا هدفشان را از راه اندازی کمپین بازاریابی دیجیتال بازگو کنند و بگویند که به نظرشان مشتریانشان از چه کلماتی موقع جست و جو استفاده می کنند. ما پس از آن آنچه که رقبا با آن رتبه خود را در گوگل بالا برده اند را با آنچه که رتبه شما را بالا برده مقایسه می کنیم تا ببینیم می توان شما را به مقام اول رساند یا خیر.

بعد از یک تحقیق اولیه، همه ی این کلمات کلیدی را جمع آوری می کنیم تا به صورت ماهانه تعداد دفعاتی که در موتورهای جستجوگر سرچ می شوند و سختی کلمه کلیدی را با هم مقایسه کنیم. علاوه بر این ما بررسی می کنیم تا ببینیم برای هر کلمه کلیدی چه صفحه ای را می توانیم بهینه سازی کنیم و یا حتی در صورت نیاز چه صفحه ای را باید بسازیم. ما معمولا به دنبال کلماتی هستیم که ماهانه بیشترین سرچ و کمترین رقیب را داشته باشند.

در زیر بخشی از پروسه ی انتخاب کلمات کلیدی برای یک شرکت را می بینید. ما تمام کلمات را بررسی می کنیم تا مطمئن شویم کلمه کلیدی مناسبی را از دست نداده باشیم.

پروسه ی PPC کمی متفاوت است؛ چراکه ما به ترتیب هزینه هر بار کلیک کردن بر روی هر کلمه و سپس هر گروه از کلمات کلیدی را با هم مقایسه می کنیم.  با PPC ما برآورد می کنیم که هر کلمه موقعی که یک مشتری بالقوه بر روی ان کلیک می کند چقدر هزینه دارد و علاوه بر این ماهانه چقدر کاربران آن را در موتورهای جستجو سرچ می کنند. هدف این است که CPC شما را پایین نگه داریم و همزمان تا حد امکان کسب و کار شما را به تعداد بیشتری از افراد نشان دهیم.

بعد از اینکه جست و جوی کلمات کلیدی را انجام دادید موقع آن است که سایتتان را بهینه سازی کنید و تبلیغات گوگل را پیاده سازی کنید. سئو را باید خودتان بر روی وب سایت اجرا کنید. شما باید عنوان، توضیحات متا، تگ H1، تصاویر و تگ های alt را به کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید، تغییر دهید. وقتی کمپین های تبلیغات PPC تان را ساختید، از کلمات کلیدی هدفتان استفاده کنید تا تبلیغات تان در بین تبلیغات دیگر در ردیف بالاتر قرار گیرد. اگر می خواهید پول و زمانتان را صرف چیزهایی مثل SEO و PPC کنید، باید درست آن ها را انجام دهید. استخدام یک متخصص کمپین بازاریابی دیجیتال به شما اطمینان می دهد که فلان استراتژی شما را در موقعیتی قرار می دهد که می توانید به اهدافتان برسید.

  1. تبلیغات در پلتفرم های شبکه های اجتماعی

الان که تحقیقات تان تکمیل شده و اهدافتان را تعیین کرده اید، می توانید به سراغ شبکه های اجتماعی بروید. صرف نظر از اینکه در چه شبکه اجتماعی تبلیغ می کنید (فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر)، باید تبلیغ شما هم تعامل با مخاطب را بالا ببرد و هم با مخاطب تان هماهنگی و سنخیت داشته باشد. از آنجایی که دسترسی به قابلیت تبلیغات خود این سرویس ها برای کاربران ایرانی امکان پذیر نیست، باید از تبلیغات در دیگر صفحه‌ها و اکانت‌ها استفاده کنید.

  1. پروفایل های شبکه های اجتماعی‌تان را مدیریت کنید

با اینکه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از کمپین بازاریابی دیجیتال است ولی نباید از مدیریت و نظارت بر اکانت غافل شد. رشد تعداد فالوورها و مدیریت اعتبارتان  reputation management دو تکنیک مدیریتی است که می توان روی آن ها حساب باز کرد. شما باید همیشه بر افزایش طرفدارانتان تمرکز داشته باشید تا بتوانید تعداد مشتریانتان را زیاد کنید. هیچ وقت به مشتریانتان فعلی تان بسنده نکنید.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
۱۰ استراتژی بازاریابی محتوا در اینستاگرام که هر برندی باید به کار بگیرد

برای اینکه کمپین بازاریابی دیجیتال موفقی داشته باشید، مطمئن شوید که اعتبار آنلاین خوبی دارید؛ یعنی شما باید بتوانید با مشتریانتان در شبکه های اجتماعی تعامل کنید و در ضمن به مشتریانی که از دست شما عصبانی اند و برایتان کامنت های منفی می گذارند هم پاسخ دهید. جلب نظر مشتریانی که خاطره بدی از شما در ذهنشان دارند گرچه در نظر اول ترسناک است ولی باعث ایجاد حس اعتماد و ارتباط می شود.

اگر یک مشتری تجربه بدی از شما دارد، می توانید با او وارد مکالمه شوید، ازشان بخواهید تا به شما پیام دهند یا در یک ایمیل از تجربه بدشان به شما بگویند یا با یک کد تخفیف ازشان بخواهید تا دوباره کسب و کار شما را تجربه کنند. به عنوان صاحب کسب و کار بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که نشان دهید دائما نظرات را در شبکه های اجتماعی می خوانید و با مشتریان در ارتباط هستید.

  1. یک استراتژی بازاریابی ایمیلی برای کمپین بازاریابی دیجیتال اتخاذ کنید

بازاریابی ایمیلی را نباید از بازاریابی دیجیتال حذف کرد، بلکه می توان در کنار کمپین های بازاریابی در شبکه های اجتماعی، از آن ها استفاده کرد. شما می توانید از شبکه های اجتماعی برای جمع آوری ایمیل استفاده کنید تا بعدها برای کمپین تان از آن برای داشتن مخاطبان مشابه در فیسبوک استفاده کنید. شما الان لیستی از افراد که انتخاب کرده اند تا اخبار و پیشنهادهای شما را دریافت کنند، در اختیار دارید. در ضمن می توانید از ایمیل برای بالا بردن تعداد فالوورهایتان در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

اگر فکر می کنید وقت فرستادن ایمیل ندارید، حداقل یک اتوماسیون داشته باشید (یا از یک متخصص بازاریابی ایمیلی استفاده کنید تا کار شما را انجام دهد!). اتوماسیون می تواند به کاربران جدید خوش آمد بگوید، به آن ها یادآوری کند که خرید محصولی را که به سبد خریدشان اضافه کرده‌اند تکمیل کنند، خریدهایشان را به روز رسانی کنند و غیره! وقتی ایمیل هایی که می خواهید در اتوماسیون قرار بگیرد مشخص شد، فقط کافی است دکمه استارت را بزنید.

  1. برای کمپین بازاریابی دیجیتال، بازاریابی مجدد انجام دهید

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد ابزاری است که باید در کمپین بازاریابی دیجیتال از آن استفاده کنید تا خریدارانی که احتمالا از دست داده اید را دوباره به دست آورید. اگر کسی از محصولات شما دیدن کرد ولی خرید نکرد، می توانید با تبلیغات در شبکه های اجتماعی یا گوگل یا ارسال ایمیل آن ها را هدف قرار دهید.

بازاریابی مجدد از طریق ایمیل می تواند به این صورت باشد که به افرادی که محصولی را به سبد خرید الکترونیکی شان اضافه می کنند ولی خرید نمی کنند، ایمیل زده شود و آن ها را به خرید مشتاق کنیم. شرکت های بزرگی نظیر آمازون بازاریابی مجدد را علمی کرده اند. این شرکت‌ها در ایمیلی به شما اطلاع می دهند که چه چیزی را به سبد خریدتان اضافه کرده اید و یا اینکه محصولی مشابه آنچه قبلا خریداری کرده اید را به شما پیشنهاد می دهند.

این استراتژی برای به دست آوردن مشتریانی که از دستتان در رفته اند بسیار موثر است.

  1. برای وبلاگ نویسی استراتژی داشته باشید

وبلاگ نویسی هر چند که ممکن است در دیجیتال مارکتینگ کم اهمیت به نظر برسد ولی می تواند بازی را به نفع شما تغییر دهد. وبلاگ نویسی بر سئو تاثیر گذار است، تعامل مشتریان را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا به سؤالات مشتریانتان پاسخ دهید. مهم ترین نکته ای که باید توجه کنید این است که از گذاشتن محتوای نامربوط بپرهیزید. وبلاگ شما لازم نیست 3000 کلمه‌ای باشد ولی خب هر چقدر که کاربران زمان بیشتری را در آنجا سپری کنند رتبه شما در گوگل بالاتر می رود. از آنجا که خواندن متن 300 کلمه ای زمان کمتری می برد، مدت زمانی که کاربر وبلاگ شما را بررسی می کند کم می شود و این برای گوگل به معنای کم اهمیت بودن محتوای سایت است.

با وبلاگ نویسی شما می توانید به سؤالات مشتریان بالقوه تان در رابطه با شرکت یا محصولاتتان پاسخ دهید. صرف نظر از اینکه چه محصولات یا خدماتی را ارائه می دهید، وب سایتتان تا حد زیادی به وبلاگ نویسی وابسته است.

 

یک کمپین بازاریابی دیجیتال عالی طراحی کنید

اگر می خواهید از کمپین بازاریابی دیجیتال خود نتیجه بگیرید، بهتر است از تمام این استراتژی ها استفاده کنید. چرا که همگی آن ها به هم مربوط اند و صرف نظر کردن از یکی از آن ها می تواند هزینه های مالی سنگینی داشته باشد. انجام تمام این کارها وظیفه سنگینی است، مخصوصا اگر شما تجربه کافی نداشته باشید.

برای اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.