انتخاب نام دامنه مناسب برای وبسایت ، یکی از مهمترین تصمیم هایی است که هر کسب و کاری چه اینترنتی و چه غیر اینترنتی باید اتخاذ نماید. در این مطلب به نکاتی که برای انتخاب نام دامنه اهمیت دارند اشاره می کنم.

  1. نامی انتخاب کنید که راحت قابل تایپ کردن باشد.
  2. دامنه های ساده و کوتاه انتخاب کنید
  3. از keyword های اصلی کسب و کار خود در نام دامنه استفاده کنید
  4. اگر کسب و کار محلی دارید ، در نام دامنه از آن ها استفاده کنید. مانند iran ، Tehran ، Esfahan و …
  5. ترجیحا از اعداد و خط تیره در نام دامنه بپرهیزید.
  6. نام دامنه ای انتخاب کنید که جذاب بوده و به راحتی در ذهن بماند.
  7. حتما قبل از ثبت بررسی کنید که نام مورد نظر قبلا توسط کسی در فضای غیر دیجیتال به عناوین مختلف مانند شرکت ، برند یا… ثبت نشده و مالکیت معنوی آن در اختیار کسی نباشد.
  8. از پسوند های مناسب و مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید. مثلا اگر فروشگاه دارید از پسوند .shop یا اگر در حوزه گردشگری کار می کنید ، از پسوند دامنه .tour یا .travel استفاده نمایید.
  9. اگر نام برندتان برایتان اهمیت دارد ، سعی کنید اکثر پسوند های دامنه مهم را برای خود خریداری نمایید.
  10. سریع اقدام کنید ، ممکن است همین الان شخص دیگری نیز به نام مورد نظر شما فکر کند ، پس اگر نام دامنه ای برایتان جذاب بود ، همان موقع آن را ثبت کنید.
  11. نام دامنه ای انتخاب کنید که تلفظ آن راحت باشد.
  12. سعی کنید در نام دامنه، کسب و کار خود را معرفی نمایید. مانند perfectpasta.com
  13. دامنه هایی که ممکن است با غلط املایی نزدیک به دامنه شما باشند خریداری نمایید. یک مثال کلاسیک در این زمینه دامنه tahoo.com بود که به شدت به جای yahoo.com باز می شد.
  14. دامنه ای انتخاب کنید که در شبکه های اجتماعی نیز با همان نام بتوانید پروفایل ایجاد نمایید. برای اینکار می توانید از سرویس هایی مانند namechk.com استفاده نمایید تا متوجه شوید نام دامنه مورد نظر در چه شبکه های اجتماعی ثبت شده است.
  15. در زمان خرید دامنه هایی که قبلا وجود داشته و در حال حاضر برای فروش قرار داده شده اند، بسیار دقت کنید و حتما سابقه دامنه را بررسی نمایید. برای اینکار می توانید نام دامنه را در گوگل به این صورت جست و جو نمایید. به عنوان مثال برای دامنه behnamkeshani.com به این صورت در گوگل جست و جو می کنیم: site:behnamkeshani.com
  16. حتما حتما دامنه خود را از طریق شرکت های معتبر ثبت نمایید تا در آینده برای آنها مشکلی بوجود نیاید.
  17. در بین شرکت های مختلف برای پیدا کردن قیمت مناسب تر تحقیق نمایید. بجز دامنه های عمومی متداول مانند com ، net و… اکثر دامنه ها را در شرکت های مختلف با قیمت های متفاوت می توانید پیدا کنید. به عنوان مثال در لحظه نگارش این متن دامنه .co در وبسایت رادکام با تخفیف ۱۱۹۰۰۰ تومان به فروش می رسد ولی در سایت ایران هاست به مبلغ ۳۳۵۰۰۰ تومان به فروش می رسد.
  18. پس از ثبت دامنه و تنظیم DNS های خود ، حتما دامنه خود را اصطلاحا قفل نمایید. برای اطلاع از نحوه قفل کردن دامنه با شرکتی که دامنه را از آن تهیه کرده اید تماس بگیرید.
  19. همواره دامنه را خودتان خریداری نموده و حتما تنها به نام خودتان ثبت نمایید.
  20. دامین های ir را ترجیحا خودتان و از طریق وبسایت nic.ir خریداری نمایید تا کنترل همه چیز در مورد دامنه در احتیار خودتان قرار گیرد.
  21. قابلیت Domain ID Protection یا Whois Privacy را روی دامنه خود فعال نمایید. البته در مورد این قابلیت اختلاف نظرهایی وجود دارد. به نظر می رسد دامین هایی که این قابلیت روی آنها فعال باشد ، در نتایج جست و جوی گوگل رتبه قابل توجهی کسب نمی کنند و از نظر گوگل کسی که اطلاعات هویتی خود را مخفی می نماید اعتبار کمتری دارد ، ولیکن برخی معتقدند که برای عدم دسترسی افراد و به ویژه هکرها به اطلاعات مالک دامنه ، امنیت دامنه بالاتر خواهد بود. پس اگر سئو برایتان اهمیت بیشتری دارد، این قابلیت را فعال نکنید.
  22. اگر هاست شما قابلیت تمدید خودکار دارد حتما آن را فعال نمایید و حساب کاربری خود را برای تمدید خودکار شارژ کنید.
  23. مراقب قرارگیری کلمات در کنار هم و ایجاد کلمات جدید در نام دامنه خود باشید، به مثال های انگلیسی زیر و مثال ایرانی آن دقت نمایید:
مقاله مرتبط را از دست ندهید:
ترندهای فضای دیجیتال در سال 2019 که هر دیجیتال مارکتری باید بداند

IT Scrap – “www.itscrap.com”

Who Represents – “www.whorepresents.com”

Experts Exchange – “www.expertsexchange.com”

Speed of Art – www.speedofart.com

 

شاید برایتان جالب باشد که در ایران یکی از معروف ترین نمونه های این اشتباه، سایت بانک ملی ایران به آدرس bmi.ir هست که عده ای به طنز و شوخی آن را “بمیر” می خوانند.

 

  1. اگر دامنه تان برایتان اهمیت دارد ، حتما در هنگام ثبت از اطلاعات واقعی استفاده نمایید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از حقوق خود دفاع کنید.
  2. اگر در نام دامنه از مخفف استفاده می کنید ، ترجیحا از حروفی که در زبان فارسی ممکن است اشتباه گرفته شوند مانند حرف C که ممکن است عدد ۳۰ برداشت شود ، استفاده نکنید.
  3. در استفاده از کلماتی که حروف انگلیسی که تلفظشان نزدیک به هم می باشد دقت نمایید. مانند حروف n و m. به نظر بنده یکی از بهترین ترفندها یا به عبارتی زرنگی هایی که در سایت های ایرانی مشاهده نمودم؛ سایت camva.ir است که به دلیل تشابه با سایت canva.com که یکی از ابزارهای مشهور آنلاین ساخت و ویرایش تصویر است ایجاد شده.
  4. به نظر می رسد برای سئو و وبسایت هایی که ورودی آنها عمدتا از ایران است ، دامین .ir بهتر باشد و توصیه می شود از دامین ir استفاده شود.
  5. اگر دامنه سایت شما به طوری است که ممکن است در محاوره بخش هایی از آن به طور واضح تلفظ نشود ، حتما حالت هایی که شنیده می شوند نیز ثبت شود مانند وبسایت تیزلند جناب طالبی که چون ممکن است در کلمه tizland در محاوره ، حرف d اخر شنیده نشود ، tizlan هم ثبت شده است.
  6. اگر چند حرف آخر دامنه انتخابیتان در پسوند های جدید دامنه وجود دارد ، آنها را نیز ثبت نمایید، مانند: land برای tizland یا وبسایتی با نام دامنه safir که می تواند saf.ir نیز باشد. (البته که این مورد وجود ندارد)

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • با سلام و تشکر بابت این مقاله
    دوستان برای انتخاب نام دامنه میتونن از سرویس بسیار مفید و کاربردی “اسم یار” استفاده کنند که یک سرویس آنلاین ایرانی است و دیتابیس کاملی از اسامی زیبا و مناسب برای نام دامنه داره.
    آدرس سایت : https://www.esmyar.ir

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.