اگر عمر بلاگ نویسی به سر آمده باشد، شما قطعاً متوجه این موضوع خواهید شد.

چندین سال پیش، زمان پایان عمر بلاگ نویسی پیش بینی شده بود؛ اما در پی تکامل تاکتیک های بازاریابی و افزایش توقع و انتظار مشتریان از محتواهای آنلاین، بیش از پیش بر ارزش و اهمیت این پلتفرم افزوده شد.

تا زمانی که مردم به دنبال پاسخ برای پرسش های پیچیده ی خود میگردند، بلاگ ها همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد.

به این پرسش ها خوب فکر کنید: زمانی که به دنبال یک پاسخ فوری برای یک پرسش هستید، آیا به سراغ کتاب های خاک گرفته ی دایره المعارف بریتانیکا میروید؟ با شماره ی 411 تماس میگیرید؟ یا پرسش خود را روی یک قطعه پوست گوساله ی کرم خورده مینویسید و آن را با کبوتر نامه رسان به مخاطبتان میرسانید؟

یا شاید به سراغ موتورهای جستجو می روید؟!

اگر شما هم در زمره‌ی اکثریت مردم قرار بگیرید، به منظور یافتن پاسخ های فوری برای پرسش های خود به سراغ موتور جستجوی گوگل میروید. در حقیقت، این سایت روزانه بیش از 3.5 میلیارد درخواست جستجو دریافت میکند؛ به عبارتی بیش از 40.000 درخواست جستجو در ثانیه!

زمانی که از سایت گوگل سؤال میپرسید، یکی از سه اتفاق زیر روی میدهد:

  1. صفحه ی نتایج موتور جستجو، مستقیماً به پرسش شما پاسخ میدهد.
  2. موتور جستجو، چندهزار صفحه ی وب را که احتمالاً پاسخ شما در آنها وجود دارد، به شما نمایش میدهد.
  3. با خطا روبرو میشوید.

زمانیکه پاسخ پرسش خود را در فضای آنلاین جستجو میکنید، احتمال دارد که پاسخ شما در یک صفحه ی وب نفهته باشد. متون و مطالب مندرج در بلاگ های باکیفیت، پاسخ پرسش های شما را درباره ی موضوعات و سوژه های تخصصی خود میدهند.

حال، چنین نتیجه گرفتیم که بلاگ ها هنوز زنده اند! اما هنوز کارکرد و کارایی دارند؟

با فرض بر اینکه همین الآن در حال خواندن یک بلاگ باشید، باید صراحتاً نتیجه بگیریم که بلاگ ها هنوز هم کارایی دارند. مطمئناً، شما برای یادگیری دستورالعمل رانندگی به یک بلاگ مراجعه نمیکنید؛ اما زمانیکه به دنبال دستور تهیه‌ی یک غذا، اطلاعات مربوط به یک کسب و کار یا یک برنامه برای سفر خود میگردید، بلاگ ها به عنوان منابع اصلی اطلاعات پیش روی شما خواهند بود.

اگر مالک یک شرکت یا یک بازاریاب هستید، بلاگ‌ها کاربردهای بسیار جدی تر و مهم تری برای شما خواهند داشت. بلاگ ها، بهینه سازی موتور جستجوی درون سایت را ارتقا میدهند؛ بر اعتبار مطالب و محتویات می افزایند؛ و در جذب مخاطب نیز کارآمد هستند.

 هدف از ساخت و مدیریت یک بلاگ چیست؟

بلاگ نویسی، به عنوان یک پلتفرم، هنوز عمرش به پایان نرسیده است؛ اما ارزش و اهمیت پست های بلاگ ها، روز به روز کمتر و کمتر میشود.  اکثر بلاگ ها به نوجوان هایی تعلق دارند که به دنبال یک فضای دیجیتال برای تخلیه ی هیجان ها و احساسات متلاطم و ناپایدار خود میگردند. دیگر بلاگ های مطرود یا رو به انحطاط نیز به کسب و کارهایی تعلق دارند که به اشتباه تصور کرده اند که مشتریانشان برای خواندن تبلیغات طولانی، فضای مجازی را جستجو میکنند.

به عبارت دیگر، بلاگ های بی فایده و بی کیفیت محکوم به نابودی هستند؛ و بلاگ های ارزشمند و خوش ساخت به حیات خود ادامه خواهند داد.

بلاگ های مرتبط با کسب و کار، زمانی کارایی خود را از دست میدهند که دیگر قادر به جذب مخاطب و خواننده نباشند. مدیران بلاگ های ناموفق، یک اصل و حقیقت مهم را همیشه فراموش میکنند: هیچکس برای خواندن تبلیغات، محیط آنلاین را جستجو نمیکند. خوانندگان و مخاطبان وبلاگ ها، تبلیغات را به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر از زندگی پذیرفته اند؛ اما هیچکس حقیقتاً مایل و مشتاق به تماشا یا خواندن تبلیغات یک شرکت نیست. اگر یک وبلاگ صرفاً به تبلیغات طولانی و تعریف و تمجید از یک برند اختصاص داشته باشد، قطعاً مخاطب آن را نادیده میگیرد و به سراغ یک بلاگ دیگر می رود.

مخاطبان و خوانندگان فضای مجازی، به جهت یادگیری به سراغ یک بلاگ میروند. آن ها به دنبال کسب دانش هستند و طبیعتاً، توقع دارند که پاسخ پرسش های خود را از بلاگ ها پیدا کنند.

اگر یک بلاگ، پیش از طرح هرگونه درخواست (تبلیغاتی) از خواننده، پاسخ پرسش او را در اختیارش قرار دهد، قطعاً تبدیل به یک بلاگ موفق خواهد شد. حتی اگر مخاطب یا خواننده ی بلاگ، درخواست تبلیغاتی بلاگ را نپذیرد، آن بلاگ پیشنهادات بهتری از برند را پیش روی مخاطب قرار خواهد داد. در طول زمان، خواننده هایی که از محتواهای بلاگ یک برند استفاده ی مؤثر کرده اند، برای چندمین بار به بلاگ مذبور باز خواهند گشت. مخاطبان و خوانندگان بلاگ، به زمان کافی برای کسب آشنایی با یک برند احتیاج دارند و پس از آنکه با برند آشنا شدند، تبدیل به یک مشتری یا خریدار میشوند.

به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید شما قصد دارید طریق آموزش فرمان “بنشین” به سگ را یاد بگیرید. شما عبارت “روش آموزش سگ” را در گوگل جستجو میکنید و آن سایت نیز یک میلیون نتیجه به شما نشان میدهد. شما نخستین صفحه ی پیشنهادی را باز میکنید. در آن سایت، دستورالعمل گام به گام آموزش “نشستن” به سگ ارائه شده است و همچنین چند نکته ی مهم برای صاحبان سگ های فرمان ناپذیر و شیطون در آن سایت درج شده است. در انتهای این مطلب، یک تبلیغ برای خرید قلاده ی آموزشی سگ درج شده است. شما زمانی به این لینک تبلیغاتی میرسید که از قبل، اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کرده اید. شما میتوانید سایت را به کل ببندید؛ یا روی لینک کلیک کنید و اطلاعات بیشتری درباره ی قلاده ی آموزشی سگ بخوانید.

اما اگر به محض ورود به سایت، با تبلیغ قلاده‌ی آموزشی سگ مواجه میشدید، احتمالاً به سرعت آن سایت را ترک میکردید. به همین دلیل، یکی از قوانین اساسی و مهم در بلاگ نویسی، آن است که مخاطب و نیاز او را در اولویت قرار دهید.

5 مورد از جرایم بلاگ نویسی که شما را به دردسر می اندازند

زندان بازاریابی محتوا

دوران غرب وحشی در دنیای سئو و بازاریابی محتوا، که طی آن تاکتیک های غلط بک لینک، سیل عظیم کلیدواژه ها و مزرعه های تولید محتوا بر این دنیا حکومت میکردند، مدت هاست که به پایان رسیده است. شرکت گوگل، طی سالیان متمادی توانست بزرگترین متخلفان را از پای درآورد؛ اما هنوز تعدادی متخلف سطح پایین در عرصه ی بازاریابی محتوا وجود دارند که مثل سایه، خود را پنهان کرده اند و مشخصاً حوزه ی بلاگ نویسی را نشانه گرفته اند.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
تولید کنندگان محتوا چطور درآمدزایی می کنند؟ [۲۰۱۷]

آیا نیت شما این است که از قوانین سئوی گوگل پیروی کنید؟

پس پنج جرم بلاگ نویسی زیر را با دقت بخوانید و از آنها اجتناب کنید:

  1. تعریف و تمجید اغراق آمیز از کسب و کار خود!

مخاطبان و خوانندگان بلاگ ها، به دنبال کسب اطلاعات برای رفع مشکل خود و دستیابی به اهداف و مقاصد کسب و کارانه ی شخصی‌شان میباشند. شما باید درباره ی مسائل و سوژه هایی که مورد علاقه و نظر مخاطبان‌تان هستند، صحبت کنید؛ و تعریف از شرکت را به زمان و مکان دیگری موکول نمایید.

  1. نگارش و تألیف مطالب برای مخاطبان اشتباه!

اگر سوژه ها و موضوعات مطالب شما ارتباطی با امور روزمره ی مخاطب نداشته باشند، اصلاً مورد توجه قرار نمیگیرند. به خودتان لطف کنید و ویژگی ها و مشخصات مخاطبان هدفتان را تعیین نمایید؛ تا متوجه شوید که دقیقاً برای چه کسانی باید مطلب بنویسید و منتظر کنید.

  1. عدم به روز رسانی مطالب و محتواها!

بلاگ ها نیز همانند حوزه ی تصویرسازی کامپیوتری به اواسط دهه ی 90 از عمر خود رسیده اند. محتواهای قبلی را هر از چند گاهی به روز رسانی کنید و مطالب جدید درباره ی صنعت تخصصی‌تان به آنها بیافزایید؛ شما باید کسب رتبه ی بالا در رنکینگ صفحات جستجو را نیز مد نظر داشته باشید.

  1. انتشار مطالب و محتواهای خسته کننده!

اگر بلاگ شما تبدیل به یک مکان بی هیجان و خسته کننده شده است، باید مطمئن باشید که هیچکس آنقدر در صفحه ی شما نمی ماند که روی لینک های تبلیغاتی کلیک کند یا به صفحات دیگر برود. بلاگ خود را تبدیل به یک فضای جالب، سرگرم کننده و مفید کنید؛ شما باید مطمئن باشید که مخاطب، حتماً مطالب شما را میخواند.

  1. نگهداری بلاگ در خلاء!

بهترین بلاگ ها، اگر به درستی تبلیغ نشوند، هیچ کارایی و سودی نخواهند داشت. جستجوی ارگانیک، بهترین و مطلوب ترین گزینه برای جستجو است؛ اما شما هم باید دست به کار شوید و جدیدترین مطالب و محتواهای خود را در کانال های شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا مخاطبان و بازدیدکنندگان بیشتری را به بلاگ یا سایت‌تان جذب کنید.

بلاگ های خود را تبدیل به فضایی جالب، مفید، به روز، تشریک پذیر و متمرکز بر موضوعات تخصصی کنید؛ تا از زندان های بازاریابی محتوا دور بمانید.

اگر بلاگ خود را به مثابه یک پلتفرم تبلیغاتی تلقی کنید، این بدان معناست که اصلاً لحظه ای به مخاطبان یا مشتریان خود فکر نکرده اید! شما فقط آخرین هدف و مقصود را لحاظ کرده اید. یک بلاگ، در وهله ی نخست باید یک منبع اطلاعاتی و پس از آن، باید یک کانال بازاریابی باشد. پیش از آنکه درخواست های تبلیغاتی خود را به مخاطب مطرح کنید، اطلاعات موردنیازشان را در اختیار ایشان قرار دهید. گاهی از اوقات، آنها صرفاً به دنبال یک تصویر از یک سگ هستند.

نقش بلاگ نویسی در پشتیبانی از استراتژی بازاریابی چیست؟

برای آنکه یک بلاگ بتواند مؤثر و کارآمد باشد، باید با دیگر بخش های استراتژی بازاریابی ادغام و تلفیق گردد. هرچه پیام برند شما منسجم تر و خوش ساخت تر باشد، واکنش مخاطب به آن پیام منطقی تر و ایده آل تر خواهد بود. اگر پیام هایی که در کانال های اجتماعی به اشتراک میگذارید، یکدست و یکسان نباشند، در بهترین حالت مخاطب تصور میکند که برند شما، ثبات نظر و عقیده ندارد؛ و در بدترین حالت، شما متهم به دورویی و ریاکاری میشوید.

در استراتژی های ارتباطی منسجم و مؤثر، یک دیدگاه کلی برای تمام کانال های بازاریابی درنظر گرفته میشود و سبک نگارش، لحن و تصویر تمام پیام ها در تمام کانال ها، یکدست و یکسان انتخاب میگردد. روی هم رفته، هر قطعه از محتوای تولیدشده باید از کلیت برند پشتیبانی نماید. در ادامه، راهکارهایی برای پشتیبانی از برند از طریق استراتژی بازاریابی معرفی میکنیم.

  1. کمپین های ایمیل

فرض کنید که اخیراً یک مطلب مهم و ارزشمند در بلاگ خود منتشر کرده اید. شما پیشتر تحقیقات لازم را به انجام رسانده اید، پیام برند خود را تعریف کرده اید، منابع مورد استناد برای نگارش آن مطلب را ذکر کرده اید و یک تصویر عالی هم برای درج در کنار پست‌تان پیدا کرده اید. در عین حال که منتظر مخاطب می مانید تا بلاگ شما را کشف و مطالعه باید، باید کارهای دیگری نیز انجام دهید تا مشتریان وفادارتان را نیز از آن پست مطلع سازید.

یک ایمیل کوتاه که حاوی خلاصه ای از سوژه ی مطلب و لینک آن در وبسایت باشد، بهترین راه برای تشریک آن مطلب با مشتریان قدیمی است. شما مطمئن هستید که توجه ایشان، پیشتر به برند شما جلب شده است؛ بنابراین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را از مطلب جدید خود آگاه سازید.

  1. کانال های اجتماعی

امروزه، همه در فضای مجازی یک پروفایل یا حساب کاربری دارند. و هر شخص، داستان و سبک خاص خود را در آن فضا ساخته است. ما مثل پروانه های اجتماعی در دنیای دیجیتال، دوست نداریم صرفاً خواننده یا مصرف کننده باشیم؛ بلکه مایل هستیم درباره‌ی سوژه‌ها و موضوعات مختلف با دیگران بحث و تبادل نظر کنیم. کانال های شبکه‌های اجتماعی، نه تنها امکان دستیابی به مخاطب جدید را برای بازاریاب ها فراهم می آورند، بلکه یک جامعه یا گروه کوچک را نیز تشکیل میدهند. یک بلاگ، همانند یک خبرنامه ی اجتماعی میتواند به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی درباره ی موضوعات و سوژه های داغ به دیگران عمل کند.

  1. سئو

شما مایل هستید که مخاطب، وبسایت شما را در محیط مجازی پیدا کند؛ اما آیا ایشان هم مایل به پیدا کردن وبسایت شما هستند؟ اگر مطالب خود را با هدف رفع نیازهای مخاطب و پاسخگویی به مشکلات و پرسش های ایشان بنویسید، مطمئن خواهید بود که مطالب شما برای ایشان راهگشا هستند! شما میتوانید در مطالب خود از کلیدواژه های خاص و پرطرفدار استفاده کنید تا مطمئن شوید که زبان سایت شما با زبان موردنظر مخاطب یکسان و مشابه است و میتواند به پرسش های ایشان پاسخ بدهد. این نکات، از مؤلفه های بنیادین و پایه‌ی سئو هستند. پاسخ مخاطب را به زبان خودش بدهید؛ تا ایشان تبدیل به دنبال کننده ها یا فالوئرهای پروپاقرص شما شوند. رعایت این نکات در طولانی مدت میتواند اعتبار دامنه ی شما را ارتقا داده و برند شما را تبدیل به یک پیشتاز مورداطمینان و پرطرفدار سازد.

آیا بلاگ نویسی مرده است

آیا ساخت یک بلاگ در سال 2018 سودی دارد؟

هر بنگاه کسب و کاری که در فضای آنلاین اقدام به بازاریابی میکند، به یک بلاگ نیاز دارد. بلاگ ها، ترافیک را به صفحات اصلی وبسایت شما هدایت میکنند؛ بر اعتبار و نفوذ شما می افزایند؛ آگاهی دیگران درباره‌ی برند شما را افزایش میدهند؛ در جذب مخاطب مؤثر هستند؛ و از استراتژی بازاریابی‌تان نیز حمایت و پشتیبانی میکنند.

مقاله مرتبط را از دست ندهید:
گردآوری محتوا در سال 2019: کی؟ چرا؟ و چگونه؟

اگر پیش از این برای خود یک بلاگ ساخته اید، به آن سری بزنید و پست های قدیمی‌تان را بازبینی کنید تا از کارکرد آن پست ها در پاسخگویی به نیاز مشتری و برآوردن درخواست های ایشان مطمئن شوید. اگر تا کنون برای برند خود بلاگ نساخته اید، اکنون زمان آن رسیده که دست به کار شوید.

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • جالب بود، از نظر من وبلاگ نویسی نمرده است و همین که من این مطلب رو خواندم یعنی وبلاگ نویسی نمرده است.
    به همین روند مطالب وبسایت ادامه دهید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.