X

بازاریابی اینستاگرام : جامع ترین آموزش اینستاگرام مارکتینگ

در کل جهان، بیش از 800 میلیون نفر عضو اینستاگرام هستند؛ که بیش از 500 میلیون نفر آنها هر روزه از این شبکه ی اجتماعی استفاده میکنند و روزانه بیشتر از 250 میلیون قطعه محتوا در آن به اشتراک میگذارند.

این ارقام و اعداد، حقیقتاً بزرگ و قابل توجه هستند. صرف نظر از اینکه چه کسانی مخاطب شما هستند و سن، جنسیت یا شغل آنها چیست، شما از طریق اینستاگرام میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. حال یک پرسش مطرح میشود …

چطور باید کسب و کار خود را در اینستاگرام بازاریابی کنید؟

چطور باید از میلیون ها تصویر، ویدئو و داستانی که روزانه در اینستاگرام به اشتراک گذاشته میشوند، خودتان را متمایز کنید و متفاوت به نظر برسید؟ عکاس های غیرحرفه ای و آماتور، چطور میتوانند محتواهای زیبا و جالب توجه در اینستاگرام به اشتراک بگذارند؟

در این مطلب، به شما کمک میکنیم تا پاسخ این پرسش ها را پیدا کنید.

قبل از هرچیز: چرا باید از اینستاگرام در کسب و کار استفاده کنیم؟

اینستاگرام، روزانه میزبان بیش از 300 میلیون کاربر فعال است؛ و پتانسیل قابل ملاحظه ای برای بازاریاب ها دارد. اما پتانسیل اینستاگرام، بیش از آنکه به این ارقام و اعداد وابسته باشد، به رفتار کاربران بستگی دارد.

  • کاربران اینستاگرام، مایل به برقراری ارتباط و همکاری با برندها هستند.

نتایج حاصل از تحقیقات اخیر نشان میدهند که شبکه های اجتماعی، امتیازها و منافع ویژه ای برای برندها به همراه دارند:

1) در اینستاگرام، برندها با 4 درصد از فالوئرها یا دنبال کننده های خود در ارتباط هستند. در شبکه های اجتماعی دیگر مثل فیسبوک و توییتر، نرخ ارتباط میان کاربر و فالوئرها کمتر از 0.1 درصد است (منبع: Forrester).

2) هفتاد درصد از کاربران اینستاگرام اعلام کرده اند که در این پلتفرم ، یک برند خاص را جستجو کرده اند (منبع: Iconosquare).

3) شصت و دو درصد از کاربران اینستاگرام، یک برند را در آن شبکه دنبال میکنند (منبع: Iconosquare).

4) تنها سی و شش درصد از بازاریاب ها از اینستاگرام استفاده میکنند؛ حدود 93 درصد از آنها در فیسبوک هستند (منبع: Selfstartr).

شواهد حاکی از آنند که شبکه های اجتماعی، بر تصمیم گیری افراد درباره ی خرید اثر میگذارند. و اگر شما بتوانید محتواها و مطالب مناسب و مؤثری در آن رسانه ها به اشتراک بگذارید، مشتریان شما قطعاً به شما و برندتان جذب خواهند شد و بدون آنکه شما زحمت چندانی برای بازاریابی یا سخنرانی تبلیغاتی بکشید، از شما خرید خواهند کرد. و این، آرزوی تمام بازاریاب هاست!

هنوز هم درباره ی پتانسیل رسانه های اجتماعی برای بازاریابی و جذب مخاطب شک دارید؟ نگاهی به نظر و عقیده ی بازاریاب ها درباره ی این پلتفرم ها بیاندازید.

دیجیتال مارکترها درباره ی اینستاگرام چه میگویند؟

آمار و ارقامی که در بالا ذکر کردیم، بسیار جالب توجه و تکان دهنده هستند؛ اما نظر بازاریاب های دیجیتال یا دیجیتال مارکترها درباره ی اینستاگرام چیست؟ منظور از بازاریاب اینستاگرام، فردی است که از اینستاگرام در جهت دستیابی به مقاصد کسب و کارانه استفاده میکند.

در ادامه نظر بازاریاب های برندهایی مثل Birchbox و Ben & Jerry را درباره ی اینستاگرام میخوانید:

  • Mike Hayes، مدیر بازاریابی دیجیتال در شرکت بن اند جری: از زمانی که اینستاگرام شروع به کار کرد، به عنوان یک پلتفرم عالی و فوق العاده برای برقراری ارتباط میان برند و طرفداران و همچنین اشتراک داستان ها (استوری ها)ی تصویری با مخاطبان مورد استفاده بوده است.
  • Jessica Lauria، مدیر ارتباطات برند چوبانی[5]: اینستاگرام یک پلتفرم عالی و کارآمد برای برند چوبانی بوده است. این پلتفرم به ما امکان داد تا به مخاطبانمان نشان دهیم که مشتری ها چطور از محصولات این برند استفاده میکنند؛ بعلاوه، اینستاگرام یک راه تازه برای معرفی مزه ها به ما نشان داد.
  • Rachel Jo Silver، مدیر- استراتژی محتوا و بازاریابی اجتماعی در برند برچ باکس: اینستاگرام، یک پلتفرم عالی و کارآمد برای افزایش ارتباط و مشارکت مشتریان کنونی با برند ما بوده است.

فرمول کسب موفقیت در اینستاگرام

موفقیت بنگاه های کسب و کار در اینستاگرام، صرفاً به انتشار چند تصویر زیبا و خوش آب و رنگ وابسته نیست. شما باید به چند ابزار دیگر نیز دسترسی داشته باشید:

  • استراتژی و چشم انداز مشخص
  • نظم و ثبات برای انتشار مطالب
  • آشنایی با مخاطب
  • طراحی ثابت و یک دست

اگر تمام این مؤلفه ها را در کنار هم به کار ببرید، اینستاگرام میتواند نتایج و بازده های فوق العاده ای برای برندتان همراه داشته باشد.

Madewell، یک نمونه و مثال عالی از بازاریابی خلاقانه در اینستاگرام است. این برند مُد تعداد زیادی مخاطب فعال در اینستاگرام دارد (بیش از 700.000 فالوئر و 7000 الی 10.000 لایک برای هر پست). پلتفرم اینستاگرام، یک کانال بازاریابی کلیدی و کارآمد برای این برند بوده است و آن را روزانه با هزاران مخاطب و مشتری احتمالی در ارتباط قرار میدهد.

اما میدول و دیگر برندهای مشابه، چطور در اینستاگرام به این درجه رسیده و از دیگران متمایز شده اند؟ در این مطلب، ما به شما یاد میدهیم که استراتژی بازاریابی منحصر به خود را در اینستاگرام پیاده سازی کنید. این استراتژی باید برمبنای رویکردها و بازده های موردنظر شما طراحی شده باشد.

چگونه یک استراتژی بازاریابی در اینستاگرام تدوین کنیم؟

علت حضور شما در اینستاگرام چیست؟ یک یا دو هدف اصلی برای خود انتخاب کنید.

تفاوتی نمیکند که به تازگی وارد اینستاگرام شده اید و در حال کسب آمادگی برای به اشتراک گذاری اولین پست هستید؛ یا اینکه پیشتر در آن پلتفرم، یک حساب کاربری ساخته اید و حال به دنبال توسعه ی برند و کسب و کارتان در آن محیط میباشید. در هر صورت، شما باید اهداف و مقاصدتان را همیشه در ذهن و یاد داشته باشید.

تعریف و تنظیم اهداف، شما را در تعریف و تدوین استراتژی بازاریابی در اینستاگرام کمک میکند؛ و شما میتوانید مطالب و محتواهایی بسازید که شما را در دستیابی به هدف هایتان پشتیبانی نمایند.

برخی از اهداف برندها، تیم ها و افراد از حضور در اینستاگرام به شرح زیر است:

  1. به نمایش گذاشتن خدمات و محصولات
  2. ایجاد یک اجتماع یا Community
  3. افزایش آگاهی از برند
  4. معرفی فرهنگ و ارزش های شرکت
  5. نمایش تبلیغات به مشتریان بالقوه
  6. افزایش وفاداری مشتریان
  7. به اشتراک گذاری اخبار و بروزرسانی های شرکت

شما نیز باید از میان فهرست بالا یا از میان اهداف شخصی‌تان، یک یا دو مورد را به عنوان هدف اصلی یا غایی انتخاب کنید. برای انتخاب مناسب ترین هدف برای خود، باید به پرسش های زیر پاسخ دهید:

  1. چرا از اینستاگرام استفاده میکنید؟
  2. اینستاگرام چطور میتواند شما را در دستیابی به اهداف بازاریابی‌تان کمک کند؟
  3. چه میزان زمان یا بودجه به اینستاگرام اختصاص میدهید؟
  4. به نظر شما، تفاوت اینستاگرام با سایر پلتفرم ها چیست و چه امتیازهای ویژه ای در اختیار شما قرار میدهد؟

 

به عنوان مثال شرکت Buffer، دو هدف اصلی را در استراتژی بازاریابی در اینستاگرام تعریف کرده است.

هدف نخست، تأسیس و پرورش یک گروه یا انجمن (community) از کاربران و حامیان شرکت بافر است. این شرکت برای حصول اطمینان از کسب آن هدف، یک گروه از مخاطبان هدف برای خود تعریف کرده است و درصدد است که بطور هفتگی، چهار الی شش عضو را به این گروه بیافزاید. اگر این شرکت، در هر سال 52 هفته را وقف این کار کند، بین 208 تا 312 نفر در سال جذب خواهند شد.

هدف دوم در استراتژی بازاریابی اینستاگرام این شرکت، افزایش مشارکت مخاطب در هر کدام از پست های صفحه ی اینستاگرام است.

در حال حاضر، نرخ مشارکت مخاطب (مشارکت مخاطب در هر پست تقسیم بر تعداد فالوئرها) در پست های این شرکت در اینستاگرام برابر 1.75 درصد است؛ که نسبت به استاندارد صنعت، اندکی بالاتر میباشد. این شرکت، تمرکز خود را بر انتشار باکیفیت ترین مطالب و پست ها در اینستاگرام معطوف کرده است تا بتواند نرخ مشارکت را بیش از این افزایش دهد.

کدام یک از اعضای گروه مخاطبان شما در اینستاگرام حضور دارند؟ مشخصات جمعیت شناختی ایشان را جستجو کنید.

بازاریابی، بر اصل انتقال پیام مناسب به مخاطب مناسب در زمان مناسب استوار است.

و کسب شناخت درباره ی ویژگی های دموگرافیک یا جمعیت شناختی یک پلتفرم ، یک اصل ضروری و بسیار مهم در روال دستیابی به مخاطب هدف به شمار می آید.

Pew Research، اخیراً جزئیاتی از مشخصات دموگرافیک اینستاگرام منتشر کرده است و من مایلم که برخی از کلیدی ترین یافته های این مؤسسه را اینجا با شما به اشتراک بگذارم.

سن و جنسیت کاربران اینترنتی در اینستاگرام

تقریباً نصف کاربران بزرگسال در اینترنت، که بین 18 الی 29 سال سن دارند (53 درصد)، از اینستاگرام استفاده میکنند. در ادامه، جزئیات کامل گروه های سنی در اینستاگرام معرفی شده است:

  • 53 درصد از افراد 18 الی 29 ساله از اینستاگرام استفاده میکنند.
  • 25 درصد از افراد 30 الی 49 ساله از اینستاگرام استفاده میکنند.
  • 11 درصد از افراد 50 الی 64 ساله از اینستاگرام استفاده میکنند.
  • 6 درصد از افراد بیش از 65 سال از اینستاگرام استفاده میکنند.

علاوه بر این، بیشتر کاربران اینستاگرام را خانم ها تشکیل داده اند.

  • 29 درصد از خانم های فعال در فضای آنلاین، از اینستاگرام استفاده میکنند.
  • 22 درصد از آقایان فعال در فضای آنلاین از اینستاگرام استفاده میکنند.

موقعیت مکانی کاربران اینستاگرام

  • 28 درصد از کاربران اینستاگرام در نواحی شهری زندگی میکنند.
  • 26 درصد از کاربران اینستاگرام در حومه ی شهر زندگی میکنند.
  • 19 درصد از کاربران اینستاگرام در روستاها زندگی میکنند.

ویژگی های تحصیلاتی کاربران اینستاگرام

  • 31 درصد از کاربران اینستاگرام، تجربه ی تحصیلات دانشگاهی را دارند.
  • 24 درصد از کاربران اینستاگرام، فارغ التحصیل دانشگاه هستند.
  • 23 درصد از کاربران اینستاگرام، فارغ التحصیل دبیرستان یا کمتر هستند.

ویژگی های درآمدی کاربران اینستاگرام

  • 28 درصد از بزرگسالان در اینستاگرام کمتر از 30.000 دلار درآمد دارند.
  • 26 درصد از بزرگسالان در اینستاگرام بیش از 75.000 دلار درآمد دارند.
  • 26 درصد از بزرگسالان در اینستاگرام بین 50.000 تا 74.999 دلار درآمد دارند.
  • 23 درصد از بزرگسالان در اینستاگرام بین 30.000 تا 49.999 دلار درآمد دارند.

حال که برای خود هدف تعیین کرده اید و مخاطبان هدف خود را در اینستاگرام شناسایی نموده اید، باید در فضای اینستاگرام حضور یابید و وجهه ی برندتان را در آن محیط ارتقا دهید.

چطور صفحه پروفایل را بهینه سازی کنیم؟

چند نکته ی کلیدی برای دریافت بالاترین بازده از تصویر پروفایل، بیوگرافی و لینک ها

در این بخش، توضیحاتی درباره ی چگونگی استفاده از اینستاگرام و طراحی پروفایل ارائه میکنیم.

پروفایل اینستاگرام شما، همان صفحه ی اصلی شما در پلتفرم اینستاگرام است. در این صفحه، شما فضایی برای به اشتراک گذاری اندکی اطلاعات درباره ی کسب و کارتان در اختیار دارید و با استفاده از آن میتوانید ترافیک را به وبسایت خود هدایت کنید. در این بخش، طریق بیشینه سازی بازده پروفایل اینستاگرام و کسب بیشترین بازده از آن را به شما یاد میدهیم.

بیوگرافی یا توصیف خودتان

توصیف ویژگی ها و رزومه ی صاحب برند، امری کاملاً شخصی است؛ آنچه در این قسمت به اشتراک میگذارید، باید نماینده ی کسب و کارتان باشد و به فالوئرها یا دنبال کننده ها نشان دهد که شما در نقش یک شرکت یا برند، چه فعالیت هایی انجام میدهید. اکثر بنگاه های کسب و کار، اطلاعات زیر را در بیوگرافی درج میکنند:

  • شعار یا تگ لاین برند (مثل برند نایک: “فقط انجامش بده!” یا “Just Do It”).
  • یک طرح کلی از مشخصات فردی و فعالیت های برند
  • برخی از برندهای بزرگ نیز هشتگ برند را در بیوگرافی خود درج میکنند (مثل نایک بسکتبال).

در ادامه چند مثال این چنین را مشاهده میکنید:

تصویر پروفایل

تصویر پروفایل، یکی از مهم ترین اجزای پروفایل اینستاگرام است و بهترین راه برای نمایش و معرفی برندینگ در آن پلتفرم به شمار می آید. گاهی از اوقات، مخاطب یکی از پست های شما را مشاهده و روی پروفایل‌تان کلیک میکند؛ در این شرایط، اگر برند شما برای مخاطب قابل تشخیص باشد، امتیازهای قابل ملاحظه ای در انتظارتان خواهد بود. برندها از یکی از سه گزینه ی زیر میتوانند برای عکس پروفایل استفاده کنند:

  • لوگو
  • لوگومارک (لوگو منها یا بعلاوه ی کلمات دیگر)
  • نماد

شرکت بافر، از یک لوگومارک ساده برروی یک پس زمینه ی سفید در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی استفاده کرده است.

لینک

برخلاف بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر، اینستاگرام به شما امکان نمیدهد که برای تمام پست های خود لینک اضافه کنید. در عوض، شما تنها یک لینک دریافت میکنید و آن، لینک پروفایل شماست.

اکثر برندهای کسب و کار، از این لینک برای افزایش ترافیک در صفحه ی اصلی خود استفاده میکنند و این لینک میتواند یک راهکار و ابزار مهم برای انتقال ترافیک از اینستاگرام به صفحات اصلی یا قطعات محتوایی خاص باشد.

Gary Vaynerchuk، از این راهکار برای ارتقای کیفیت صفحه‌ی اصلی خود در اینستاگرام استفاده میکند. هرزمان که او یک مطلب جدید در فضای آنلاین منتشر میکند، یک تصویر یا ویدئو از آن را در اینستاگرام به اشتراک میگذارد و لینک مندرج در بیوگرافی را بروز رسانی میکند؛ یعنی لینک آن مطلب جدید را درج میکند.

تدوین استراتژی محتوا برای اینستاگرام

روش ساخت ستون محتوایی برای انواع محتواهای به اشتراک گذاری شده در اینستاگرام

محتوا، قلب اینستاگرام است. نود و پنج میلیون عکس و ویدئویی که هرروز در اینستاگرام به اشتراک گذاشته میشوند، دلیل آنند که بیش از 300 میلیون نفر در هر روز اپلیکیشن اینستاگرام را باز کنند و به آن سر بزنند. و محتوا نیز باید در بطن و هسته ی هر استراتژی بازاریابی در اینستاگرام قرار گیرد.

شما در چه موردی باید پست بگذارید؟

پیش از آنکه به فکر تعریف سبک تصویری صفحه‌ی خود در اینستاگرام باشید، باید یک دیدگاه صریح و مبرهن درباره ی نوع محتوای خود برای پست ها به دست آورید.

برخی از برندها بر محصولات خود متمرکز هستند. به عنوان مثال، نایک رانینگ در غالب اوقات، لوازم ورزشی و رانینگ خود را سوژه ی مطالب و محتواها قرار میدهد.

حال آنکه برندهای دیگر مثل WeWork، بیشتر بر فرهنگ و گروه خود متمرکز است:

شرکت بافر، استراتژی خود برای به اشتراک گذاری پست در اینستاگرام را برمبنای انتشار محتواهای باکیفیت با هدف ارتقای وجهه ی برند تنظیم کرده است؛ و با اعضای انجمن یا گروه مخاطبان خود نیز ارتباط برقرار میکند. این شرکت، عمیقاً به قدرت تعاملات و ارتباطات فردی معتقد است.

در همین راستا، شرکت مذبور اقدام به ساخت و انتشار هشتگ #BufferStories کرده است که به اعضای گروه مخاطبان امکان میدهد، درباره ی علاقمندی های فردی و حرفه ای خود تبادل نظر کنند و استوری ها یا داستان های مختلف در این باره انتشار دهند؛ بافر نیز محتواهای تولیدی آن اعضا را (با اخذ اجازه از ایشان) در صفحه ی اینستاگرام آن برند منتشر میکند. اینستاگرام، یک رسانه ی عالی و کارآمد برای محتواهای کوتاه است؛ اما امکان انتشار محتواهای طولانی و پر از نکته نیز در آن وجود دارد. مخاطبان شرکت بافر، واکنش خوبی نسبت به استوری های دیگران نشان داده اند.

برای تنظیم استراتژی، هیچ قانون ثابت و مشخصی وجود ندارد و هر برند میتواند استراتژی منحصر به خود را داشته باشد. مهم ترین اصل آن است که تمرکزتان را بر ساخت محتواهای مناسب برای مخاطب و هم راستا با اهدافتان معطوف کنید. این فرآیند، با تعریف ستون های محتوایی آغاز میگردد.

ساخت ستون های محتوا

بنیان و اساس هر استراتژی، برمبنای ستون­های محتوا یا موضوعات ساخته میشود. هر کسب و کار، صرف نظر از اندازه، نوع صنعت تخصصی یا موقعیت مکانی اش، مجموعه ای از محتواهای خوش ساخت و ارزشمند در اختیار دارد که میتواند آنها را در اینستاگرام به اشتراک بگذارد. این محتواها میتوانند شامل استوری هایی از کارمندان، محتواهای فرهنگ محور یا دموهایی از محصولات باشند؛ شما به انواع فرصت ها و سوژه ها برای ساخت ویدئو و تصاویر مختلف دسترسی خواهید داشت.

شماری از نمونه های ستون های محتوا عبارتند از:

  • محتواهای پشت صحنه ای
  • محتواهای تولیدشده توسط کاربر
  • دموهای/ معرفی محصولات
  • محتواهای آموزشی (مثل: بهترین نکات درباره ی رسانه های اجتماعی)
  • محتواهای فرهنگ ویژه (نمایش نکاتی درباره ی منابع انسانی شرکت)
  • مطالب جالب و سرگرم کننده
  • استوری های مصرف کننده ها
  • معرفی اعضای شرکت
  • نمایش خریدهای مشتریان

زمانی که حرف از تعریف و انتخاب موضوع یا تِم مطالب به میان می آید، من دوست دارم یک نُت پد باز کنم و چند مورد از ایده های ذهنی‌ام را در آن بنویسم. با استفاده از این یادداشت ها میتوانید ایده های بسیار ارزشمندی برای ستون های محتوای خود بسازید.

به عنوان مثال، برخی از تم ها یا موضوعاتی که در شرکت بافر مورد استناد هستند، عبارتند از:

  • محتواهای تولیدی کاربران
  • سبک زندگی خانه به دوش های دیجیتالی
  • خلاقیت و نوآوری

3 برند موفق در اینستاگرام و ستون های محتوایی آنها

  1. Saturday Night Live

صفحه ی اصلی برند ستردی نایت لایو، بر دو ستون یا تِم اصلی متمرکز است: معرفی پشت صحنه ی نمایش ها به مخاطب و به اشتراک گذاری کلیپ های مختلف. زمانی که طرفداران این برند صفحه ی اصلی آن را چک میکنند، انتظار دارند با تصاویر و ویدئوهایی سرگرم کننده و جالب از ستاره های مورد علاقه‌شان روبرو شوند یا از اخبار و رویدادهای پشت دوربین های نمایش اطلاع پیدا کنند.

  1. FedEx

صفحه ی اصلی برند فداکس، پر از تصاویری است که سوژه های آنها، راننده های تحویل بار فد اکس، ون ها و هواپیماها در حالت طبیعی هستند. آنها غالباً عکس هایی را که فالوئرها برایشان میفرستند نیز در صفحه شان به اشتراک میگذارند؛ بدین ترتیب، آنها طرفداران خود را وادار میکنند که همیشه حواسشان به وسایل نقلیه ی فد ایکس باشد و آنها را به عنوان سوژه ی عکاسی، شکار کنند. تعدادی تصویر هنرمندانه و بسیار باکیفیت نیز در صفحه ی این برند به اشتراک گذاشته شده است.

  1. Oreo

اورئو، محصولاتش را به عنوان بطن و هسته ی محتواهای خود در اینستاگرام انتخاب کرده است و مطالب خود را به گونه ای مدیریت و تنظیم میکند که برای مخاطب، سرگرم کننده و جالب توجه باشند. این برند، غالباً از تصویرهای کپی شده و پس زمینه های تک رنگ و ساده استفاده میکند تا پست هایش در صفحه ی اصلی کاربران، متمایز و مشخص باشد.

استوری های اینستاگرام

در آگوست سال 2016، اینستاگرام یک نوع جدید از محتوا منتشر کرد: استوری!

استوری های اینستاگرام، به کاربران امکان میدهند که تصاویر و ویدئوهای مختلف خود را به مدت 24 ساعت به اشتراک بگذارند. یعنی بعد از 24 ساعت، آن تصاویر و ویدئوها حذف میشدند.

برای آنکه یک استوری در اینستاگرام بسازید، باید روی علامت + در قسمت بالا و سمت چپ صفحه ضربه بزنید؛ یا دوربین استوری را به چپ بکشید و بازکنید.

پس از آنکه یک استوری پست کردید، تعداد دفعاتی که هر پست در استوری شما دیده شده است و همچنین نام کسانی که استوری شما را دیده اند، به شما نمایش داده میشود. وقتی استوری خودتان را تماشا میکنید، صفحه را به بالا بکشید تا این اطلاعات و داده ها را بخوانید و متوجه شوید که چه کسانی تصویر یا ویدئوی شما را دیده اند.

برندها چطور از استوری های اینستاگرام استفاده میکنند؟

بیش از 300 میلیون نفر روزانه از استوری اینستاگرام استفاده میکنند و برندها نیز امتیازهای قابل ملاحظه ای از این نوع محتواسازی به دست آورده اند:

  • سی و سه درصد از پربازدیدترین استوری ها متعلق به برندها و کسب و کارها هستند.
  • از هر پنج استوری ارگانیک، یک مورد پیام مستقیم (دایرکت) دریافت میکند.

برندها به طرق مختلفی میتوانند از استوری های اینستاگرام استفاده کنند. در ادامه، چند مورد از این راه ها را به شما معرفی میکنیم.

  1. انتشار محتواهای تبلیغاتی

برند Shopify، از استوری های اینستاگرام به عنوان یک راه برای افزایش آگاهی مخاطب درباره ی محتواهای تولیدی خود در پلتفرم های دیگر، مثل بلاگش، استفاده میکند:

  1. پشت صحنه

برندهای UFC و Pencils of Promise، هر دو استوری های اینستاگرام را به عنوان ابزاری برای نمایش دنیای پشت صحنه به مخاطبان خود استفاده میکنند.

  1. میزبانی از برندهای دیگر

میزبانی در اینستاگرام، فرآیند قرض گرفتن موقت حساب کاربری یک نفر دیگر در اینستاگرام و به اشتراک گذاشتن محتوا برای مخاطبان آن شخص است.

در ادامه، نمونه ای از همکاری میان شرکت بافر و Brian Fanzo را مشاهده میکنید:

تدوین برنامه محتوا

هفت نکته کلیدی برای تولید محتوای منسجم و دستیابی به نتایج و بازده های استثنایی

پس از آنکه موضوع یا تم محتوای خود را انتخاب کردید، باید آن را در قالب یک طرح محتواسازی تنظیم کنید. یک طرح یا برنامه‌ی محتوا باید شما را در امر تعریف سبک و مشخصات زیبایی شناختی پست ها و همچنین برنامه انتشار پست در اینستاگرام کمک کند.

در ادامه، طریق طراحی و ساخت سبک و استایل پست ها در اینستاگرام را به شما آموزش میدهیم.

  1. استایل و سبک

یکی از مهم ترین بخش های هر استراتژی بازاریابی در رسانه های مجازی، استایل است. چرا استایل تا این حد حائز اهمیت است؟ استایل به شما امکان میدهد تا در تمام کانال های بازاریابی، پست های یکدست با سبک و شیوه ی یکسان منتش کنید.

استایل ها حاوی تمام اطلاعات ضروری برای یک قطعه ی محتوایی هستند؛ از طرح و ساختار کلی پست گرفته تا متن و هشتگ های همراه آن. در فضای اینستاگرام، شما باید آیتم های زیر را مد نظر داشته باشید:

  • ترکیب
  • پالت رنگی
  • فونت
  • فیلتر
  • کپشن
  • هشتگ
  1. ترکیب

ترکیب یا کمپوزیسیون به معنای جایگاه یا آرایش قرارگیری عناصر و ترکیبات تصویری در یک اثر هنری میباشد؛ و از موضوع یا سوژه‌ی کار، مجزاست. همه ی بازاریاب ها ضرورتاً عکاس حرفه ای نیستند؛ بنابراین، معرفی چند قانون کوتاه درباره ی کمپوزیسیون خالی از لطف نخواهد بود.

از میان قاعده های انتخاب کمپوزیسیون برای تصاویر اینستاگرام میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رنگ های ساده و یکدست برای پس زمینه
  • تنظیم فوکوس اصلی تصویر روی قانون سوم
  • فضای اضافه در بالا و پایین برای متن

برندAmy Tangerine، با استفاده از دفترچه های یادداشت و محصولات و خدمات مرتبط با سبک زندگی اقدام به به اشتراک گذاری “یک قطعه زندگی شیرین” با مخاطبان خود میکند. این برند، یک نمونه ی عالی از طراح کمپوزیسیون و سبک تصویری است. پست های این برند، غالباً روی یک پس زمینه با رنگ یا بافت ساده طراحی میشوند و به همین دلیل، نقطه ی مرکزی کمپوزیسیون از باقی بخش ها مجزا و شفاف تر خواهد شد.

  1. پالت رنگی

با انتخاب یک پالت رنگ، صفحه ی اصلی‌تان در اینستاگرام به یک ساختار عالی و فوق العاده میرسد. انتخاب پالت رنگ به این معنا نیست که شما صرفاً باید از همان رنگ ها استفاده کنید؛ بلکه پالت به شما کمک میکند تا پست هایتان را طوری طراحی نمایید که برای مخاطب، آشنا و صمیمی به نظر برسند. پالت رنگ خود را با توجه به دیگر نواحی برند خود انتخاب کنید.

Frooti، بزرگترین برند فروشنده ی نوشیدنی های میوه ای در هند است. این برند، از اینستاگرام برای معرفی هویت و شخصیت برند خود استفاده میکند. یکی از اصول زیبایی شناختی منحصربفرد این برند در اینستاگرام، استفاده از یک پالت با رنگ های شاد و زنده است.

در مقابل، Everlane، از رنگ های روشن تر و ساده تر در اینستاگرام استفاده میکند؛ و رنگ های خاکستری، مشکی و سفید را تبدیل به امضای برند خود کرده است:

  1. فونت

اگر قصد انتشار نقل قول یا طرح های چندلایه ی متنی را در تصاویر اینستاگرام دارید، باید فونت را برمبنای مشخصات برند خود انتخاب کنید. یعنی از همان فونت هایی استفاده کنید که در وبسایت و دیگر متریال های بازاریابی خود استفاده کرده اید.

Headspace، یک مثال عالی از انتخاب فونت های مناسب برای پست ها است. این برند با استفاده از یک نرم افزار هوشمند، پست های متن محور منتشر میکند و از طریق حفظ ساختار و مشخصات فونت با مشخصات باقی بخش های برند، فالوئرها میتوانند محتواهای متعلق به هداسپیس را در صفحه ی اول خود تشخیص دهند.

  1. فیلتر

فیتلرهای اینستاگرام میتوانند تصویرهای آماتور و مبتدی را تبدیل به عکس های حرفه ای کنند. اگر شما به تجهیزات عکس برداری پیشرفته یا نرم افزارهای ویرایش حرفه ای دسترسی ندارید، این فیلترها بهترین ابزار برای ارتقای کیفیت تصاویر شما به حساب می آیند. فیلترها میتوانند ظاهر و حال و هوای عکس یا ویدئو را به میزان قابل ملاحظه ای تغییر دهند؛ بنابراین، تنها باید از تعداد اندکی از فیلترها استفاده کنید تا یک تصویر مناسب در اختیار داشته باشید. برای تمام پست هایتان نیز از همان فیلترها استفاده نمایید. استفاده از فیلترهای متفاوت برای هر پست، باعث میشود که انسجام پست هایتان از بین برود.

  1. کپشن

حداکثر تعداد کاراکترهای مجاز در کپشن اینستاگرام برابر 2200 کاراکتر است و پس از سه خط، متن کوتاه میشود.

کپشن ها، ابزاری برای ارتقای کیفیت محتواها در محیط اینستاگرام هستند و برندها به طرق مختلف از آن استفاده میکنند. برخی، کپشن ها را مکانی برای به اشتراک گذاری استوری ها و میکروبلاگینگ تلقی میکنند، و برخی دیگر، از آن برای درج یک تیتر یا عنوان کوتاه و بامعنا برای یک پست استفاده میکنند. علاوه بر این، برخی از افراد و برندها نیز برای طرح پرسش و دریافت پاسخ از مخاطبان از کپشن استفاده می نمایند. احتمالات و امکانات برای استفاده از کپشن ها بی شمار است.

Mailchimp، به خاطر لحن جالب برند خود معروف شده است؛ و حتی یک سایت جداگانه نیز مختص به شیوه نامه‌ی استفاده از لحن برای برند دارد. لحن سرگرم کننده و صمیمانه ی این برند، در کپشن های اینستاگرام آن به خوبی تظاهر یافته است.

Everlane نیز یک مثال عالی از استفاده ی صحیح و مؤثر از کپشن در اینستاگرام است. این برند، از کپشن ها برای انتقال پیام های سرگرم کننده و صمیمانه استفاده میکند. به عنوان مثال، پست زیر را بخوانید:

  1. هشتگ

هشتگ ها، تبدیل به ابزارهایی رایج و متداول برای طبقه بندی محتواها در انواع پلتفرم های شبکه های اجتماعی شده اند. هشتگ ها به کاربران اینستاگرام امکان میدهند تا محتواهای موردنظرشان را پیدا و صاحبان آنها را دنبال یا فالو کنند. نتایج حاصل از یک تحقیق اخیر نشان میدهند که پست هایی که حدود 7 هشتگ دارند، نرخ مشارکت بالاتری دارند.

یک نکته ی حرفه ای: اگر قصد دارید از درج تعداد زیاد هشتگ در کپشن اجتناب کنید، میتوانید آنها را در کامنت بنویسید. به مثال زیر توجه کنید:

برای انتخاب بهترین هشتگ برای محتواها، از پیش تحقیق و جستجو کنید تا بدانید که مخاطبان و فعالان بازار شما از کدام هشتگ ها بیشتر استفاده میکنند و کدام موارد، فعالتر هستند.

بهترین زمان بندی و تعداد انتشار پست در اینستاگرام

بهترین نکات و اطلاعات درباره ی بهینه سازی احتمال موفقیت

درباره ی حفظ و ثبات سبک انتشار متن در رسانه های مجازی، صحبت بسیار است. ثبات سبک و تعداد انتشار مطالب در رسانه های اجتماعی به مخاطبان شما امکان میدهد تا بدانند که چه زمان شما مطلب جدیدی منتشر میکنید. اگر یک برنامه ی معین و مدون داشته باشید، بدون هیچگونه دیرکرد یا زودکرد میتوانید مطالب را بروزرسانی کرده و مشارکت مخاطب را جلب کنید.

نتایج حاصل از یک تحقیق توسط Union Metrics نشان میدهند که اکثر برندها، روزانه در اینستاگرام پست میگذارند. در حقیقت، میانگین تعداد انتشار پست در اینستاگرام، 1.5 پست در روز است. بعلاوه، کاشف به عمل آمده است که میان افزایش تعداد پست ها و کاهش مشارکت مخاطب در آنها هیچ ارتباط همبستگی ای وجود ندارد؛ این بدان معناست که برندهایی که بیش از دو بار در روز پست میگذارند، هیچ پیامد منفی ای از آن دریافت نکرده اند. و این نتایج، بسیار شگفت انگیز و جالب هستند.

بهترین توصیه ی ما به شما این است که حداقل یکبار در روز در اینستاگرام پست بگذارید و تعداد بیشتر را نیز گاهاً تجربه کنید تا بدانید کدام گزینه برای شما بهتر است.

چه زمانی باید در اینستاگرام پست بگذارید؟

با توجه به تغییر تایم لاین الگوریتمی اینستاگرام، زمان بندی تبدیل به یکی از عناصر مهم شده است که توسط الگوریتم اینستاگرام موردتوجه قرار میگیرد و این الگوریتم، برمبنای زمان بندی تصمیم میگیرد که کدام محتواها را به شما نشان دهد. بنابراین، شما باید در ساعات و زمان هایی پست بگذارید که احتمال مشارکت مخاطب در آنها بیشتر است. الگوریتم اینستاگرام تعیین میکند که یک پست باید در نزدیک قسمت بالای صفحه ی اصلی فالوئرها نشان داده شود یا خیر.

مؤسسه ی CoSchedule، شانزده مطالعه بر روی رسانه های اجتماعی انجام داده و به نتایج زیر دست یافته است:

  • پست های دوشنبه ها و سه شنبه ها بیشترین نرخ مشارکت را دارند.
  • پست هایی که بین ساعات 8 الی 9 صبح هر روز درج میشوند، بیشترین نرخ مشارکت را دارند.

چطور از صحت سبک و تعداد انتشار پست در اینستاگرام خود اطمینان حاصل کنیم؟

شما باید این یافته ها را به عنوان یک راهنما و دستورالعمل مورداستناد قرار دهید و بهترین ساعات را برای انتشار پست در اینستاگرام امتحان و پیدا کنید؛ زیرا بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام به عامل های مختلفی بستگی دارد و در هر پروفایل با پروفایل دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، ما مؤسسه ی بافر نتیجه گرفته است که بهترین ساعت برای انتشار پست در اینستاگرام، ساعت 11 صبح (Pacific) است.

پس از آنکه تم و بسامد انتشار پست در اینستاگرام را انتخاب کردید، یکی از بهترین راه ها برای حصول اطمینان از صحت و درستی استراتژی آن است که یک تقویم محتوا برای خود بسازید که نشان دهد کدام پست ها باید چه زمانی به انتشار برسند.

رابط برنامه نویسی نرم افزار اینستاگرام، هنوز امکان برنامه ریزی کامل را برای کاربر فراهم نکرده است؛ و این بدان معناست که شما نمیتوانید انتشار پست ها را مستقیماً از داخل برنامه زمان بندی کنید.

به این منظور سرویس های مختلفی مانند Buffer، Hootsuite و … وجود دارد که می توانید بخشی از این فرآیند را از طریق آن ها انجام دهید.

چهار نکته برای افزایش رشد صفحه و مشارکت مخاطبان در پست ها

نکات زیر را امتحان کنید تا رشد صفحه و افزایش مشارکت مخاطبان را به چشم ببینید.

  1. استقبال از محتواهای تولیدی کاربران

کاربران اینستاگرام، مجموعه ای از محتواهای ارزشمند و کارآمد را برای کسب و کار شما ارائه میکنند. اقتباس محتوا از فالوئرها به شما کمک میکند تا یک گروه صمیمی و فعال بسازید و محتواهای تولیدی ایشان نیز میتواند دیگر مخاطبانتان را ترغیب کند تا روش های خلاقانه ی استفاده از محصولات، خدمات یا شرکت شما را با شما در میان بگذارند.

  1. درج تصویری از صورت افراد در پست ها

نتیجه یک تحقیق از مؤسسه ی Georgia Tech که برروی 1.1 میلیارد تصویر تصادفی در اینستاگرام انجام شده، عبارتند از:

  • تصاویری که از صورت افراد در اینستاگرام منتشر شده اند، 38 درصد لایک بیشتری دریافت کرده اند.
  • تصاویری که از صورت افراد در اینستاگرام منتشر شده اند، 32 درصد کامنت بیشتری دریافت کرده اند.

هاب اسپات، در صفحه ی اصلی خود تصاویری از صورت افراد و عوامل پشت صحنه در شرکت درج میکند.

  1. به اشتراک گذاری پست های اینستاگرام در فیسبوک

مؤسسه ی Buzzsumo، روی یک میلیارد پست فیسبوک در سه میلیون صفحه ی برندهای مختلف تحقیق کرده و بدین نتیجه رسیده است که تصاویری که از طریق اینستاگرام در فیسبوک منتشر شده اند، نرخ مشارکت بالاتری نسبت به باقی تصاویر دارند.

  1. تجربه و امتحان تبلیغات اینستاگرام

هر روزه تعداد بیشتری از برندها به اینستاگرام وارد میشوند؛ رقابت بر سر کیفیت صفحات اصلی افزایش می یابد و اکتساب تمایز و تفاوت دشوارتر میشود. شما میتوانید با استفاده از تبلیغات اینستاگرام، به گروه های خاصی از کاربران آن رسانه ی اجتماعی دسترسی پیدا کنید؛ با آنها تعامل برقرار نمایید؛ و آنها را تبدیل به مشتریان دائمی کنید.

این سرویس در حال حاضر در کشور ایران قابل دسترس نیست

سنجش نتایج با استفاده از آنالیتیک (آمار) های اینستاگرام

چطور باید متوجه شوید که کدام گزینه ها بهترین کارایی را برای شما دارند؟

آنالتیک های اینستاگرام به شما امکان میدهند تا توجه بیشتر و دقیق تری به رشد مخاطبان خود و همچنین تعداد لایک ها و کامنت های پست هایتان مبذول دارید؛ در نتیجه، سرنخ هایی درباره ی گزینه های کارآمد و همچنین نقاط ضعف و قوت صفحه ی خود پیدا خواهید کرد.

اینستاگرام، بازه‌ی گسترده ای از متریک ها و دیدگاه های مؤثر را برای سنجش عملکرد، شناخت مخاطب و توسعه ی نتایج و بازده های فعالیت در بازاریابی اینستاگرام در اختیار قرار داده است.

به منظور کسب دسترسی به این امکانات، باید اینستاگرام خود را روی گزینه ی “پروفایل کاری” یا Business Profile تنظیم کنید.

پس از آنکه پروفایل خود را به حالت کاری درآوردید، یک آیکون تصویری در قسمت بالا و سمت راست پروفایل خود می بینید. این گزینه، مانند گزینه ی آنالتیک ها در صفحه ی فیسبوک عمل میکند.

نکته: در حال حاضر این امکانات برای نسخه ی تلفن همراه تعبیه شده است.

همانطور که با استراتژی بازاریابی اینستاگرام‌تان پیش می روید ترندها یا محتواهایی که می توانند شما را به اهدافتان برسانند را خواهید شناخت. بدست آوردن کاربرانی که با به شما وفادار باشند و با شما مشارکت دائم داشته باشند در هیچ کانال بازاریابی به هیچ وجه آسان نیست؛ ولی با یک رویکرد و روش صحیح و آزمون و خطای کافی، حتما بهترین روش که برای شما کارساز باشد را خواهید یافت.

امیدواریم این راهنما برای شما مفید بوده و در زیر تعدادی از مقالات دیگر که به شما کمک می کند در بازاریابی اینستاگرام‌تان موفق باشید برای شما آورده ایم.

منتظر نظراتتان در بخش نظرات هستیم.

دسته بندی ها: اینستاگرام